Özgür Satranç Forum

Orjinalini görmek için tıklayınız: Antrenörlerimize...
Şu anda (Arşiv) modunu görüntülemektesiniz. Orjinal Sürümü Görüntüle internal link
Değerli antrenör arkadaşlar,
Türkiye Satranç Federasyonu'ndaki görev sürem içinde yapmış olduğum bir araştırmanın sonuçlarını sizlerin ve camiamızın bilgisine sunmak isterim.

Araştırma 2000' li yılların başından bu yana düzenlenmiş yurt genelinde yaygınlaşmış ve süreklilik kazanmış turnuvalarda özellikle 10 yaş altı kategorilerindeki kız- erkek sporcuların notasyon kağıtlarının incelenmesi ve ortaya çıkan sonuçların değerlendirilmesine yöneliktir.

Bu turnuvaların başlıcaları; Türkiye Küçükler Şampiyonası, Yöresel Lig maçları, Truva, Ereğli Osmanlı Çileği, Akçay İda, Ayvalık Turnuvası gibi resmi ve özel turnuvalardır.

Araştırma PGN dosyalarını, turnuva notasyon kağıtlarını ve canlı yayınlardaki maçları esas almaktadır.

Her bir notasyon kağıdında iki ayrı sporcunun konumları inceleme altına alınmış, çok küçük bir yüzdeyi teşkil eden bazı maçlar hatalı notasyon yazımı sebebiyle tam olarak bitirilememiş ancak o noktaya kadar değerlendirilmiştir.

Genel kategori ve kızlar kategorisi olarak iki ayrı grupta incelenen maçların alan konularına göre değerlendirilmesi maç sayılarıyla değil, yüzde(%) ifadelerle bildirilmiştir.

Aşağıda kategorilerine göre incelenmiş olan maç sayıları belirtilmiştir.

7 YAŞ GENEL: 184 oyun,
7 YAŞ KIZ : 134 oyun,
8 YAŞ GENEL : 166 oyun,
8 YAŞ KIZ : 134 oyun,
9 YAŞ GENEL : 171 oyun,
9 YAŞ KIZ : 117 oyun,
10 YAŞ GENEL: 187 oyun,
10 YAŞ KIZ : 139 oyun.

GENEL TOPLAM : 708 oyun.
KIZ toplam :516 oyun.
_______________________
TOPLAM OYUN : 1224 oyun.

Sonuç olarak bizlerin çalışmalarımıza ışık tutacak olan, eksikliklerin giderilmesine ve çalışma planlamalarının yenilenmesine yönelik, güdülenme , öğrenim, yönelim ve kazanım amaçları doğrultusunda yepyeni bir yapılanma ihtiyacı doğmaktadır.

Bir sonraki yazımda bu sonuçları detaylarıyla paylaşacağım.
(Devam edecek)
ADIM -1-

KAZANIM KONULARI-----YAŞ KATEGORİLERİ---------
7G-7K.....8G- 8K.....9G-9K.....10G-10K GENEL BAŞARI ORTALAMASI.
__________________________________________________________
Taşı savunma %... 56-44 59-48 69-56 77-67.......%69

Açıklama:

Taş savunma konusu 7 Genel kategoride%56, 7 Kız kategorisinde % 44 yapılabilmiş. Aynı konu 8G de % 59 8 K da %48 dir. Tablonun sonundaki % ise o konunun kategorilere göre genel başarı ortalamasının yüzdesidir.

SAYILAR KONULARA ve YAŞ KATEGORİLERİNE GÖRE YÜZDESEL OLARAK VERİLMİŞTİR.

