Bir bilgisayar programıyla taktik motif sorusu çözüyorsunuz. Karşınıza bir soru çıkıyor. Düşünüyorsunuz ve bunun bir mat sorusu olduğunu algılıyorsunuz. Beş (5) hamlede mat edebileceğinizi görerek çözümü bulduğunuzu düşünüyor ve hamlenizi yapıyorsunuz. Size göre konumda kesinlikle beş (5) hamlede mat var! Ama bilgisayar dört (4) hamlede mat vardı bilemedin! diyerek cevabınızı reddediyor. Gerçekten de dört (4) hamlede mat da varmış diyelim ki. Bu durumda düşünceniz ne olur?
Benzer durumda pek çok kez kalıyorum. Her zaman en kısa matı bulmaya uğraşıyorum.
Bence bilgisayar kısası varken uzun matı kabul etmemeli, zaten çalıştığım yerde etmiyor
Hatta zaman sınırlaması da olmalı. Belli bir süreden sonra da cevabı bilseniz bile yinede eksi puan verilmeli.
Satrançta hedef her zaman en iyiyi en çok faydalıyı bulmak olmalı diye düşünüyorum.
Abdulkadir Bey selamlar.
Anketinize cevap verdim,2. şıkkı seçtim fakat alttaki yorumu okuyunca biraz tereddütte kaldım.Satranç soruları genelde kazanç,berabere veya mat sorusu olarak ayrılır.Eğer sizin sorunuzda beyaz(siyah) oynar kazanır denmişse ve ben 4 yerine 5 hamlede mat bulduysam bunda bir sorun yok diye düşünüyorum.Çünkü kazancı buldum,hiç puan vermemek haksızlık olur.Tam puan olmasa da puan vermeniz gerekir.Fakat siz soruyu 4 hamlede mat diye sorsaydınız o zaman 5 hamlelik cevabım yanlış sayılırdı.
Özellikle çocuklar böyle bir durumda,haksızlığa uğradığını düşünüyor.Ben derslerimde konumda kesin mat varsa hamle sayısını söyleyerek bu sınır içerisinde matı bulmalarını söylüyorum.Bazen 1 hamle fazla matı bulanlar oluyor ama bana kabul ettirmeye bile çalışmıyor sadece öğretmenim ben 4 yerine 5 hamlede mat buldum diyor ve düşünmeye devam ediyor.
DCS İle ilgili bir durumu düzeltmeye çalışıyorum da ondan açtım bu anketi.
Daha açık ifade etmemde yarar var sanırım.
Şöyle DCS ile taktik çözerken sorunun motifini bilmiyorsunuz. Hatta mat mı beraberlik mi sadece materyal kazancı mı o bile belli değil. En iyi hamleyi arıyorsunuz. Giriş için bunun daha iyi olacağını düşündüm. Zira bana bir soru geldiğinde üzerinde "Üç hamlede mat" yazıyorsa bu beynimi zorlamama engel oluyor bence. Neyse.
Sıkıntı iki noktada var. Birincisi daha kısa sürede mat varsa ne olacak? İkincisi daha iyi materyal kazancı varsa ne olacak?
Soru kapsamı baştan belli olmadığı için ben 4 yerine 5 hamlede matı kabul edip etmeme konusunda emin olamadım. Eşim kabul etmemelisin diyor. Baktım başka programlar da kabul etmiyorlar. Ve DCS içinde binlerce böyle mat sorusu var. Dikkat ettim bazılarında bu sorun var.
İkincisi aslında daha büyük sorun.
Yani mesela üçlü bir at çatalı atmışım, ardından kale alsam +5 puandayım, fil alsam +6 puandayım. İnsanlar çoğunlukla kaleyi tercih edecek, oysa bilgisayar filin alınmasının uzun vadede daha avantajlı olduğunu görüyor ve kalenin alındığı duruma hatalı diyor. Aslında ikisi de kazanç ama fil daha iyi. Bunu aşmak için tam da şu anda bir algoritma kurmaya çalışıyordum. Aralarda da kafayı dağıtmak için buraya yazıyorum. Sizin bir öneriniz var mı?
Teşekkürler.
Taktik sorusunun ne ile ilgili olduğu yazılmasın. Yani orada insan komple tahtayı incelesin en iyi hamleyi bulsun.
Fili almak uzun vadede neden iyi az çok pozisyonda belli ise tabiki kaleyi almak yanlış olmalı ki kiş üzerinde kafa yorsun. Araştırsın, sorgulasın. Hazır gelen bilgiler akılda kalmıyor. Taktik sorular katı olmalı. Seçenekli olmamalı.
Bir de zamanı mutlaka ekleyin ki hızlı düşünme de işin içine girsin. Sorularda verilen doğru yanlış oranına göre otomatik sıralama fonksiyonu koyabilirsen de inan çok daha faydalı olur. Kişi kendindeki gelişimi daha iyi görür.
Sorunun temaları da geri planda mutlaka logları tutlsun. Yani en sonda kişi hangi temalarda güçlü hangilerinde eksik bunu görebilsin.
Soruyla ilgili tema, motif adı vs vermiyorum.
Süre koydum.
Log kaydediyorum ileri versiyonlarda bunlarla ilgili grafikler de üreteceğim.
Puan değişimini de kaydediyorum. Bunu da grafiklendireceğim ilerde.
DCS'de 44.000+ soru var. Her sorunun bir ELO'su var. Soruyu çözerseniz o kadar ELO'lu birini yenmişsiniz gibi sizin ELO puanınız artıyor, çözemezseniz de o ELO'daki birine yenilmişsiniz gibi ELO puanınız düşüyor.
Her sorudan sonra sizin ELO'nuz +50 -100 aralığından bir soru rastgele seçilip size yeni soru olarak soruluyor.
Yavaş yavaş taktik gücünüz artıyor veya azalıyor.
Çözemedikçe daha kolay (düşük ELO'lu) sorular geliyor, çözdükçe daha zor (yüksek ELO'lu) sorular geliyor.
Böyle.
..
abdulkadirbener Nickli Kullanıcıdan Alıntı:Soruyla ilgili tema, motif adı vs vermiyorum.
Süre koydum.
Log kaydediyorum ileri versiyonlarda bunlarla ilgili grafikler de üreteceğim.
Puan değişimini de kaydediyorum. Bunu da grafiklendireceğim ilerde.
DCS'de 44.000+ soru var. Her sorunun bir ELO'su var. Soruyu çözerseniz o kadar ELO'lu birini yenmişsiniz gibi sizin ELO puanınız artıyor, çözemezseniz de o ELO'daki birine yenilmişsiniz gibi ELO puanınız düşüyor.
Her sorudan sonra sizin ELO'nuz +50 -100 aralığından bir soru rastgele seçilip size yeni soru olarak soruluyor.
Yavaş yavaş taktik gücünüz artıyor veya azalıyor.
Çözemedikçe daha kolay (düşük ELO'lu) sorular geliyor, çözdükçe daha zor (yüksek ELO'lu) sorular geliyor.
Böyle.
..
Süper.