22-03-2016, 11:14
(Son Düzenleme: 22-03-2016, 11:31, Düzenleyen: M.Aşkın TAŞAN.)
(22-03-2016, 00:10)Oktay ERTAN Nickli Kullanıcıdan Alıntı: Herkese merhaba,
Uzun zamandır kaleme almayı düşündüğüm birkaç düşüncem vardı. Bugüne kadar fırsatım olmadı, ancak şimdi yazabiliyorum.
Bu yazıya (çoğu olumsuz olmak üzere) birçok tepki alacağımı bilerek ve bunları göze alarak başlıyorum.
Yazımın ilham kaynakları, geçtiğimiz aylarda Sayın Abdülkadir Bener ve Sayın Enis Bilyap tarafından paylaşılan iki bağlantıdır:
http://www.haberturk.com/gundem/haber/12...en-cikarin (Bener)
http://www.hurriyet.com.tr/ilk-hamle-ieu...newsdetail (Bilyap)
Bir veli, bir baba ve bir öğretmen olarak bu yazının belli bölümlerine katılmakla, belli bir bölümüne de katılmadığımı sebep-sonuç ilişkisi içinde açıklama ihtiyacı duydum.
...
[font=Verdana][size=medium]Şimdi birkaç gazete haberinden yola çıkarak nereye varmak isteniyor, bunu anlayamıyorum.[/size]
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Siz değişen şartlara göre genel bir sonuca mı varmak istiyorsunuz?[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium] [/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]"Çocuğum Kasparov olsun" diyorsanız 50 bin TL’yi gözden çıkarın”[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]“HÜRRİYET EGE’nin dün “İzmir’in Kasparov’u için bir hamle de siz yapın” manşetiyle gündeme getirdiği ve bugüne kadar ailesinin çektiği ihtiyaç kredileriyle satranç kariyerini sürdüren Nazım Efe Özkeskin (9) için jet yanıt İzmir Ekonomi Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Ekrem Demirtaş’tan geldi.”[/size]
[/font]...
[font=Verdana][size=medium]Bu iki habere dayanarak satrancın bilimsel, sportif ve eğitim normlarını inkar mı ediyorsunuz?[/size][size=medium] Siz bir uç örnekten yola çıkarak 50 TL rakamını istediğiniz şekilde konuya monte edebilir misiniz? Ha, demek 50 TL… O zaman satranç eğitimini bırakalım. Öyle mi?[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium] [/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]Ben yukarıdaki bu iki örneğe bir haber olarak bakıyorum. Birisinde benim de karşı olduğum maddi ekonomik temelli bir tespit, diğerinde de toplumsal ve bireysel bir takdir ve duyarlılık vardır[/size].
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Satranç bir spor değildir derken, satrancın onca sportif özelliğini nasıl gözerde edebilirsiniz?[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]Satranç bir oyundur derken [/size][size=medium](ki aslında gerçekten de oyundur, o zaman voleybol, basketbol, futbol da bir oyun kökenlidir, eğlence temellidir)[/size][size=medium] diğer spor dallarını da ayırıp ve spor değildir demelisiniz.[/size]
[/font]
[font=Verdana][size=medium]BİR ÖĞRETMEN OLARAK SİZDEN SATRANCIN BİR EĞİTİM ARACI OLDUĞUNU BELİRTMENİZİ DE BEKLERDİM.[/size]
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Son 40 yıl içerisinde büyük bir gelişme gösteren insan beyni üzerine yapılan araştırmalardan habersiz misiniz? [/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]“Beynin aydınlanması” çağında yaşamaktayız ve bunu eğitim programı olarak yakalamaya çalışırken satrancın da aracı ögelerden biri olmasını hedefliyoruz.[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium] Fark etmiyor musunuz?