Taşı kaçma %... 61-47 74-69 84-78 92-88...... %74
Taş kaybı %... 78-93 60-79 43-66 46-40...... %63
Korumasız taş %... 87-84 93-71 96-92 98-94..... %89
Saldıran taşı alma%... 54-39 50-43 79-63 96-71..... %61
Gereksiz şah çekme%. 85-71 79-56 63-57 41-51.... %62
Hatalı açılış hamlesi.... 87-91 74-89 67-66 60-69..... %75
Rok' suz oyun %... 82-60 69-48 26-34 23-27.... %46
Vezirin erken gelişimi.. 61-39 43-26 38-22 22-11..... %33
Aktif taşı görme %... 39-24 48-39 69-56 76-61.... %51
İki taşın işbirliği %... 76-68 81-75 84-81 90-87.... %79
Amaçsız hamle %... 76-81 66-73 43-51 40-34...... %58
Amaçsız taş değişme. 81-86 66-79 53-60 32-22..... %61
Tek hamlede mat görme... 48-12 26-17 33-24 29-22..... %25
İyi taş değişimi %... 62-23 47-34 70-44 72-56.... %51
Çifte saldırı %... 17-10 32-21 39-27 33-32.... %26
Kale oyun sonu %... 9-6 21-11 13-8 18-7...... %11
Kural dışı hamle %... 63-49 47-12 22-25 13-24.... %31
E.P. fark etme %... 4- 2 7- 4 11-7 14-6..... %7
Notasyon hatası %... 64-54 58-37 22-29 23-22... %39
Aynı taşla hamleler%... 45-34 26-19 14-26 11-14... %23

( DEVAM EDECEK )
ADIM -2-
Kazanım konusu:...............7g-7k 8g-8k 9g-9k 10g-10k Gen.Baş.%

Aletlerini etkin kullanmak... 38-24 46-33 64-58 86-65.....%51
Saldırı hedefi bulma........... 46-34 56-38 79-56 87-69.....%58
Taktik çatal bulma............. 53-37 64-49 86-68 92-84.....%66
ADIM -2- ( devam)


Kazanım Konusu: 7G-7K...8G-8K... 9G-9K... 10G-10K... Genel Başarı%

Taktik şiş bulma 67-44... 87-61... 93-72.... 87-74... %73
Taktik açmaz 64-49... 55-42... 72-63... 91-74... %63
Çifte atak 85-71... 72-56... 61-57... 48-51... %62
Savunmayı kaldırmak 57-63... 74-49.... 67-36... 80-49... %59
Saptırma 42-30... 59-48.... 76-44... 73-67... %54
Basit tuzak 59-57... 76-60... 71-54... 61-41... %59
Merkez kontrol 61-69... 73-76... 88-72... 89-71... %76
Şah güvenliği 59-34... 68-49... 79-46... 88-71... %63
Hafif taş gelişimi 76-68... 81-65... 84-81... 90-87.... %79
Açarak saldırı bulma 46-31... 56-53... 73-61... 80-74... %59
Merkezde kalan şah 61-76... 56-69... 33-40... 32-42... %51
Mata karşı savunma 38-22... 46-27... 63-44... 79-52... %46
Kombine atak 46-39... 61-53... 77-59... 75-67... %59
Zayıflığı fark etme 42-33... 56-42... 55-48... 61-56... %47

__________________

(Devam edecek)
ADIM -3-
...
(Devam)

KAZANIM KONUSU..................7G-7K..8G-8K..9G-9K.....10G-10K...........%

Açarak çifte şah çekmek.............3-0......7-2......4-1.........9-4..............%4
Çifte şah ve mat.........................1-0.....3-1......4-1.........6-2..............%2
Erişim ve mat kalıbı....................8-2.....23-11...23-14.....43-28.........%19
Piyon oyun sonu........................22-17...32-23...49-26.....55-23.........%30
Çifte saldırıyı savunma................12-8.....14-11...22-10....24-16.........%14
Kandırma-tuzak..........................16-7.....26-13...28-11....30-21.........%19
Mini plan kurabilme.....................48-25...73-67....79-70...86-73.........%66
Kendi piyonlarını zayıflatmak........45-66...58-56....34-63....3740.........%49
Beraberlik bulma.........................21-16...17-11....30-22...23-13........%19
Sürekli şah beraberlik bulma.........2-0......4-2..........6-1....12-8..........%4
Işınsal atak bulabilme..................11-3.....9-2........13-6......9-4..........%7
Açmaza karşı savunma.................12-5....12-3.......23-8.....39-13.......%14
Taşları tuzağa çekme....................32-18..51-26......65-49...62-39......%42
Anahtar kareleri fark etme............17-8.....31-12.....58-21....66-23......%29
Açmaz kural hatası.......................23-18...12-13......6-11......7-9........%12
Tehtidi fark edememek.................73-89....66-72.....73-80....32-45.....%66
____________________________________________________________

