26-12-2012, 13:20
Satranç alt yapısının geçmişten bugüne ve geleceği hakkında…
Sn. Halil ÖZMEN ‘in ÖZGÜR SATRANÇ FORUMU ‘ na taşımış olduğu konu son derece önemlidir.
Bu günkü tabloya baktığımızda “Turnuvalarda Satranç Oynayan Çocuklarımızın” satranç düzeyleri, onların almış oldukları satranç eğitimini yansıtmaktadır.
Satranç Eğitimi, farklı ortamlarda alınabilir. Okulda, satranç kulüplerinde, aile içinde, ya da özel bir antrenör eğitimi gibi. Hatta bazen de tek başına kendi kendine… Bunun sonucunda da ortaya birbirinden çok farklı düzeylerde satranç oynayan sporcular çıkmakta.
Bizi ilgilendiren ise satranç eğitiminin niteliği ve kalitesi olmalıdır.
BUNU BİR “ EĞİTİMCİ KAFASI İLE ÇÖZÜLEMEZ ( ?? ) ” OLARAK GÖRENLERİN, ORTAYA “EĞİTİM MODELLERİ DIŞINDA BİR MODEL KOYMASI GEREKİR Kİ ASIL BU ANLAŞILIR OLSUN !!
T.S.F. Eğitim Kurulu, yıllardır kendi politikalarını, M.E.B. bünyesinde ve -“devletin kendisine çizdiği son derece kısıtlı sınırlar içinde”- son derece başarılı bir biçimde ortaya koymuştur. Hem de tüm bürokratik ve siyasi engellere rağmen.
2001-2002 öğretim yılından itibaren okullarımıza önce Beden Eğitimi derslerinin içinde giren satranç, Yapılan düzenlemelerle 2005-2006 öğretim yılından itibaren seçmeli ders statüsüne kavuşmuş, bu öğretim yılından itibaren tekrar eski konumuna yani ders dışı etkinliklere dönüştürülmüştür.
Yani, satranç dersi ilk ve orta dereceli okulların haftalık ders çizelgelerinden çıkarılmış,”satranç” adında bir ders, ortadan kalkmıştır. Onun yerine orta okul (5,6,7,8.sınıflar) derslerinde Seçmeli derslerin “SANAT ve SPOR ALANINDA” satranç, birkaç hafta işlenebilecek bir ünite konusu olmuştur. İlk okullarda ise yeni öğretim programlarında satranç, ancak, oyun ve fiziksel etkinlikler dersi kapsamında okul yönetimi “seçerse”, seçilebilecek ders olarak kalmıştır. Bunun yeniden düzenlenmesi gerekecektir.
Okullarda satranç dersi için müfredat hazırlanmış, kitaplar bu müfredata göre en ince öğretim ilkeleri düşünülerek basılmış ve eğitim- öğretime sunulmuştur.
Y.İ.B.O.’ da satranç sınıfları açılmış ve malzemeleri temin edilmiştir.
Ayrıca satranç eğitimi için üniversitelerin Eğitim Fakültelerinde satranç dersleri girişimleri hayata geçirilmiştir. Ancak bu girişim tüm üniversitelerde kabul görmemiş, dolayısıyla istenilen hedeflere ulaşılamamıştır.
Bunun üzerine gerek MEB bünyelerinde ve gerekse TSF- GSGM Antrenörlük kursları olarak kamuya açık kurslar düzenlenmiştir.
Tüm bunlar sürekli eleştiriciler tarafından her zaman, sadece ve sadece eleştirilmiş, yapılanların hiç artılarından bahsedilmemiş, ancak, HAYATIN İÇİNDE YERİNİ ALMIŞTIR !
Satranç Eğitimi T.S.F.’nun geçmişten beri ;
*** OKULLAŞMA ALANINDA ÖNCELİKLİ HEDEFİ OLMUŞ, ANCAK GEREKLİ ALT YAPININ OLUŞMASINDA DEVLET TARAFINDAN YETERLİ DESTEĞİ ALAMAMIŞTIR.
