12-08-2015, 21:44
[color=#800080]ANAOKULLARINDA SATRANÇ EĞİTİMİNİN FAYDALARI[/color]
[color=#0000CD]Aşağıda okuyacağınız tespitler 13-14 Haziran 2015 tarihlerinde Ankara' da düzenlenen ULUSLARARASI SATRANÇ SEMİNERLERİ ne 14 ilimizden davet edilen ana sınıfı öğretmenlerince belirtilmiştir.
Gözlemler, ana sınıfı öğretmenlerinin 4-6 yaş çocuklarına yönelik olarak yapılmıştır.
Bu gözlemler, anasınıfı eğitimi gören çocuklarımızın kendi zihinsel ve psikolojik gelişimlerine uygun olarak düzenlenen sınıf içi toplu oyun formundaki satranç etkinliklerini kapsamaktadır.
Yapılan etkinlik satranca hazırlayıcı, tanıştırıcı, merak ve heyecan uyandırarak eğlendirici ve isteklendirici (motive edici)özelliklere sahip olan basit oyunlardır.
Bu oyunlar bazen masalımsı bir şekilde canlandırmaya yönelik hikayelerden oluşabildiği gibi, müzik eşliğinde çocukların hep beraber söyleyerek katıldıkları çocuk şarkılarından da oluşmaktadır.
Etkinlikler asla bir ders ya da antrenman içeriği taşımamaktadır. Süre olarak ana dersin bir bölümünde, ya da konuya göre dersin tamamına da yayılabilmektedir.
Ders özel satranç alanında yapılmaktadır. Bu alan bahçe satrancını andıran bir zemin de olabilir.
Tabi okul olanaklarına göre bu zemin uygun şartlarda da oluşturulabilmektedir.
Bu koşullarda işlenen ders ya da etkinlikler sonrasında çalıştayda düzenlenen çalışma gruplarında ana sınıfı öğretmenleri satranç derslerinin-etkinliklerinin çocuklar üzerindeki gözlenen kazanımlarını aşağıdaki başlıklarda raporlamışlardır.
1- ALGILAMAYA YÖNELİK KAZANIMLAR:
Oyun alanı ile ilgili renkli evler (kareler) içine girilebildiği için daha kolay kavranabilmektedir. Kare içinde oynanan ve bir başka kareye geçilerek oynanan farklı oyunlar olduğu için çocuklar kare kavramını eğlenerek öğrenmektedirler.
Oyun alanı içindeki renkli oklar ile işaretli yollarda yatay, dikey ve çapraz kareler boyunca oynanan basit koşu ve yürümeye dayalı oyunlar vardır. Bu oyunların bazıları müzik eşliğinde de oynana bilmektedir.
İlgili oyunlarla örnek videolar izlettirilmiş ve bu video kaynakları öğretmenlere belirtilmiştir.
2- ZİHNİ VE HAYAL KURMA GÜCÜNÜ GELİŞTİRİR
Çocuk oyun boyunca etkin bir düşünme pratiği içindedir. Basit hamle düşünür, oyun -kurgular, nasıl yanıt alacağını hesaplar ve bu canlı süreci oyun sırasında hep yaşar.
Sık sık tekrar edilen bu durum çocukta etkili öğrenmeyi sağlamaktadır. Bu süreçte ise görsel ve işitsel öğrenmenin yanı sıra kinestetik öğrenme yöntemi özellikle etkili olmaktadır.
3- DİKKATİ GELİŞMEKTEDİR.
Oyunda yüz yüze kaldığı ve kalacağı pozisyonlar olması nedeniyle, istemediği sonuçlarla karşılaşmamak için dikkatini oyuna ve hamlelere yoğunlaştırmak durumundadır.
Çocuk oyuncağı olarak gördüğü bu taşları kaybetmemek için sahiplenme duygusuyla oynaması özellikle gözlenmiştir.
4- ÖNGÖRÜSÜ GELİŞMEKTEDİR
Geleceğe dönük, eylemleri ile oluşacak sonuçları hesap etmek durumundadır " Eğer bu taşı oynarsam, yeni durumun bana yararı ve zararı ne olacak ?" sorusunu kendisine sorar.