(Devam edecek)
Teknik tespitler:

1- Sporcularımızın öncelikle Adım 1 konularında 7-8 yaş grubunda ağırlıklı olarak temel bilgi eksiklikleri göze çarpmaktadır.
2- Alt yaş guruplarında hamle yazımı çok yetersizdir. Kendi gelişimi için çok öncelikli bir konudur.
3- Teknik hataların yanında taş gelişimi gibi ilkesel hatalar da yapmaktadırlar.
4-Sporcularımızın büyük bir çoğunluğunun antrenman planlamalarının yanlış ve yetersiz oldukları görülmektedir.
5- Çalışma programlamalarında da yetersiz sürelerde çalışmalar yapılmış olduğu ön plana çıkmaktadır.
6-Çok temel konularda dahi, en önemli öğretme ilkelerinden olan bol tekrarların yapılmadığı, ihmal edildiği ortadadır.
7-Türkiye Şampiyonalarına katılan sporcularımızın büyük bir bölümünde eksik maç ve turnuva tecrübesi ile yetersiz antrenmanların olumsuz sonuçları sporcular üzerinde olumsuz ve kalıcı etkiler bırakmaktadır.
8-Özellikle çabuk başarı beklentisine ters oranda alınan sonuçlar bu sporcularımızda motivasyon kayıplarına yol açmaktadır.
9-Küçük yaş gruplarında notasyon yazma çalışmalarına ağırlık verilmelidir.
10-Sporcularımızın özellikle taş ve alan savunma bilgi ve becerilerinde büyük ve tespit edilebilir eksiklikler vardır.
12-Saldırı hedefi bulma ve taktik konularda önemli eksiklikler görülmüştür.
13- Sporcuların büyük bölümünde oyunun ve konumun genel mantığının idraki konusunda maç içi sorunlar yaşadığı açıktır.

Örnekler ve tespitler çoğaltılabilir.
(devam edecek )
Değerli arkadaşlar,
Eğitim Kurulu ve Antrenörler Kurulunun ortaklaşa yapmış olduğu toplantılar sonunda çok önemli ilkesel kararlar alınmıştır.
Bunların başlıcalarını özetlemek isterim.

1- Antrenörlük kurslarına katılım başvurularımda artık bu sporun içinden gelmiş olma şartı getiriyoruz. Satrançla daha öncesinden sporcu olarak uğraşı vermiş, sporcular yetiştirmiş kişilerin antrenör olabilme yolunu "denklik" ile açıyoruz.

2- Kulüplere bir standart getiriyoruz. Yeterli özelliklere sahip kulüplere teşvik ön hedefimizdir.

3- Kurslara başvuru aşamasında lazım gelen bir çok gereksiz evrakları kaldırıp kolaylıklar getiriyoruz.

4- Kursların içeriğini zenginleştirip süresini makul bir oranda arttırmayı hedefliyoruz.

5- Kursların Temel Eğitim ders programlarının daha çağdaş bir özellik kazanması için Üniversitelerarası Koordinasyon Kurulumuz, BESYO lar ve üniversitelerimizin ilgili bölümleriyle işbirliğine gidiyoruz.

6- Antrenörlerimize modern yayınlar öneriyor ve kaynaklara yönelmelerini sağlıyoruz. Bu konudaki seminerleri programımıza aldık. Yakında duyuracağız.

7- Antrenörlerimizin sporcularını daha bilimsel verilerle ölçebilecekleri, eksikliklerini tespit ederek uygun telafi yapabilecekleri programlara ulaştık.
Bu konularda kazanımlarını sağlayacağız.