[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]Geleneksel öğrenme anlayışının dışına çıkmaya ve çağa uyum sağlamaya çalışıyoruz, bilmiyor ve görmüyor musunuz?[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]Bilgiyi araştıran, öğrenme sorumluluğunu üstlenen, keşfeden, kendisine özgü stratejiler kullanan, bilgiye yeni anlamlar yükleyen, bilgiyi yeniden üreten, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri gelişmiş, problem çözen, karar veren yeni öğrenci anlayışını getirmek için en başından beri SATRANÇ OKULLAŞMA SÜRECİNE GİRMİŞTİR.[/size]
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Bir öğretmen olarak programdaki hedef-davranış ve kazanımlardan habersiz misiniz?[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]Bunu göremeyeceğinizi düşünmek istemiyorum. Ama ya görmezden geliyorsunuz, ya da gerçekten fark edemiyorsunuz.[/size]
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Öğrenmede zevk alabilme ve aktif olabilmeleri; öğretimin onların gelişim özelliklerine, yaşının düzeyine uygun ilgi ve ihtiyaçlarına, öğrenme biçimlerine uygun olduğu takdirde mümkün olabileceği gerçeğini inkar mı ediyorsunuz? Bunu okul satranç derslerinde, yani program ve öğretim normları gereği farklılıklar içeren OKUL SATRANCINDA bulabiliyor ve gözlemleyebiliyoruz. Bundan habersiz misiniz?[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium] [/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]Satranç sayesinde okul etkinliklerini sevmeye başlayan çocuklara rastlamadınız mı?[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]Satranç sayesinde öğrenme tipleri (görsel, işitsel ve dokunsal) gelişmeye başlayan çocukları, bunu fark eden velileri, öğretmenlerini nereye koyalım dersiniz?[/size]
Dans ve müzikli hareketlerle (psikometri yöntem) sırf satranç eğitim süreci içine giren ve satrancı öğrenemez denilen kız-erkek öğrencilerden habersiz misiniz?
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Bu özellikleri fark ederek satrancı ders olarak seçen ve ders programlarına koyan okul idarelerini de bilmiyorsunuz o zaman…[/size]
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Satranç sayesinde okuma yazmasını geliştiren çocuklara rastlamadınız mı? Satranç şarkıları ile müzik, figürleri ile resim ve diğer etkinliklerde yetenek kazanan okul öncesi çocuklardan da habersiz misiniz?[/size]
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Satranç sayesinde ödev yapma, alıştırma çözmenin değerini anlayan ve bu hedefe ulaşan binlerce öğretmeni, bu kazanımlara kavuşan on binlerce çocuğu bir kenara mı koyuyorsunuz?[/size]
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Ev ortamında gününün 15-20 dakikasında çocuğundan satranç öğrenme modeli rolüne giren anne babalar ile veli-öğretmen görüşmesini hiç mi yapmadınız? Tabi bu durumda velinin geri dönüşlerini; ortak paylaşımı, çocuğun öğretirken gözlerindeki mutluluğun veli tarafından yapılan tariflerini veli tarafından gözlemlenen ve belirtilen düzeyine uygun kazandığı öz güveni de bilmiyorsunuz muhtemelen…[/size]
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Satranç bilim değildir![/size][/font]
[font=Verdana][size=medium] Bu nasıl bir cümledir ve neyi anlatıyor?[/size]
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Satrancın bilimsel özelliklerinden faydalanmak amacıyla programa konduğunu da bilmiyorsunuz o zaman[/size], yapmayın!
[/font]
[font=Verdana][size=medium]Bakınız,[/size][/font]
[font=Verdana][size=medium]Programda BİLİMİN TEMEL KAVRAMLARINI TANIMA hedefi ve kazanım alanı vardır.
[/size][/font]
[font=Verdana]Değişim, etkileşim, karşılıklı bağımlılık alanlarında kazanımlara ulaşması hedeflenirken siz nasıl da bilimsel temellere oturmadığını, ilişki kurulamayacağını söylersiniz ki?
