Özgür Satranç Forum

Orjinalini görmek için tıklayınız: Antrenörlerimize...
Şu anda (Arşiv) modunu görüntülemektesiniz. Orjinal Sürümü Görüntüle internal link
Antrenörlerimize?
Sevgili arkadaşlar,
TSF Eğitim Kurulu olarak 2000 li yılların başından beri içinde bulunduğum görev süresince yapmış olduğum bireysel bir araştırmam var.
Araştırma turnuvalardan sonra bir kenara atılan ya da unutulan notasyon kağıtlarının değerlendirilmesine yöneliktir..
Aralarında 2000-2001 yılından beri yapılan ve o zamanki adı Türkiye Yaş Grupları Şampiyonası olan final yarışmalarının yanı sıra; Çanakkale TROYA, Akhisar ÇAĞLAK, İzmir İlhan ONAT ANI TURNUVASI, Ereğli OSMANLI ÇİLEĞİ, Yöresel Lig Karşılaşmaları, Akçay İDA, Ayvalık Satranç Turnuvası, Türkiye Kulüpler Şampiyonası Final yarışmaları, MEB İl birincilikler ve Türkiye Finalleri gibi ülkemizin önemli ve köklü turnuvalarından yaklaşık 12 yıllık geniş bir süreci kapsayan, sayıları yüzlerce ifade edilen ve çeşitli yaş gruplarına yönelik sporcularımızın satranç gelişim süreçleri farklı konu başlıkları içinde oyun tekniği eğitimi kriterlerince değerlendirilmiştir.
****************************************
Ön açıklamalar;
1- Bu araştırma özellikle 10 yaş altı sporcularının satranç gelişimi ile ilgilidir.
2- Araştırmada turnuva bültenleri, PGN dosyaları ve sporcuların notasyon kağıtları esas kaynak olarak alınmıştır.
3- Her bir notasyon kağıdında iki ayrı sporcunun durumu gözlenmiş ve değerlendirme kayıtlarına esas alınmıştır.
4- İncelenen oyunların küçük bir kısmı notasyon hatalarından dolayı tam olarak bitirilememiş, ancak incelendiği kadarıyla değerlendirilmiştir.
5- Genel kategori ve kızlar kategorisi oyunları ayrı olarak değerlendirilmiştir.
6- 2000-2001 sezonu ile 2012-2013 sezonu arasında aşağıda kategorilerine göre oyun sayıları belirtilen oyunlar inceleme alan konularına göre değerlendirme altına alınarak ve yüzde olarak sonuçlara yansımıştır.
7G (Genel) : 184 oyun,
7 K (Kız) : 134 oyun.
8 G : 166 oyun.
8 K : 126 oyun.
9G : 171 oyun.
9K : 117 oyun.
10G : 187 oyun.
10K : 139 oyun.
??????????????..
4 Genel kategori toplam oyun sayısı : 708
4 Kız kategorisi toplam oyun sayısı : 516
Toplam?????????????????:1224 oyun.


7- Kazanım konuları : Sporcunun öğretilmesi hedeflenen her bir ders-antrenman konusudur.
8- Ort.% : Her bir kazanım konusu için bütün kategorilerdeki toplam oyun yüzdelerinin ortalama yüzdesidir.
****************************

Sonuç olarak ortaya; güdülenme, öğretme, yönelim ve kazanım amaçlarına yönelik olarak bizlere gelecekteki satranç eğitimlerimize yön verme açısından ışık tutacak çok önemli sonuçlar çıkmıştır.
Örnek:
Aşağıdaki tabloda da görüleceği üzere TAŞI SAVUNMA konusu 7 Yaş Genel Kategorisinde (7G) %56, 7 Yaş Kız Kategorisinde %44 oranında rastlanmıştır.
7G Kategorisinde incelenen toplam 184 oyunun%56 sında, yani 103 oyunda TAŞI SAVUNMA konusu sporcular tarafından uygulanmıştır.
Aynı konuya 7K Kategorisinde incelenen 134 oyunun %44 ünde, yani 58 oyunda rastlanmıştır.
Aşağıdaki sayılar oyun sayıları değil oyun yüzdeleridir.

ADIM - 1
Kazanım konuları : 7G7K? 8G8K?.9G9K?10G10K? GenelOrtalama.%

Taşı savunma?% : 56-44 59-48 69-56 77-67??% 69
Taşı kaçma?? % : 61-47 74-69 84-78 92-88??.%74
Taş kaybı???.% : 78-93 60-79 43-66 46-40......%63
Korumasız taşı alma% :87-84 93-71 96-92 98-94??.%89
Saldıran taşı alma% : 54-39 50-43 79-63 96-71??.%61
Gereksiz şah çekme%: 85-71 79-56 63-57 41-51??..%62
Hatalı açılış??..% : 87-91 74-89 67-66 60-69??..%75
Rok?suz oyun??% : 82-60 69-48 26-34 23-27??..%46
Hatalı gelişim ham%: 69-77 66-70 41-54 31-41??..%56
Vezir-kalenin
erken gelişimi??.%: 61-39 43-26 38-22 22-11??..%33
Aktif taşı fark etme%: 39-24 48-39 69-56 78-61???%51
İki taşın işbirliği?% : 76-68 81-75 84-81 90-87??..%79
Amaçsız hamle..% : 76-81 66-73 43-51 40-34???%58
Amaçsız taş değişme: 81-86 66-79 53-60 32-32???%61
Tek hamlede mat
görebilme: 48-12 26-17 33-24 29-22???%25
Mat hazırlama?% : 12-8 27-13 33-18 38-27???%22
İyi taş değişimi?% : 62-23 47-34 70-44 72-56??..%51
Çifte saldırı???% : 17-10 32-21 39-27 33-32??..%26
Kale oyun sonu?% : 9-6 21-11 13-8 18-7???.%11
Kural dışı hamle?% : 63-49 47-12 22-25 13-24??..%31
E.p. alışı fark etme% : 4-2 7-4 11-7 14-6???.% 7
Notasyon hatası % : 63-54 58-37 32-29 23-22??..%39
Aynı taşla hamleler %: 45-34 26-19 14-26 11-14??.%23
(Devam edecek)