SATRANCIN DERS OLARAK KABUL EDİLMESİNDE YENİ ADIM.
#1
Temel Eğitim Genel Müdürlüğünün 04.03. 2019 tarihli kararı ile satranç öğretim programları Talim Terbiye Kurulunun uygun görüşüyle bakanlık onayına sunulmuştur.
Sırada MEB ile yeni protokol var.
Hayırlısı olsun!
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#2
Programın bu kısmında okul öncesi eğitim programından küçük bir alıntı yaptım.

1. Satranç Oyunu, Tahtası ve Yönler
ST.OÖ. 1.1. ( SATRANÇ. OKUL ÖNCESİ. KONU 1.KAZANIM 1)

Satranç oyununu ve tahtasını tanır.
Satranç oyunu hakkında genel bilgi verilir. Satranç tahtasının; yatay, dikey, çapraz, kenar,köşelerine ve şeklinin kare olduğuna dikkat çekilir. Öğrencilerden satranç tahtasının zemin karelerindeki açık, koyu kavramlarını fark etmeleri beklenir. Satranç tahtası üzerinde yatay ve dikey hizalamada sekize kadar saymalarına rehberlik edilir. Bu dönemdeki çocuklar için satranç tahtası tanıtılırken çeşitli oyunlar, etkinlikler, drama vb. yöntem ve tekniklerinden yararlanılır.

Kazanımlar eğitim normları açısından belirlenmiştir.
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#3
Programın amacı okul öncesi eğitimini bitiren çocuklarımızın bireysel gelişim süreçleri göz önünde bulundurularak bedensel zihinsel ve duygusal alanlarda sağlıklı şekilde gelişimlerini desteklemektir.
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#4
Konular ve kazanımlar şöyle belirlenmiş:

1. Satranç Oyunu, Tahtası ve Yönler
ST.OÖ. 1.1. Satranç oyununu ve tahtasını tanır.
ST.OÖ. 1.2. Satranç tahtasında nesneleri yatay ve dikey yönlerde hareket ettirir.
ST.OÖ. 1.3. Satranç tahtasında nesneleri çapraz yönlerde hareket ettirir.
ST.OÖ. 2.1. Kale taşının hareketini uygular.
ST.OÖ. 2.2. Fil taşının hareketini uygular.
ST.OÖ. 2.3. Vezir taşının hareketini uygular.
ST.OÖ. 2.4. Şah taşının hareketini uygular.
ST.OÖ. 2.5. At taşının hareketini uygular.
ST.OÖ. 2.6. Piyon taşının hareketini uygular.
ST.OÖ. 2.7. Piyon terfisini uygular.
ST.OÖ. 2.8. Satrançtaki başlangıç konumunu dizer.
ST.OÖ.2.9. Taşların puan değerlerini kavrar.
ST.OÖ. 2.10. Satrançta taş almayı bilir.
ST.OÖ. 2.11. Satrançta saldırı altındaki taşın koruması kavramını açıklar.
ST.OÖ. 3.1. Şahın, oyun için önemini açıklar.
ST.OÖ. 3.2. Şah çeker.
ST.OÖ. 3.3. Şah tehdidinden çeşitli teknikleri uygulayarak kurtulur.
ST.OÖ. 3.4. Şahın diğer taşlar gibi alınamayacağını kavrar.
ST.OÖ. 3.5. Mat etmeyi açıklar.
ST.OÖ. 3.6. Tek hamlelik mat alıştırmalarını yapar.
ST.OÖ. 3.7. Pat durumunu bilir.
ST.OÖ. 3.8. Berabere kalmanın ne olduğunu bilir.
ST.OÖ. 3.9. Mat ile pat konumlarını ayırt eder.
ST.OÖ. 4.1. Satrançta tehdit durumlarını fark eder.
ST.OÖ. 4.2. Taşının önüne perdeleme yapar.
ST.OÖ. 4.3. Satrançta güvenli kareleri ayırt eder.
ST.OÖ. 4.4. Taşını korur.
ST.OÖ. 4.5. Satrançta taş alır.
ST.OÖ. 5.1. Rok hamlesini uygular.
ST.OÖ. 5.2. Piyonun geçerken alma hamlesini kavrar.
ST.OÖ. 6.1. Karşılıklı satranç oynar.
ST.OÖ. 6.2. Oyun esnasında yardım ister.
ST.OÖ. 6.3. Oyun bitişini açıklar.
ST.OÖ. 6.4. Satrancın etik kurallarının farkına varır.
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#5
Türkiye’de bir ilk olacak ve bir okuldaki 7’den 70’e herkese yönelik hayata geçen satranç eğitim projesi Milli Eğitim Bakanı Prof. Dr. Ziya Selçuk’un katılımlarıyla bugün, Ankara’da başladı.

Aynı anda bir okuldaki tüm öğrenci, öğretmen, idareci ve velilerin toplu olarak satranç eğitimi almasını sağlayan ve bir okul çatısında bulunan herkese eş zamanlı satranç eğitimi verilmesi dolayısıyla bir ilk olma özelliği taşıyan proje, Nallıhan Nasuhpaşa İlkokulu’nda gerçekleşen açılış töreni ile hayata geçti.