[/font]
[font=Verdana] Çevresindeki her varlığın sürekli bir değişim içinde olduğunu ve bunun doğal olduğunu fark etmesini mi inkar edeceksiniz?[/font]
[font=Verdana] Yoksa zamanın değiştiğini fark etme ve zamana bağlı diğer değişimleri kavrama kazanımının değersiz olduğunu mu ortaya koyacaksınız?[/font]
[font=Verdana] Mekândaki değişimi kavrama yeteneğinden yoksun mu olsun bu çocuklar?
[/font]
[font=Verdana]Her varlığın, çoğunlukla da nedensel bir değişime yol açacak şekilde sürekli olarak bir birini etkilediğini fark etme yetileri gelişmesin, öyle mi?
[/font]
[font=Verdana]Kazandırılmak istenen diğer bir bilimsel alan olan -YAŞAYAN HER VARLIĞIN, CANLI YA DA CANSIZ DİĞER BÜTÜN VARLIKLARLA VE ÇEVRE İLE ETKİLEŞİM İÇERİSİNDE OLDUĞUNU KAVRAMA- kazanım alanına yönelik bir hedef konmuştur programda. Bunun ilgisiz olduğunu mu söylüyorsunuz?
Hemen "ne ilgisi var, yine saptırıyorsunuz" demeden düşünün bir bakalım. Bir öğretmen olarak bilecek ve bulacaksınız ilgisini.
[/font]
[font=Verdana]Planlı hareket etmenin önemini ve gerekliliğini kavratır. [/font]
[font=Verdana]Çabuk ve doğru düşünmeye yardımcı olur, olaylara doğru yorumlarla yaklaşabilme yeteneklerini geliştirir.[/font]
[font=Verdana] Kişiliği ve karekteri olumlu yönde etkiler ve geliştirir. [/font]
[font=Verdana]Bireysel güç ve yetenekleri tanımaya, açığa çıkarmaya ve kullanmaya yardımcı olur. Dikkatini tek konu üzerinde yoğunlaştırabilme alışkanlığı kazandırır.[/font]
[font=Verdana]Kişileri düşünen, araştıran, sorgulayan bireyler haline getirir. [/font]
[font=Verdana]Başarıya sistemli ve disiplinli bir çalışmayla varılabileceğini gösterir. [/font]
[font=Verdana]Gerektiğinde risk almayı ve mücadeleci bir ruh yapısına sahip olmayı benimsetir.[/font]
[font=Verdana]Kurallara uyma, dostça oynama, kaybetmeyi kabullenme, kazananı kutlama gibi [/font]
[font=Verdana]toplumsal ve demokratik kuralların benimsenmesine yardımcı olur.[/font]
[font=Verdana]TÜM BU ÖZELLİKLERİ YOK MU SAYALIM?
[/font]
[font=Verdana]SATRANCIN YARARLARI DİKKATE ALINDIĞINDA TÜRK MİLLÎ EĞİTİMİNİN GENEL AMAÇLARI ARASINDA BİRE BİR UYUMUN OLDUĞU VE BU AMAÇLARIN KAZANILMASINDA BİR “EĞİTİM ARACI ” OLARAK KULLANILABİLECEĞİ SÖYLENEBİLİR. [/font]
[font=Verdana]EĞİTİMİN TEMEL AMACI, DERSLERİ ARAÇ OLARAK KULLANIP, BİREYİN ÇOK YÖNLÜ GELİŞİMİNİ SAĞLAMAKTIR. HER DERS BİREYİ, FARKLI BİR AÇIDAN GELİŞTİRMEYİ SAĞLAYARAK, BİREYİN ÇOK YÖNLÜ GELİŞİMİNE KATKI GETİRİR.[/font]
[font=Verdana]…[/font]
[font=Verdana] [/font]
[font=Verdana]ÖĞRETMEN OLARAK BUNLARI YOK SAYABİLİR, İNKAR EDEBİLİR MİSİNİZ HOCAM?[/font]
[font=Verdana]Saygılarımla.
[/font]
- MATRANÇ -