Konuyla ilgili görüş öneri ve yapıcı eleştirilerinizi bekliyorum...
SAYGILARIMLA...
Birinci maddede Denklik getiriyoruz demişsiniz bunu biraz açabilirmisiniz? Belirli kriterleri karşılayan kişilere doğrudan antrenörlük belgesi vermekten mi bahsediyorsunuz?
Evet sn.mustafaeynalli,
Denklik prosedürü zaten vardı. 2005 ten bugüne devam etmekteydi. Özellikleri uyan satranççıların hangi kademeye kriterleri uyarsa o kademeden antrenör olabildikleri bir sistemdir. Özelliklerini ve o kademenin şartlarını belgelendirmeleri halinde TSF ye başvurarak denklikten faydalanabilecekler, antrenörlük belgelerini alabileceklerdir.
Son Eğitim Kurulu toplantısında antrenörlük kademelerinin şartlarını biraz daha uyumlu hale getirerek topluma açıklayıp yayınlayacağız. Yayınlandıktan sonra da yürürlüğe girecektir.
Ülkemizde uzun yıllardan beri çok değerli katkıları olan, ama toplumca bilinmemiş tanınmamış satranççılarımız var. Bu arkadaşlarımızın uzun yıllardır satrancın içinde olmasına rağmen emek verdiği, onlarca çok değerli sporcu yetiştirdiği satrancın hiç olmazsa hizmet brövesi niteliğinde bir belge olabilir ve onlardan çok çeşitli alanlarda kendileri için daha verimli olacak şekilde faydalanabiliriz.
Ama denklik yoluyla antrenörlüğü yeni nesil 18 yaş üstü kriterleri hak eden satranççılarında hizmetine sunuyoruz.
Yakında daha detaylı bilgilerle sizlere ulaşacağım.
Selamlarımla...
"1- Antrenörlük kurslarına katılım başvurularında artık bu sporun içinden gelmiş olma şartı getiriyoruz. Satrançla daha öncesinden sporcu olarak uğraşı vermiş, sporcular yetiştirmiş kişilerin antrenör olabilme yolunu "denklik" ile açıyoruz."

Bu konuda MEB ile yapılan protokol dikkate alınmalı diye düşünüyorum. Satranç sporunun içinden gelme konusu daha somut hale getirilmeli. Belirli bir UKD ya da ELO şartı olabileceği gibi hakemlikte istenen ADIM 1 yerine antrenörlükte Adım 2'yi bitirmek istenebilir.

Denklik konusunda belirtilen durum zaten net diye düşünüyorum. Sporcular yetiştiren kişiler varsa ve antrenör olma koşullarını karşılıyorsa eğitime girme hakkı var zaten. Eğer koşulları sağlamıyorsa gönüllü olarak çalışmalarına devam edebilir. Eğer bu denklik kişiye özel çıkıyorsa konu ayrı bir noktaya çekilir ve bunun devamını engelleyemezsiniz.

Zaten sporcu yetiştiren kişilerin antrenör olma hakkı koşulları karşılıyorsa vardır. Biraz açıklanması gereken bir konu.

"3- Kurslara başvuru aşamasında lazım gelen bir çok gereksiz evrakları kaldırıp kolaylıklar getiriyoruz. "

Kurslara başvuru sırasında istenen belgeler GSGM tarafından istenmekte diye biliyorum. Gereksiz olan belgeler konusunda bir meslek sahibi olacak kişilerin belge hazırlama konusunda da istekli olmalarının gerektiği düşüncesindeyim.

İstenen belgelerden kursiyerleri en rahatsız eden ücret ödemektir bunu kaldırarak daha da kolaylaştırılması önerilebilir pekala.

Hangi belgeler gereksiz görülüyor inanın merak ettim.

Sistemin düzenlenmesi gerektiğine inanıyorum ama açıklamalarınız bu yönde değil gibi.
Sayın Mağara Adamı,
Açıklamalarımı yakında, aylardır süren çalışmalarımız ve düzenlemelerimiz, başkanlığa sunulup YK kararından geçtikten sonra TSF tarafından yayınlanma aşamasında yapacağım.
Bu aşamadan önce, yani resmileşip kesinleşmeden yapmam uygun değildir.
Bunu anlayabileceğinizi düşünüyorum.

Selam ve saygılarımla.
Denklik konusundaki çalışmalar hangi aşamada, sürecin tamamlanma tarihi belirlimi, belli bir takvim var mı bu konuda...

Çalışmalarınızı ve kamuoyunu bilgilendirme duyarlılığınızı değerli buluyor ve bu yönünüzü takdir ediyorum.
Değerli arkadaşım,
Konuyla ilgili tüm çalışmalarımızı tamamladık ve YK onayına sunduk.
Taktir edersiniz ki onaydan önce açıklamam şık olmaz. Ben de sabırsızlıkla bekliyorum.
Yapacağımız daha çok çalışma var farkındayım.
selamlar...