5- KAPSAMLI DÜŞÜNMEYİ ÖĞRENİYOR VE BULUŞ YETENEĞİNİ GELİŞİYOR
Satrançta her yeni hamle, aynı zamanda binlerce yeni seçenek ve olasılık demektir. Çocuk tüm satranç tahtasını ya da eylem alanını gözden geçirmek, alacağı her kararın varacağı farklı sonuçlarını hesap etmek ve pek çok hamle seçeneği içinden kendine en uygun olanı bulup seçmek durumundadır.
6- SABIRLI OLMAYI, ÖLÇÜLÜLÜĞÜ VE SOĞUKKANLILIĞI TANIYIP ÖĞRENİYOR.
Çocuk hareketlerini ya da hamlelerini üstünkörü yapmanın ne gibi sonuçlar doğurduğunu kavrar. Bu nedenle acele karar vermeyip, durumu düşünüp analiz ettikten, birçok kere gözden geçirdikten ve iyice emin olduktan sonra harekete geçecektir.
7- ÖZGÜVENİ GELİŞİYOR
Düşünen, değerlendiren, cesaretle karar alan, uygulayan ve sonuç alan çocuk kendine güven kazanır. İşlerin kötü gittiği durumlarda hayal kırıklığına uğramamayı öğrenir. Yararlı bir değişiklik olabileceğini bekleme ve yeni çareler arama alışkanlığı edinir.
8- KURALLARA VE RAKİBE SAYGILI OLMAYI ÖĞRENİYOR
Bir oyun olarak satranç, çocuğun ancak kurallara/ilkelere uyması koşuluyla sürebilecektir. Rakibin de bu kurallara uymasını bekler.
9- ZEVK VERİR VE EĞLENDİRİR
Belki de en önemlisi, çocuğun oyun sürecini zevkle yaşaması ve eğlendiğini duyumsamasıdır.
...
Anaokulu yöneticileri ve öğretmenleri ile yaptığımız görüşmelerde geri bildirimler hep olumlu olmaktadır.
Anaokullarının velilere yönelik yaptıkları anketlerde satranç diğer branşların önünde yer almaktadır.
Satranç bazı özel durumu olan çocukları gelişimini olumlu yönde etkilemektedir.
[color=#9400D3]Değerli kamuoyunu bilgilendirmek amacıyla bu rapor tarafımdan paylaşılmıştır.[/color]
Saygı ve selamlarımla...
[/color]
[color=#0000CD]Aşağıda okuyacağınız tespitler 13-14 Haziran 2015 tarihlerinde Ankara' da düzenlenen ULUSLARARASI SATRANÇ SEMİNERLERİ ne 14 ilimizden davet edilen ana sınıfı öğretmenlerince belirtilmiştir.
Gözlemler, ana sınıfı öğretmenlerinin 4-6 yaş çocuklarına yönelik olarak yapılmıştır.
Bu gözlemler, anasınıfı eğitimi gören çocuklarımızın kendi zihinsel ve psikolojik gelişimlerine uygun olarak düzenlenen sınıf içi toplu oyun formundaki satranç etkinliklerini kapsamaktadır.
Yapılan etkinlik satranca hazırlayıcı, tanıştırıcı, merak ve heyecan uyandırarak eğlendirici ve isteklendirici (motive edici)özelliklere sahip olan basit oyunlardır.
Bu oyunlar bazen masalımsı bir şekilde canlandırmaya yönelik hikayelerden oluşabildiği gibi, müzik eşliğinde çocukların hep beraber söyleyerek katıldıkları çocuk şarkılarından da oluşmaktadır.
Etkinlikler asla bir ders ya da antrenman içeriği taşımamaktadır. Süre olarak ana dersin bir bölümünde, ya da konuya göre dersin tamamına da yayılabilmektedir.
Ders özel satranç alanında yapılmaktadır. Bu alan bahçe satrancını andıran bir zemin de olabilir.
Tabi okul olanaklarına göre bu zemin uygun şartlarda da oluşturulabilmektedir.
Bu koşullarda işlenen ders ya da etkinlikler sonrasında çalıştayda düzenlenen çalışma gruplarında ana sınıfı öğretmenleri satranç derslerinin-etkinliklerinin çocuklar üzerindeki gözlenen kazanımlarını aşağıdaki başlıklarda raporlamışlardır.
1- ALGILAMAYA YÖNELİK KAZANIMLAR:
Oyun alanı ile ilgili renkli evler (kareler) içine girilebildiği için daha kolay kavranabilmektedir. Kare içinde oynanan ve bir başka kareye geçilerek oynanan farklı oyunlar olduğu için çocuklar kare kavramını eğlenerek öğrenmektedirler.
