20-11-2012, 15:01
Merhaba Arkadaşlar.
Forumun iyi bir izleyicisiyim. Öyle de kalmayı düşünüyorum.
Yusuf Ömür arkadaşımızın açtığı konu ilgi alanım olduğu için ben de çok öz olarak bir şeyler eklemek istedim.
Satranç bir oyundur. Bazen insanın geleceğine ipotek koyabilecek kadar tutkulu bir oyundur. Sadece bir oyun olarak bakıldığı sürece de öyle kalacaktır.
Özellikle 1970 li yıllardan sonra eğitim bilimciler tarafından yapılan bilimsel çalışmalar satrancın eğitsel boyutunun çok farklı olduğunu göstermiştir. Satranç, doğru algılandığında bir oyunun çok ötesinde değerlere sahiptir. Ancak oyun olan satrançtan başka bir de Eğitsel Satrancın (Buna didaktik satranç diyenler de var.)var olduğunu ortaya koymuştur.
Eğitsel Satrançta satranç amaç değil bir eğitim aracıdır. Bireyin; zihinsel, bilişsel, düşünsel ve duygusal gelişimi için bir araç olarak kullanılır.
1900 lü yılların ikinci yarısında satrancın bu özelliğinin bilimsel olarak kanıtlanmasından sonra Eğitsel Satranç birçok ülkede okullara ders olarak konmuştur. Eğitsel Satranç, satranç oyunu öğretimi ile karıştırılmamalıdır.
Eğitsel Satranç; Pedagoji bilimi, eğitim bilimi ilkeleri ışığında yürütülür.
Programı, öğretici kadroları, kaynakları, ders araç ve gereçleri özeldir.
Kavrama, anlama ve yorumlamaya örnek olarak; 2x2, 3x3 veya 4x4 kareli minyatür tahtalarda taşların alan, yaratma, saldırı ve savunma gücü (yetenekleri) çocuklar tarafından çok daha çabuk kavranabilmekte, satranç oyunu içinde taşlar daha güçlü kullanılabilmektedir.
Davranış ve duygusal gelişime örnek olarak;2 - 6 yaş grubu çocukları kurallı oyunları sevmediği gibi kaybetmekten de hoşlanmaz. Oyun kuralları hep onların kazanacağı şekilde değişir. Ama satrancın da kesin kuralları vardır. Dokunulan taş oynanır. Hamle geri çekilmez v.b. Eğer aşırı duygusal bir çocukla çalışılıyorsak o zaman tahtada yarışan taşlar çocuğun ilgi duyduğu oyun kahramanları olur. Pepe ile tavşan gibi. Çocuk kazandığında gururlanacak, kaybettiğinde ise üzülmeyecektir. Çünkü kaybeden pepe veya tavşan olacaktır.
Bu metot ve teknikleri uzatıp değerli zamanınızı almayacağım.
Eğitsel satrancın, deney amaçlı da olsa 2 yaşından itibaren uygulandığı bilinmektedir.
Özet olarak; Eğitsel Satranç iki yaşından itibaren her çocukla çalışılabilir. Ancak çocuğun ilgileri, algılaması duygusal ve bilişsel gelişimi dikkate alınarak Çoğa görelik ve Basitten zora gibi eğitim ilkeleri dikkate alınmalı, eğitim teknikleri, ve araçları iyi seçilmelidir.
Bir eğitimci olarak HASEM de (Haznedaroğlu Satranç Eğitim Merkezi)2004 yılından beri bu alanda yaptığım uygulamalı çalışmaların çocuklara kazandırdıkları gerek öğretmenleri gerekse ebeveynleri tarafından da çok kısa sürede (3-4 ay içinde) fark edilmiştir.
Rusya Eğitim Bakanlığı Okulda Satranç Kurulu Başkanı Pedagog Prf. Dr. İgor Suhinin Satranç Ülkesinde Harika Maceralar adlı kitabı bu konu üzerine ÖĞRETMEN EL KİTABI olarak yazılmış örnek bir eserdir.