*** SATRANÇ KALICI VE SAĞLIKLI BİR BİÇİMDE EĞİTİM POLİTİKALARININ BİLİNÇLİ BİR ŞEKİLDE DIŞINDA BIRAKILMIŞ, HİÇBİR ZAMAN, UZUN VADELİ OLARAK EĞİTİM POLİTİKALARININ İÇİNE ALINMASINA İZİN VERİLMEMİŞTİR.
*** BU DURUMU TSF’NİN EKSİKLİĞİNDEN ÇOK S A T R A N Ç T O P L U M U N U N E K S İ K L İ Ğ İ O L A R A K görmeye başlayanların sayısı gittikçe artmaktadır.
*** YENİ DÖNEM ÇALIŞMALARINDA TSF ve EĞİTİM KURULU, BU KONUDA AYNI TUTARLILIKTA, AYNI KARARLILIKTA VE DAHA ETKİN PLANLAMALAR YAPARAK GÖREVİNE DEVAM EDECEKTİR.
*** PLANLAMALAR YAPILACAK , GEREKLİ PROGRAMLAR HAZIRLANACAK GEREKLİ KURUM, KURULUŞ , ve DEVLET KADEMELERİNE BAŞVURU YAPILARAK KAMUOYU ZAMANINDA BİLGİLENDİRİLECEKTİR.
Benim, “ÖNCELİKLİ DÜŞÜNCE ve HEDEFLERİMİN ARASINDA, YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İÇİNDE, GELECEĞE BİRLİKTE YÜRÜMEK” vardır.
Bu konularda satranç toplumumuzun tüm eleştiri, tespit, öneri, proje ve fikirleri son derece değerlidir. Yolumuza ışık tutan her düşünce ve eleştirinin başımızın üstünde yeri vardır.
NOT : Bir önceki yazım, elektrik kesilmesi sonucu ve bilgisayar kullanım hatası olarak tarafımdan gereksizce iki defa gönderilmiştir. Üyelerden özür dilerim.
Sn. Halil ÖZMEN ‘in ÖZGÜR SATRANÇ FORUMU ‘ na taşımış olduğu konu son derece önemlidir.
Bu günkü tabloya baktığımızda “Turnuvalarda Satranç Oynayan Çocuklarımızın” satranç düzeyleri, onların almış oldukları satranç eğitimini yansıtmaktadır.
Satranç Eğitimi, farklı ortamlarda alınabilir. Okulda, satranç kulüplerinde, aile içinde, ya da özel bir antrenör eğitimi gibi. Hatta bazen de tek başına kendi kendine… Bunun sonucunda da ortaya birbirinden çok farklı düzeylerde satranç oynayan sporcular çıkmakta.
Bizi ilgilendiren ise satranç eğitiminin niteliği ve kalitesi olmalıdır.
BUNU BİR “ EĞİTİMCİ KAFASI İLE ÇÖZÜLEMEZ ( ?? ) ” OLARAK GÖRENLERİN, ORTAYA “EĞİTİM MODELLERİ DIŞINDA BİR MODEL KOYMASI GEREKİR Kİ ASIL BU ANLAŞILIR OLSUN !!
T.S.F. Eğitim Kurulu, yıllardır kendi politikalarını, M.E.B. bünyesinde ve -“devletin kendisine çizdiği son derece kısıtlı sınırlar içinde”- son derece başarılı bir biçimde ortaya koymuştur. Hem de tüm bürokratik ve siyasi engellere rağmen.
2001-2002 öğretim yılından itibaren okullarımıza önce Beden Eğitimi derslerinin içinde giren satranç, Yapılan düzenlemelerle 2005-2006 öğretim yılından itibaren seçmeli ders statüsüne kavuşmuş, bu öğretim yılından itibaren tekrar eski konumuna yani ders dışı etkinliklere dönüştürülmüştür.