Oyun alanı içindeki renkli oklar ile işaretli yollarda yatay, dikey ve çapraz kareler boyunca oynanan basit koşu ve yürümeye dayalı oyunlar vardır. Bu oyunların bazıları müzik eşliğinde de oynana bilmektedir.
İlgili oyunlarla örnek videolar izlettirilmiş ve bu video kaynakları öğretmenlere belirtilmiştir.
2- ZİHNİ VE HAYAL KURMA GÜCÜNÜ GELİŞTİRİR
Çocuk oyun boyunca etkin bir düşünme pratiği içindedir. Basit hamle düşünür, oyun -kurgular, nasıl yanıt alacağını hesaplar ve bu canlı süreci oyun sırasında hep yaşar.
Sık sık tekrar edilen bu durum çocukta etkili öğrenmeyi sağlamaktadır. Bu süreçte ise görsel ve işitsel öğrenmenin yanı sıra kinestetik öğrenme yöntemi özellikle etkili olmaktadır.
3- DİKKATİ GELİŞMEKTEDİR.
Oyunda yüz yüze kaldığı ve kalacağı pozisyonlar olması nedeniyle, istemediği sonuçlarla karşılaşmamak için dikkatini oyuna ve hamlelere yoğunlaştırmak durumundadır.
Çocuk oyuncağı olarak gördüğü bu taşları kaybetmemek için sahiplenme duygusuyla oynaması özellikle gözlenmiştir.
4- ÖNGÖRÜSÜ GELİŞMEKTEDİR
Geleceğe dönük, eylemleri ile oluşacak sonuçları hesap etmek durumundadır " Eğer bu taşı oynarsam, yeni durumun bana yararı ve zararı ne olacak ?" sorusunu kendisine sorar.
5- KAPSAMLI DÜŞÜNMEYİ ÖĞRENİYOR VE BULUŞ YETENEĞİNİ GELİŞİYOR
Satrançta her yeni hamle, aynı zamanda binlerce yeni seçenek ve olasılık demektir. Çocuk tüm satranç tahtasını ya da eylem alanını gözden geçirmek, alacağı her kararın varacağı farklı sonuçlarını hesap etmek ve pek çok hamle seçeneği içinden kendine en uygun olanı bulup seçmek durumundadır.
6- SABIRLI OLMAYI, ÖLÇÜLÜLÜĞÜ VE SOĞUKKANLILIĞI TANIYIP ÖĞRENİYOR.
Çocuk hareketlerini ya da hamlelerini üstünkörü yapmanın ne gibi sonuçlar doğurduğunu kavrar. Bu nedenle acele karar vermeyip, durumu düşünüp analiz ettikten, birçok kere gözden geçirdikten ve iyice emin olduktan sonra harekete geçecektir.
7- ÖZGÜVENİ GELİŞİYOR
Düşünen, değerlendiren, cesaretle karar alan, uygulayan ve sonuç alan çocuk kendine güven kazanır. İşlerin kötü gittiği durumlarda hayal kırıklığına uğramamayı öğrenir. Yararlı bir değişiklik olabileceğini bekleme ve yeni çareler arama alışkanlığı edinir.
8- KURALLARA VE RAKİBE SAYGILI OLMAYI ÖĞRENİYOR
Bir oyun olarak satranç, çocuğun ancak kurallara/ilkelere uyması koşuluyla sürebilecektir. Rakibin de bu kurallara uymasını bekler.
9- ZEVK VERİR VE EĞLENDİRİR
Belki de en önemlisi, çocuğun oyun sürecini zevkle yaşaması ve eğlendiğini duyumsamasıdır.
...
Anaokulu yöneticileri ve öğretmenleri ile yaptığımız görüşmelerde geri bildirimler hep olumlu olmaktadır.
Anaokullarının velilere yönelik yaptıkları anketlerde satranç diğer branşların önünde yer almaktadır.
Satranç bazı özel durumu olan çocukları gelişimini olumlu yönde etkilemektedir.
[color=#9400D3]Değerli kamuoyunu bilgilendirmek amacıyla bu rapor tarafımdan paylaşılmıştır.[/color]
Saygı ve selamlarımla...
[/color]
- MATRANÇ -