Saygılarımla.
Forumun iyi bir izleyicisiyim. Öyle de kalmayı düşünüyorum.
Yusuf Ömür arkadaşımızın açtığı konu ilgi alanım olduğu için ben de çok öz olarak bir şeyler eklemek istedim.
Satranç bir oyundur. Bazen insanın geleceğine ipotek koyabilecek kadar tutkulu bir oyundur. Sadece bir oyun olarak bakıldığı sürece de öyle kalacaktır.
Özellikle 1970 li yıllardan sonra eğitim bilimciler tarafından yapılan bilimsel çalışmalar satrancın eğitsel boyutunun çok farklı olduğunu göstermiştir. Satranç, doğru algılandığında bir oyunun çok ötesinde değerlere sahiptir. Ancak oyun olan satrançtan başka bir de Eğitsel Satrancın (Buna didaktik satranç diyenler de var.)var olduğunu ortaya koymuştur.
Eğitsel Satrançta satranç amaç değil bir eğitim aracıdır. Bireyin; zihinsel, bilişsel, düşünsel ve duygusal gelişimi için bir araç olarak kullanılır.
1900 lü yılların ikinci yarısında satrancın bu özelliğinin bilimsel olarak kanıtlanmasından sonra Eğitsel Satranç birçok ülkede okullara ders olarak konmuştur. Eğitsel Satranç, satranç oyunu öğretimi ile karıştırılmamalıdır.
Eğitsel Satranç; Pedagoji bilimi, eğitim bilimi ilkeleri ışığında yürütülür.
Programı, öğretici kadroları, kaynakları, ders araç ve gereçleri özeldir.
Kavrama, anlama ve yorumlamaya örnek olarak; 2x2, 3x3 veya 4x4 kareli minyatür tahtalarda taşların alan, yaratma, saldırı ve savunma gücü (yetenekleri) çocuklar tarafından çok daha çabuk kavranabilmekte, satranç oyunu içinde taşlar daha güçlü kullanılabilmektedir.
Davranış ve duygusal gelişime örnek olarak;2 - 6 yaş grubu çocukları kurallı oyunları sevmediği gibi kaybetmekten de hoşlanmaz. Oyun kuralları hep onların kazanacağı şekilde değişir. Ama satrancın da kesin kuralları vardır. Dokunulan taş oynanır. Hamle geri çekilmez v.b. Eğer aşırı duygusal bir çocukla çalışılıyorsak o zaman tahtada yarışan taşlar çocuğun ilgi duyduğu oyun kahramanları olur. Pepe ile tavşan gibi. Çocuk kazandığında gururlanacak, kaybettiğinde ise üzülmeyecektir. Çünkü kaybeden pepe veya tavşan olacaktır.
Bu metot ve teknikleri uzatıp değerli zamanınızı almayacağım.
Eğitsel satrancın, deney amaçlı da olsa 2 yaşından itibaren uygulandığı bilinmektedir.
Özet olarak; Eğitsel Satranç iki yaşından itibaren her çocukla çalışılabilir. Ancak çocuğun ilgileri, algılaması duygusal ve bilişsel gelişimi dikkate alınarak Çoğa görelik ve Basitten zora gibi eğitim ilkeleri dikkate alınmalı, eğitim teknikleri, ve araçları iyi seçilmelidir.
Bir eğitimci olarak HASEM de (Haznedaroğlu Satranç Eğitim Merkezi)2004 yılından beri bu alanda yaptığım uygulamalı çalışmaların çocuklara kazandırdıkları gerek öğretmenleri gerekse ebeveynleri tarafından da çok kısa sürede (3-4 ay içinde) fark edilmiştir.
Rusya Eğitim Bakanlığı Okulda Satranç Kurulu Başkanı Pedagog Prf. Dr. İgor Suhinin Satranç Ülkesinde Harika Maceralar adlı kitabı bu konu üzerine ÖĞRETMEN EL KİTABI olarak yazılmış örnek bir eserdir.
Saygılarımla.