23-03-2016, 15:07
(Son Düzenleme: 23-03-2016, 15:11, Düzenleyen: M.Aşkın TAŞAN.)
SATRANÇ EĞİTİMİ ÇOCUK KİŞİLİK GELİŞİMİNE VE SOSYALLEŞMESİNE KATKI SUNAR
Neden yanlış olsun ki?
Satrançla sosyalleşen öğrenciler var. Bunlar okulların rehberlik kayıtlarında rapor olarak vardır. Örneklerini anlatabilecek öğretmenlerin mail adreslerini verebilirim. Çok zeki bir çocuk, sayısal alanda müthiş! Ancak lise de sözel ağırlıklı alana bilerek yönlendirilmiş. Başarılı bir sonuç da alınmış. Ülkemizin 2200 ELO civarında bir oyuncusu şu anda. 90 lı yılların sonundan aynı okuldan öğrencilerim var.
Yakın dostluklar kurarak daha çok sosyalleşen, arkadaş edinen, farklı şehirlerden edindiği arkadaşlarıyla mektuplaşan, sosyal paylaşım sitelerinde arkadaşlıklar kuran öğrencilerimi tanırım.
Satranca olan aşırı düşkünlüğü sebebiyle tek düze yaşayan ve asosyal olanlarla karıştırmayalım.
BECERİLER KAZANDIRIR
Satranç öğretim programı, satrancı kullanarak öğrencilerin çeşitli becerileri kazanmalarına ve olumlu kişisel nitelikler geliştirmelerine yardımcı olacak şekilde hazırlanmıştır. Satranç dersinde yer alan beceriler iki başlık altında toplanabilir. Bunlardan birincisi zihinsel beceriler, ikincisi ise öğrencilerin duyuşsal açıdan gelişimlerine katkı getirecek olan duyuşsal özelliklerdir. Ayrıca bazı becerilerin satranç dersinin özelliği gereği doğrudan doğruya geliştirileceği düşünülerek uygun basamaklarda kazanım olarak ifade edilmiştir.
Satranç programında geliştirilecek becerilerle kazanımlar arasında bağ kurulmuştur. Ancak aşağıda verilen ve satranç kazanımlarıyla bağ kurulabilecek becerilerin hepsi ile programda yer alan kazanımlar arasında bağlantılar gösterilmemiştir. Bu becerilerin yer alması satranç dersi öğretim programını uygulayacak öğretmenlere seçme şansı tanımak amacıyla örnek olarak verilmiştir. Öğretmen yeri ve zamanı geldiğinde programın esnek yapısından yararlanarak diğer becerilerle de bağ kurabilir.
Temel gelişim özelliklerinin bir çok alanda katkısının olduğu son derece açıktır.
Bu en fazla da EĞİTİM PROGRAMLARINDA yer aldığı için öğretmenlerin bilmesi gerekli bir konudur.
Alan uzmanlığı farklı olanların bilmemesini de son derece doğal ve normal karşılıyorum.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Bilmediklerini ve bildiklerini ayırt etme.
Bildiklerinin doğruluğunu belirleme
Sunulan bilginin doğruluğunu ve bütünlüğünü belirleme
Sunulan bilgideki mantıksızlıkları ve yanlış akıl yürütmeleri tanımlama
Gerçekler ve kanaatler (olgular ve fikirler) arasındaki farkı fark etme
Bir eylemin veya davranışın değerini ya da uygunluğunu değerlendirmek için mantıklı ölçütleri teşhis etme
Fikirler ve görüşler arkasındaki mantığı ifade etme
Yargıya bağlı sonuçlara ulaşma
YARATICI DÜŞÜNME YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Orijinallik ve özgünlük / yeni fikirler oluşturma
İmgeleme, hayal etme
Sıra dışı bağlantılar kurma
Sezgi, duygu ve tutkulara açık olma
Risk alma, cesaret ve meydan okuma
PROBLEM ÇÖZME YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Problemi fark etme
Problemi aydınlatmak için uygun sorular oluşturma
Problemi tanımlama ve açıklama
Probleme özgü bilgi kaynaklarını tanıma, çözüm yollarını belirleme
Her çözüm yolunun muhtemel sonuçlarını düşünme, çözüm yollarını deneme
Problemin çözümünde, yardıma gereksinim olup olmadığını belirleme
Çözüm yolları ile ilgili veri toplama, verileri analiz etme
En uygun yolu seçme
Uygun çözüm yolunu uygulama
(devam edecek)
Neden yanlış olsun ki?