Açılış töreninde konuşma yapan Bakan Selçuk, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı yaptığı dönemde, Türkiye Satranç Federasyonu Yönetim Kurulu’nda da görev aldığını ve satrancın seçmeli ders olması için önemli çalışmalara imza attığını belirtti.

Satrancın okullarda seçmeli ders olmasını isteyenlerin başında geldiğini belirten Selçuk, konuşmasına şöyle devam etti. “Satrancın okullarda seçmeli ders olarak okutulması sürecini içeren protokolü ilk imzalayanlardan biriyim. Satranç, öğrencilerimizin gelişimi ve akıl ile kalkınacak bir ülke geleceği için son derece önemli bir spor branşıdır.  Bakanlık olarak satrancı desteklemeye devam edeceğiz. Bu sporun yaygınlaşması ve ülkenin her yerine ulaşması konusunda gösterdiği özverili çabaları dolayısıyla Federasyon Başkanı Gülkız Tulay nezdinde tüm satranç ailesine teşekkür ediyorum.”

Satranç eğitim projesinin açılışında olmaktan büyük bir mutluluk duyduğunu belirten Bakan Selçuk, özellikle eğitime katılan anneleri tebrik etti ve projenin hayata geçmesi konusunda emek veren herkese teşekkür ederek konuşmasını tamamladı.

Törende konuşma yapan TSF Başkanı Gülkız Tulay ise; bir okuldaki öğrenci, öğretmen, idareci ve veliler ile birlikte topyekûn bir satranç eğitiminin gerçekleşmesini sağlayan bu projenin tüm Türkiye’ye yayılması gerektiğini ifade etti ve projeyi hazırlayanlara, tüm katılımcılara teşekkür etti.

Tulay, satranç sporuna verdiği değer ve bu sporunun okullarda yaygınlaştırılması konusunda sunduğu destek için Bakan Selçuk’a teşekkür ederek konuşmasını tamamladı.

Konuşmaların ardından Bakan Selçuk ve Başkan Tulay öğrencilere satranç takımı dağıttılar.

Projenin açılış töreninde; Nallıhan Kaymakamı Murat Kahraman, Nallıhan Belediye Başkanı İsmail Öntaş, İlçe Milli Eğitim Müdürü Bayram Benlice, İlçe Emniyet Müdürü Ahmet Yiğenoğlu, TSF Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Haznedaroğlu, TSF Genel Sekreteri M. Sedat Fırat, TSF Ankara İl Temsilcisi Engin Güleç, Proje sorumlusu & Satranç Antrenörü Hamza Albayrak, Proje Sorumlusu Okul Müdürü Ergin Arıkan ve Yardımcısı Sabriye Çabık da katıldı.

“Kafan Karışıksa Satranç Oyna” projesi doğrultusunda bugün, Nallıhan Nasuhpaşa İlkokulu Ayhan Sümer Konferans Salonunda öğrenci, veli ve öğretmenlerle birlikte toplam 555 katılımcıya aynı anda satranç dersi verildi ve 140 öğrenciye satranç takımı dağıtıldı.
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#6
Umarım bu yeni dönem çocuklarımıza aydınlık geleceklerine büyük bir katkı sağlar.
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#7
Proje ilginç, sıradışı. Okullarda uygulamaya konulması çok faydalı olacaktır.

Sıradaki okulu merak etmekteyim. Ayrıca proje sahibini merak ettim. 1.Kademe Yardımcı Antrenör imiş.
Yardımcı Antrenör vizesini geçerli hale getirmeyi unutmuş sanırım. Halen geçersiz. Ama vizesinin geçersiz olması antrenör olarak çalışmasına engel olmamalı bence. Zaten TSF proje sahibi olarak öğrencilere satranç dersi vermesi için onay verdiğine göre vizesinin geçersiz olmasını TSF de önemsememiş.

Yardımcı Antrenör aynı zamanda sanırım hem sporcu ve hem hakem.
Yardımcı Antrenör Ankara’da son katıldığı turnuvanın C kategorisinde ilk gün 3 turda 0 puan aldıktan sonra 2. günkü toplam 4 tura katılmamış. Bir mazereti vardı herhalde diye düşünüyorum.

Asıl merak ettiğim, bu yardımcı antrenör hangi üst kademe antrenörle beraber çalışacak ?
Bilindiği üzere, eski Antrenör Talimatı’na göre (bu talimat şu an yayımda olmamasına rağmen yerine yenisi konmadığı sürece yürürlükte olması gerekir diye düşünüyorum) yardımcı antrenörün üst kademe antrenör yanında çalışması gerekmekte.

Son tahlilde, okullarda öğrencilerin hep beraber, aynı zaman kesitinde satranç dersi görmeleri oldukça olumlu bir gelişmedir.
Ara
Cevapla




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi