15-01-2013, 13:03
Sn. M.Aşkın Taşan merhabalar,
Bahsetmiş olduğunuz varyantları arkadaşlar henüz hazırlayamadılar herhalde.. Ben bazı varyantlar hazırladım. Bunları paylaşmak isterim.
Önceki yazımda proje ve önerilerimi yakında açıklayacağımı belirtmiştim. Anlaşılan o ki yukarıda belirtmiş olduğunuz 8 adet madde üzerinde federasyon veya siz yoğunlaşmış bulunmaktasınız. Belirtmiş olduğunuz maddelere yönelik önerilerim var tabi ki . Yalnız bu maddelerin çözümlerini bulup uygulamak işlerin hallolduğu anlamına gelmeyecektir. Konuya çok daha kapsamlı bakmak gerekir. Bunlara daha sonra ayrıca değineceğim.
Bu yazımda öncelikle belirttiğiniz maddelere yönelik önerilerimi (varyantlarımı) sunacağım…
**** 1. Satranç eğitiminin en öncelikli amacı ne olmalıdır?
Satranç eğitiminin en öncelikli amacı satrancın kaliteli ve faydalı bir spor olduğunun topluma anlatılabilmesi, kitlelerin ilgisini çekebilmek ve tabanda satranç severlerin sayısının arttırılmasını sağlamak olmalıdır.
**** 2. Okulda satranç programının amaç ve uygulanması konusunda özlüce görüşleriniz.
Okulda satranç programının başlıca iki amacı olmalıdır.
Birincisi küçük yaştaki çocukları ve aileleri basitçe bu sporla tanıştırıp sevdirebilmek .
İkincisi de yetenekli çocukları satrancın içine, yani satranç merkezlerine ve çocuk turnuvalarına çekebilmek olmalıdır.
Uygulanması ise okulda haftada 1-2 ders saati olarak yapılıp, çocuklara basit anlamda satrancın temellerini anlatıp , basit bir şekilde satranç oynatabilmek olmalıdır.
**** 3. Satranç derslerini okullarda kimler, hangi eğitim süreçlerinden sonra vermelidirler?
Okulda satranç derslerini önce çocukları seven , hayatının belli bir kısmında (asgari 2 yıl) bu sporla bir şekilde uğraşmış ( Sporcu olarak, antrenör olarak ,veli olarak , amatörce ve hobi olarak olabilir.) bu sporu bilen ve seven kişiler vermelidir. Bunun için UKD ‘si şu olsun- bu olsun, turnuva oyuncusu mu olsun vs. anlamsızdır...
Yalnız buradaki kıstas şu olmalıdır: ‘’Hayatında hiç bu sporla tanışmamış , ilgilenmemiş , bilgisiz kişileri önceden yapıldığı gibi hadi sen gel eğitimden geç antrenör ol , okulda çocuklara satranç öğret’’ gibi bir uygulama kesinlikle yanlıştır.
Dolayısıyla sıfırdan gelen birisi bir kaç haftada satranç eğitimcisi olamayacağı için , ‘’hangi eğitim süreçlerinden sonra vermelidirler?’’ sözünü pas geçiyorum. Sadece okullarda takip edecekleri müfredat ve kitaplar önerilmelidir.
Federasyon , daha önce bu sporla kısmen de olsa uğraşmış olanlardan başvuru yapanları yeterlilik sınavına tabi tutar ve temel düzeyde bu sporu anlatabilecek olanlara ‘’okullarda eğitim verebilir belgesi’’ verip sonrada okullarda takip edecekleri müfredat ve kitapları önerilmelidir.
Çünkü bir üstteki başlıkta belirttiğim gibi okulda satrancın asıl amacı: Çocuğu satrançla tanıştırıp, sevdirmek ve temel oyun kuralları öğretmek olmalıdır. Yetenekli olanlarını da Satranç merkezlerine yönlendirmektir... Bunun için bahsettiğim antrenör tanımlaması yeterli olacaktır.
**** 4. Satranç kulüp ve satranç eğitim merkezlerinde nasıl bir eğitim modeli olmalıdır?
Satranç kulüplerinin, kulüp olabilmesi için olmazsa olmaz şartlardan birisi de satranç eğitimi veren bir merkezleri olmalıdır öncelikle! Bu şartı sağlayamayan bir yeri, biri mekanı olmayan ve eğitim veremeyene kulüp denmez ki zaten… Bu tip oluşumlara bu şartı sağlamaları için makul bir süre verilip, sağlayamayanlar kulüplükten ivedilikle men edilmelidir.
‘’nasıl bir eğitim modeli olmalıdır’’ konusu her yiğidin yoğurt yeme tarzı gibi bir şeydir diyorum. Bu kulüplerin kendilerini bağlar.
Öncelikle Federasyon kendi eğitim modeli üzerine yoğunlaşmalıdır diye düşünüyorum ! Bu konuyla ilgili başka bir yazımda önerilerim olacak tabi ki !
**** 5. Satranç eğitiminde başlama yaşı konusundaki bilimsel öngörüleriniz nelerdir?
Satranç eğitimine her yaşta başlanabilir.
Fakat erken yaş ortalama ne olmalıdır? Sorusuna cevap aranıyorsa , zaten uygulamada devam etmekte olan ana okulunda satrançla tanışma yaşı olan 5-6 yaş baz olarak alınabilir.
**** 6. Ülkemizde yetenekli sporcuların keşfedilmesi konusundaki önerileriniz nelerdir?
Ülkemizdeki yetenekli sporcuların keşfedilmesi konusunun cevabı çok basittir. Asıl konu yetenekli sporcuların nasıl değerlendirildiğidir !
Çocuk zaten yetenekli ise 2. Maddede belirttiğim gibi okuldaki eğitimci tarafından konu aileye mutlaka aksettirilecektir . Zaten son zamanlardaki çıkan yetenekli sporcularımızın çoğunun ilk çıkış noktası da burası olmuştur..Okul hocası aileye çocuklarını dışardan satranç kurslarına göndermelerini veya özel ders aldırmalarını ,çocuk turnuvalarına sokmalarını vs. bu konuyla yakından ilgilenmelerini söyleyecektir. Fakat ne yazık ki birçok aile işte tam bu noktada kaçıyor! Maddi ve manevi ekstra bir külfet,bir uğraş olarak bakılıyor konuya maalesef...Bu da toplumda satranç kültürünün oluşmamasının çarpıcı bir sonucudur aslında...
Herneyse, ilgili olan aileler okuldaki hocayı dinleyip ikinci adımı atıp çocuklarını satranç merkezine yazdırıyor ve turnuvalar da başlıyor yavaş yavaş… Sonra çocuk gerçekten yetenekli ve iyiyse il bazında katıldığı okul turnuvaları ve çocuk turnuvalarından sonra kendini belli ediyor zaten.
Daha sonra bir şekilde 7 veya 8 yaşlarında Türkiye Yaş grupları /Antalya ‘ da boy göstermeye geliyorlar diğer tüm illerden gelen diğer çocuklarla beraber… Türkiye yaş gruplarında yarışıyorlar. Bunlardan en yetenekli olanları diğerlerinden sıyrılıp kendilerini ortaya çıkartıyorlar zaten.
Bu yüzden federasyonun yetenekli çocukları keşfetmesi için ekstra bir şey yapmasına gerek kalmıyor zaten…
Bunun için Türkiye yaş gruplarına katılmış ‘’ 7-8-9-10 ‘’ yaş gruplarının iyi analiz edilmesi yeterli olacaktır !
Bahsettiğim gibi , asıl konu keşfedildikten sonraki akibetleri ! Bu konu üzerinde federasyon ciddi kafa yormalıdır diyorum! Bu konuyla ilgili başka bir yazımda önerilerimi sunacağım.
**** 7. Ülkemiz eğitim sisteminde, satranç eğitimine yeterli yer verilmiş midir? Bu konudaki çözüm önerileriniz nelerdir?
Tabiki de verilmemiştir! Sn. Taşan.
Bu konuda MEB ile Spor bakanlığıyla sıkı ve etkileyici görüşmeler gerçekleştirilmelidir.
Federasyon tarafından görevlendirilmiş satranç konusunda ciddi araştırmaları ,çalışmaları olan uzman, eğitimci ve sunum kabiliyetli kişi veya kişlerden oluşan bir heyet kurulup iyi bir sunum hazırlığı sürecinden sonra sıkı ve etkileyici görüşmeler gerçekleştirilmelidir.
**** 8. Küçükler, yıldızlar, ve gençler yarışmaları için gelişime yönelik önerileriniz nelerdir?
Bunları küçükler ve genel olarak ikiye ayırmak istiyorum.
Çünkü sadece yıldızlar ve sadece gençlere yönelik yarışmaları geliştirmek onların oyun gelişimlerine istenilen katkıyı tam olarak sağlayamayacaktır diye düşünüyorum . Yıdızlar ve gençlerin gelişimleri için en iyi yarışmalar Genel kategori yarışmalar olacaktır aslında… Dolayısıyla illerde genel kategori ve ELO yarışmalarının sayısının nitelik ve nicelik olarak arttırılması, yıldızlara ve gençlere yönelik teşvik edici ödüllerin konulması ve dahada arttırılması gereklidir.
Küçükler kategorisi için ise de okul ve çocuk turnuvalarının sayısının artırılması, yine aynı şekilde kupa ve ödüllerin arttırılması gereklidir.
Asıl bir diğer önemli husus da özellikle katılımın ve hengamenin fazla olduğu 7-12 yaş aralığını kapsayan ve her sene yarıyıl tatilinde Antalya’da gerçekleşen ‘’Türkiye Küçükler Şampiyonası’’ bir çok yönden yeniden ele alınıp revize edilmelidir.
Hem bu konuyla ilgili, hem diğer başka konularla ilgili proje ve önerilerimi de daha sonraki yazımda ele alacağım.
Şimdilik benden bunlar diyorum…
Sevgi ve selamlarımla,
VELİBABA
Bahsetmiş olduğunuz varyantları arkadaşlar henüz hazırlayamadılar herhalde.. Ben bazı varyantlar hazırladım. Bunları paylaşmak isterim.
Önceki yazımda proje ve önerilerimi yakında açıklayacağımı belirtmiştim. Anlaşılan o ki yukarıda belirtmiş olduğunuz 8 adet madde üzerinde federasyon veya siz yoğunlaşmış bulunmaktasınız. Belirtmiş olduğunuz maddelere yönelik önerilerim var tabi ki . Yalnız bu maddelerin çözümlerini bulup uygulamak işlerin hallolduğu anlamına gelmeyecektir. Konuya çok daha kapsamlı bakmak gerekir. Bunlara daha sonra ayrıca değineceğim.
Bu yazımda öncelikle belirttiğiniz maddelere yönelik önerilerimi (varyantlarımı) sunacağım…
**** 1. Satranç eğitiminin en öncelikli amacı ne olmalıdır?
Satranç eğitiminin en öncelikli amacı satrancın kaliteli ve faydalı bir spor olduğunun topluma anlatılabilmesi, kitlelerin ilgisini çekebilmek ve tabanda satranç severlerin sayısının arttırılmasını sağlamak olmalıdır.
**** 2. Okulda satranç programının amaç ve uygulanması konusunda özlüce görüşleriniz.
Okulda satranç programının başlıca iki amacı olmalıdır.
Birincisi küçük yaştaki çocukları ve aileleri basitçe bu sporla tanıştırıp sevdirebilmek .
İkincisi de yetenekli çocukları satrancın içine, yani satranç merkezlerine ve çocuk turnuvalarına çekebilmek olmalıdır.
Uygulanması ise okulda haftada 1-2 ders saati olarak yapılıp, çocuklara basit anlamda satrancın temellerini anlatıp , basit bir şekilde satranç oynatabilmek olmalıdır.
**** 3. Satranç derslerini okullarda kimler, hangi eğitim süreçlerinden sonra vermelidirler?
Okulda satranç derslerini önce çocukları seven , hayatının belli bir kısmında (asgari 2 yıl) bu sporla bir şekilde uğraşmış ( Sporcu olarak, antrenör olarak ,veli olarak , amatörce ve hobi olarak olabilir.) bu sporu bilen ve seven kişiler vermelidir. Bunun için UKD ‘si şu olsun- bu olsun, turnuva oyuncusu mu olsun vs. anlamsızdır...
Yalnız buradaki kıstas şu olmalıdır: ‘’Hayatında hiç bu sporla tanışmamış , ilgilenmemiş , bilgisiz kişileri önceden yapıldığı gibi hadi sen gel eğitimden geç antrenör ol , okulda çocuklara satranç öğret’’ gibi bir uygulama kesinlikle yanlıştır.
Dolayısıyla sıfırdan gelen birisi bir kaç haftada satranç eğitimcisi olamayacağı için , ‘’hangi eğitim süreçlerinden sonra vermelidirler?’’ sözünü pas geçiyorum. Sadece okullarda takip edecekleri müfredat ve kitaplar önerilmelidir.
Federasyon , daha önce bu sporla kısmen de olsa uğraşmış olanlardan başvuru yapanları yeterlilik sınavına tabi tutar ve temel düzeyde bu sporu anlatabilecek olanlara ‘’okullarda eğitim verebilir belgesi’’ verip sonrada okullarda takip edecekleri müfredat ve kitapları önerilmelidir.
Çünkü bir üstteki başlıkta belirttiğim gibi okulda satrancın asıl amacı: Çocuğu satrançla tanıştırıp, sevdirmek ve temel oyun kuralları öğretmek olmalıdır. Yetenekli olanlarını da Satranç merkezlerine yönlendirmektir... Bunun için bahsettiğim antrenör tanımlaması yeterli olacaktır.
**** 4. Satranç kulüp ve satranç eğitim merkezlerinde nasıl bir eğitim modeli olmalıdır?
Satranç kulüplerinin, kulüp olabilmesi için olmazsa olmaz şartlardan birisi de satranç eğitimi veren bir merkezleri olmalıdır öncelikle! Bu şartı sağlayamayan bir yeri, biri mekanı olmayan ve eğitim veremeyene kulüp denmez ki zaten… Bu tip oluşumlara bu şartı sağlamaları için makul bir süre verilip, sağlayamayanlar kulüplükten ivedilikle men edilmelidir.
‘’nasıl bir eğitim modeli olmalıdır’’ konusu her yiğidin yoğurt yeme tarzı gibi bir şeydir diyorum. Bu kulüplerin kendilerini bağlar.
Öncelikle Federasyon kendi eğitim modeli üzerine yoğunlaşmalıdır diye düşünüyorum ! Bu konuyla ilgili başka bir yazımda önerilerim olacak tabi ki !
**** 5. Satranç eğitiminde başlama yaşı konusundaki bilimsel öngörüleriniz nelerdir?
Satranç eğitimine her yaşta başlanabilir.
Fakat erken yaş ortalama ne olmalıdır? Sorusuna cevap aranıyorsa , zaten uygulamada devam etmekte olan ana okulunda satrançla tanışma yaşı olan 5-6 yaş baz olarak alınabilir.
**** 6. Ülkemizde yetenekli sporcuların keşfedilmesi konusundaki önerileriniz nelerdir?
Ülkemizdeki yetenekli sporcuların keşfedilmesi konusunun cevabı çok basittir. Asıl konu yetenekli sporcuların nasıl değerlendirildiğidir !
Çocuk zaten yetenekli ise 2. Maddede belirttiğim gibi okuldaki eğitimci tarafından konu aileye mutlaka aksettirilecektir . Zaten son zamanlardaki çıkan yetenekli sporcularımızın çoğunun ilk çıkış noktası da burası olmuştur..Okul hocası aileye çocuklarını dışardan satranç kurslarına göndermelerini veya özel ders aldırmalarını ,çocuk turnuvalarına sokmalarını vs. bu konuyla yakından ilgilenmelerini söyleyecektir. Fakat ne yazık ki birçok aile işte tam bu noktada kaçıyor! Maddi ve manevi ekstra bir külfet,bir uğraş olarak bakılıyor konuya maalesef...Bu da toplumda satranç kültürünün oluşmamasının çarpıcı bir sonucudur aslında...
Herneyse, ilgili olan aileler okuldaki hocayı dinleyip ikinci adımı atıp çocuklarını satranç merkezine yazdırıyor ve turnuvalar da başlıyor yavaş yavaş… Sonra çocuk gerçekten yetenekli ve iyiyse il bazında katıldığı okul turnuvaları ve çocuk turnuvalarından sonra kendini belli ediyor zaten.
Daha sonra bir şekilde 7 veya 8 yaşlarında Türkiye Yaş grupları /Antalya ‘ da boy göstermeye geliyorlar diğer tüm illerden gelen diğer çocuklarla beraber… Türkiye yaş gruplarında yarışıyorlar. Bunlardan en yetenekli olanları diğerlerinden sıyrılıp kendilerini ortaya çıkartıyorlar zaten.
Bu yüzden federasyonun yetenekli çocukları keşfetmesi için ekstra bir şey yapmasına gerek kalmıyor zaten…
Bunun için Türkiye yaş gruplarına katılmış ‘’ 7-8-9-10 ‘’ yaş gruplarının iyi analiz edilmesi yeterli olacaktır !
Bahsettiğim gibi , asıl konu keşfedildikten sonraki akibetleri ! Bu konu üzerinde federasyon ciddi kafa yormalıdır diyorum! Bu konuyla ilgili başka bir yazımda önerilerimi sunacağım.
**** 7. Ülkemiz eğitim sisteminde, satranç eğitimine yeterli yer verilmiş midir? Bu konudaki çözüm önerileriniz nelerdir?
Tabiki de verilmemiştir! Sn. Taşan.
Bu konuda MEB ile Spor bakanlığıyla sıkı ve etkileyici görüşmeler gerçekleştirilmelidir.
Federasyon tarafından görevlendirilmiş satranç konusunda ciddi araştırmaları ,çalışmaları olan uzman, eğitimci ve sunum kabiliyetli kişi veya kişlerden oluşan bir heyet kurulup iyi bir sunum hazırlığı sürecinden sonra sıkı ve etkileyici görüşmeler gerçekleştirilmelidir.
**** 8. Küçükler, yıldızlar, ve gençler yarışmaları için gelişime yönelik önerileriniz nelerdir?
Bunları küçükler ve genel olarak ikiye ayırmak istiyorum.
Çünkü sadece yıldızlar ve sadece gençlere yönelik yarışmaları geliştirmek onların oyun gelişimlerine istenilen katkıyı tam olarak sağlayamayacaktır diye düşünüyorum . Yıdızlar ve gençlerin gelişimleri için en iyi yarışmalar Genel kategori yarışmalar olacaktır aslında… Dolayısıyla illerde genel kategori ve ELO yarışmalarının sayısının nitelik ve nicelik olarak arttırılması, yıldızlara ve gençlere yönelik teşvik edici ödüllerin konulması ve dahada arttırılması gereklidir.
Küçükler kategorisi için ise de okul ve çocuk turnuvalarının sayısının artırılması, yine aynı şekilde kupa ve ödüllerin arttırılması gereklidir.
Asıl bir diğer önemli husus da özellikle katılımın ve hengamenin fazla olduğu 7-12 yaş aralığını kapsayan ve her sene yarıyıl tatilinde Antalya’da gerçekleşen ‘’Türkiye Küçükler Şampiyonası’’ bir çok yönden yeniden ele alınıp revize edilmelidir.
Hem bu konuyla ilgili, hem diğer başka konularla ilgili proje ve önerilerimi de daha sonraki yazımda ele alacağım.
Şimdilik benden bunlar diyorum…
Sevgi ve selamlarımla,
VELİBABA
BAŞARI ; SIRRINI BİLENLERİNDİR!