Yani, satranç dersi ilk ve orta dereceli okulların haftalık ders çizelgelerinden çıkarılmış,”satranç” adında bir ders, ortadan kalkmıştır. Onun yerine orta okul (5,6,7,8.sınıflar) derslerinde Seçmeli derslerin “SANAT ve SPOR ALANINDA” satranç, birkaç hafta işlenebilecek bir ünite konusu olmuştur. İlk okullarda ise yeni öğretim programlarında satranç, ancak, oyun ve fiziksel etkinlikler dersi kapsamında okul yönetimi “seçerse”, seçilebilecek ders olarak kalmıştır. Bunun yeniden düzenlenmesi gerekecektir.
Okullarda satranç dersi için müfredat hazırlanmış, kitaplar bu müfredata göre en ince öğretim ilkeleri düşünülerek basılmış ve eğitim- öğretime sunulmuştur.
Y.İ.B.O.’ da satranç sınıfları açılmış ve malzemeleri temin edilmiştir.
Ayrıca satranç eğitimi için üniversitelerin Eğitim Fakültelerinde satranç dersleri girişimleri hayata geçirilmiştir. Ancak bu girişim tüm üniversitelerde kabul görmemiş, dolayısıyla istenilen hedeflere ulaşılamamıştır.
Bunun üzerine gerek MEB bünyelerinde ve gerekse TSF- GSGM Antrenörlük kursları olarak kamuya açık kurslar düzenlenmiştir.
Tüm bunlar sürekli eleştiriciler tarafından her zaman, sadece ve sadece eleştirilmiş, yapılanların hiç artılarından bahsedilmemiş, ancak, HAYATIN İÇİNDE YERİNİ ALMIŞTIR !
Satranç Eğitimi T.S.F.’nun geçmişten beri ;
*** OKULLAŞMA ALANINDA ÖNCELİKLİ HEDEFİ OLMUŞ, ANCAK GEREKLİ ALT YAPININ OLUŞMASINDA DEVLET TARAFINDAN YETERLİ DESTEĞİ ALAMAMIŞTIR.
*** SATRANÇ KALICI VE SAĞLIKLI BİR BİÇİMDE EĞİTİM POLİTİKALARININ BİLİNÇLİ BİR ŞEKİLDE DIŞINDA BIRAKILMIŞ, HİÇBİR ZAMAN, UZUN VADELİ OLARAK EĞİTİM POLİTİKALARININ İÇİNE ALINMASINA İZİN VERİLMEMİŞTİR.
*** BU DURUMU TSF’NİN EKSİKLİĞİNDEN ÇOK S A T R A N Ç T O P L U M U N U N E K S İ K L İ Ğ İ O L A R A K görmeye başlayanların sayısı gittikçe artmaktadır.
*** YENİ DÖNEM ÇALIŞMALARINDA TSF ve EĞİTİM KURULU, BU KONUDA AYNI TUTARLILIKTA, AYNI KARARLILIKTA VE DAHA ETKİN PLANLAMALAR YAPARAK GÖREVİNE DEVAM EDECEKTİR.
*** PLANLAMALAR YAPILACAK , GEREKLİ PROGRAMLAR HAZIRLANACAK GEREKLİ KURUM, KURULUŞ , ve DEVLET KADEMELERİNE BAŞVURU YAPILARAK KAMUOYU ZAMANINDA BİLGİLENDİRİLECEKTİR.
Benim, “ÖNCELİKLİ DÜŞÜNCE ve HEDEFLERİMİN ARASINDA, YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNİN İÇİNDE, GELECEĞE BİRLİKTE YÜRÜMEK” vardır.
Bu konularda satranç toplumumuzun tüm eleştiri, tespit, öneri, proje ve fikirleri son derece değerlidir. Yolumuza ışık tutan her düşünce ve eleştirinin başımızın üstünde yeri vardır.
NOT : Bir önceki yazım, elektrik kesilmesi sonucu ve bilgisayar kullanım hatası olarak tarafımdan gereksizce iki defa gönderilmiştir. Üyelerden özür dilerim.
- MATRANÇ -