Satrançla sosyalleşen öğrenciler var. Bunlar okulların rehberlik kayıtlarında rapor olarak vardır. Örneklerini anlatabilecek öğretmenlerin mail adreslerini verebilirim. Çok zeki bir çocuk, sayısal alanda müthiş! Ancak lise de sözel ağırlıklı alana bilerek yönlendirilmiş. Başarılı bir sonuç da alınmış. Ülkemizin 2200 ELO civarında bir oyuncusu şu anda. 90 lı yılların sonundan aynı okuldan öğrencilerim var.
Yakın dostluklar kurarak daha çok sosyalleşen, arkadaş edinen, farklı şehirlerden edindiği arkadaşlarıyla mektuplaşan, sosyal paylaşım sitelerinde arkadaşlıklar kuran öğrencilerimi tanırım.
Satranca olan aşırı düşkünlüğü sebebiyle tek düze yaşayan ve asosyal olanlarla karıştırmayalım.
BECERİLER KAZANDIRIR
Satranç öğretim programı, satrancı kullanarak öğrencilerin çeşitli becerileri kazanmalarına ve olumlu kişisel nitelikler geliştirmelerine yardımcı olacak şekilde hazırlanmıştır. Satranç dersinde yer alan beceriler iki başlık altında toplanabilir. Bunlardan birincisi zihinsel beceriler, ikincisi ise öğrencilerin duyuşsal açıdan gelişimlerine katkı getirecek olan duyuşsal özelliklerdir. Ayrıca bazı becerilerin satranç dersinin özelliği gereği doğrudan doğruya geliştirileceği düşünülerek uygun basamaklarda kazanım olarak ifade edilmiştir.
Satranç programında geliştirilecek becerilerle kazanımlar arasında bağ kurulmuştur. Ancak aşağıda verilen ve satranç kazanımlarıyla bağ kurulabilecek becerilerin hepsi ile programda yer alan kazanımlar arasında bağlantılar gösterilmemiştir. Bu becerilerin yer alması satranç dersi öğretim programını uygulayacak öğretmenlere seçme şansı tanımak amacıyla örnek olarak verilmiştir. Öğretmen yeri ve zamanı geldiğinde programın esnek yapısından yararlanarak diğer becerilerle de bağ kurabilir.
Temel gelişim özelliklerinin bir çok alanda katkısının olduğu son derece açıktır.
Bu en fazla da EĞİTİM PROGRAMLARINDA yer aldığı için öğretmenlerin bilmesi gerekli bir konudur.
Alan uzmanlığı farklı olanların bilmemesini de son derece doğal ve normal karşılıyorum.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Bilmediklerini ve bildiklerini ayırt etme.
Bildiklerinin doğruluğunu belirleme
Sunulan bilginin doğruluğunu ve bütünlüğünü belirleme
Sunulan bilgideki mantıksızlıkları ve yanlış akıl yürütmeleri tanımlama
Gerçekler ve kanaatler (olgular ve fikirler) arasındaki farkı fark etme
Bir eylemin veya davranışın değerini ya da uygunluğunu değerlendirmek için mantıklı ölçütleri teşhis etme
Fikirler ve görüşler arkasındaki mantığı ifade etme
Yargıya bağlı sonuçlara ulaşma
YARATICI DÜŞÜNME YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Orijinallik ve özgünlük / yeni fikirler oluşturma
İmgeleme, hayal etme
Sıra dışı bağlantılar kurma
Sezgi, duygu ve tutkulara açık olma
Risk alma, cesaret ve meydan okuma
PROBLEM ÇÖZME YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Problemi fark etme
Problemi aydınlatmak için uygun sorular oluşturma
Problemi tanımlama ve açıklama
Probleme özgü bilgi kaynaklarını tanıma, çözüm yollarını belirleme
Her çözüm yolunun muhtemel sonuçlarını düşünme, çözüm yollarını deneme
Problemin çözümünde, yardıma gereksinim olup olmadığını belirleme
Çözüm yolları ile ilgili veri toplama, verileri analiz etme
En uygun yolu seçme
Uygun çözüm yolunu uygulama
(devam edecek)
- MATRANÇ -