SATRANÇ EĞİTİMİNİN TEMELİ OKULDUR.
#3
Okullarımızda etkinlik alanı olarak satrancı seçmenin en önemli gerekçesi öğrencilerimiz için bazı eğitim alanlarında randıman sağlamak ve gelişmelerine olanak sunmaktır.
Bu alanlar;
1- Bilişsel, yani zihinsel aktiviteler,
2- Duygusal yani tavırlardaki hareketler,
3- Psikomotor, yani fiziksel aktivitelerdir.

Bu alanların gelişimi için basamaklı öğretim programları uygulama hedefi konmuştur.
Eleştirel ve yaratıcı düşünme, analiz etme, özgün fikirler-ürünler ortaya koyma, değerlendirme yapma gibi üst düzey bilgi ve beceriler birinci basamakta yer almaktadır.
Uygulama yapma, problem çözme, deneme, deney yapma gibi alanlar ikinci basamağın hedeflerindendir.
Temel bilgi ve becerilerin kazanımı ise ilk basamağın hedeflerindendir.

Satranç okul programı ise planlamada 3 ayrı düzey ve 8 ayrı basamak olarak planlanmış ve uygulamaya konmuştur.

Her bir basamakta başarılı olan sporcuların üst basamağa geçişleri esastır.


C basamağının başlangıç kabul edersek, bu düzeydeki öğrencilerden;
Bölüm özetleri çıkarma, gazete yazılarının özetlenmesi, video kayıtlarının izlenip notlar alınması, öğretmeni dinleme modelleri, notların alınması anlaşılanların özetlenmesi, kaynakların belirlenip araştırılması, gezilerdeki verilerin toplanması gibi özelliklerin gelişimi hedeflenebilir.

B basamağı orta düzeydir.

Bu düzeyde öğrencilerimizden;
Okuduklarından yorumlamaya yönelik özet çıkarma, soru tipleri hazırlama,
belirlenen konuda haber, makale yazısı hazırlama, şarkı sözü yazabilme düzeyine uygun beste yapabilme, deney yapabilme, araştırma raporu hazırlayabilme, konuyla ilgili kaynaklara, kurum-kuruluşlara yönelebilme, görüşme yapabilme, diyagram-grafik-tablo soruları hazırlama, drama yapma gibi farklı alan gelişimleri hedeflenmiştir.

A basamağı ise ileri düzeydir.

Bu düzeyde ise ;
Kitap, dergi, makale raporu hazırlama, diyagram, grafik, şekil, şema, tablo tasarlama, bir bütünün ögelerini belirleme ve arasındaki ilişkileri açıklayabilme, özgün şiir drama yazma, öz eleştiride bulunma, eleştiri yazısı yazma, özgün bir hamle, konum oyun çıkarabilme, özgün bir model tasarlama gibi hedefler vardır.

Okulda satranç programının içinde, satrancın; Türkçe, Matematik, Sosyal Bilgiler, Hayat Bilgisi gibi temel derslerin ilişkisi de göz önünde bulundurulmuştur.

Türkçe dersi için;

Dinleme öğrenme, konuşma, okuma, yazma, görsel okuma-sunu alanları dikkate alınmıştır.

Matematik dersi için;
Sayılar, geometri, ölçme, veri öğrenme, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarından söz edebiliriz.

Sosyal Bilgiler için;
Birey ve toplum, gruplar, güç, yönetim ilişikli konulardır.

Hayat Bilgisi için ise Okul heyecanı, benim eşsiz yuvam teması ve dün, bugün yarın yani zaman temaları ön planda tutulmuştur.

SATRANCIN BU ALANLARLA DİREK YA DA DOLAYLI İLİŞKİSİ ÖĞRETMENLERİ TARAFINDAN ve MESLEKİ OLARAK YAPILMIŞ DERS PLAN ve PROGRAMLARI ARACILIĞIYLA VERİLMEKTEDİR.

Görüldüğü gibi OKUL SATRANÇ PROGRAMI SATRANÇ SPORCULUĞU PROGRAMINDAN KAPSAM ve SÜREÇ OLARAK TEMEL FARKLILIKLAR İÇERMEKTEDİR.

O halde satranç sporculuğunun okul satranç eğitiminin bir üst basamağı olduğunu söyleyebiliriz.
Ancak elbette istisna durumları, gizli yetenekleri göz önünde tutmalı ve uygun planlamalar yapılmalıdır.

(devam edecek)
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla


Bu Konudaki Yorumlar
[Konu Başlığı Yok] - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 07-03-2014, 11:12
[Konu Başlığı Yok] - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 07-03-2014, 13:53
[Konu Başlığı Yok] - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 07-03-2014, 14:14
[Konu Başlığı Yok] - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 07-03-2014, 15:02



Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi