OKULDA SATRANÇ
#2
[size=large][font=Verdana]Satrancın bir eğitim aracı olarak benimsendiğini ve bu amaçla okul ders programlarına konulduğundan bahsetmiştim. Bu uygulama okul sürecinde gelişme göstermekte ve çocuğun yaş gruplarına göre gelişim özellikleriyle yakından ilişkilidir.[/font][/size]

[size=large][font=Verdana]Yapılan programlama çalışmalarında en önemli konu olarak bu önceliğe alındı ve alan uzmanlarından; Eğitim Yönetimi ve Teftiş Planlama Uzmanı, İÖGM Program Şube Müdürü, Program Geliştirme Uzmanı ve  Danışmanları, Üniversite Eğitim Fakültesi Eğitim Programları ve Öğretimi ABD ndan uzmanlar, Ölçme Değerlendirme Uzmanı ve Sınıf Öğretmenlerinden oluşturulan bir komisyonca hazırlandı.[/font][/size]

[size=large][font=Verdana]Hazırlanan kitapta eğitim görecek çocuğun eğitim normlarına göre en verimli noktalar dikkate alınmıştır. Yazı karakteri, harf büyüklüğü, cümledeki kelime sayıları, ifadeler, resimlendirme ve renklendirmeler hepsi kabul edilebilir normlarda olmalıydı.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]2001-2005 döneminde okullaşma süreci öncesinde MEB ile yapılan görüşmelerde bakanlığın bizden istediği 3 ana öge vardı:[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]A-Müfredat, B- Alt Yapı, C-Dünyada uygulama örnekleri.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Alt yapımız okullarımızdı. Ancak bu ders Eğitim Fakültelerinde okutulan bir ders olmamasının yanı sıra öğretmenler hazır değildi. Bunun eğitimi öğretmenlere ilk zamanlar 96 saatlik hizmet içi eğitim seminerlerinde verilmekteydi. Bu eğitim süreci uzundu ve 16 günü kapsıyordu. Zamanla bakanlıkla yapılan görüşmelerde 1. Kademe yardımcı antrenörlük kursları önerildi. Öneri benimsendi ve uygulamaya konuldu.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Müfredat Eğitim Kurulunca hazırlandı. Sunuldu ve kabul gördü.

 Sunum dosyamızda ise bizden en öncelikle istenen bir konu, Dünyada Uygulama Örnekleri de vardı. O zaman şu örnekler vardı ve bunlardan kısaca bahsetmek isterim:
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]***[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Frank, A. (1973-1974) yıllarında, Kongo Demokratik Cumhuriyetinde (Zaire’de) satrancın zeka, yaratıcılık, matematik ve sözlü beceriler gibi çeşitli beceriler üzerindeki etkisini görmek için, 16-18 yaş grubundan oluşan toplam 92 öğrenci üzerinde deneysel bir araştırma yürütmüştür. Araştırma sonunda, satranç eğitimi alan deney grubunun, idari yetenek, matematik ve sözlü beceride kontrol grubuna oranla daha başarılı olduğunu görmüştür. Deney sonunda, satrancın genel zekâ, yaratıcılık, [/font][/size][size=large][font=Verdana]muhakeme, hızlı ve doğru kavrama, şekil-uzay bilgisi üzerinde de olumlu etkileri olduğu anlaşılmıştır(Ferguson, !995). [/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]*** [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Johan Christiaen (1974[/font][/size][size=large][font=Verdana]-[/font][/size][size=large][font=Verdana]1976) yılları arasında Belçika’da, bir ilköğretim okulunda yürüttüğü [/font][/size][size=large][font=Verdana]çalışmaya 10 yaş grubundan toplam 40 çocuk katılmıştır. Deney ve kontrol grubu olarak ikiye ayrılan öğrencilere 5. ve 6. sınıfın sonlarında J.Piaget’nin kavrama gelişimi testleri uygulanmış ve satranç oynayan öğrencilerin daha başarılı oldukları görülmüştür.

*** [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]1977-1979 yıllarında Hong Kong Çin Üniversitesi öğretim üyelerinden Dr. Yee Wang Fung tarafından üniversitenin sayısal bölümlerinde okuyan öğrenciler üzerinde yapılan çalışmalarda; satranç eğitimi alan öğrencilerin matematik ve fen başarılarında ortalama % 15’lik bir artış sağladıkları ifade edilmektedir.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]***[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]1979-1983 yılları arasında yapılan bir başka araştırma da Venezuela’da idi. “Düşünmeyi Öğrenmek Projesi” isimli çalışmada, satrancın zeka seviyesi üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla araştırma hemen hemen her sosyo-ekonomik düzeyden toplam 4266 (kız ve erkek) 2. sınıf [/font][/size][size=large][font=Verdana]öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Araştırmalar sonucunda; satrancın sistemli bir şekilde öğretilmesiyle küçük yaş gruplarındaki tüm öğrencilerin IQ’ larını arttırdığı belirlenmiştir.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]***
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]1985-1987 yılları arasında Moldova Cumhuriyeti’nin başkenti Kişniyev’de N.F.Talisina tarafından gerçekleştirilen araştırmalarda, satrancın hafıza, hayal gücü, yaratıcı zeka ve ekip çalışmasına yatkınlık üzerinde olumlu etkileri olduğu bulunmuştur. Çalışmalar Moldova Cumhuriyeti Eğitim Bakanlığı tarafından desteklenmiş ve bakanlık raporları arasına girmiştir.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]***[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]1989-1992 yılları arasında Kanada’nın New Brunswıck Eyaletinde 437 tane 5. sınıf öğrencisinin katıldığı bir çalışma yapılmıştır. Ders yoğunluğuna göre 3 gruba ayrılan öğrencilerden, en yoğun [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]satranç dersi alan grubun problem çözmede daha başarılı oldukları ortaya çıkmıştır. Bu çalışmayla birlikte New Brunswıck eyaletinde satranç okullarda ders olarak okutulmaya başlanmıştır.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Örnekleri çoğaltabilirim. Ancak satrancın bir eğitim aracı olarak kabul edilmesinde bu örnekler yeterli olmuştur.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]( Devam edecek)[/font][/size]
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla


Bu Konudaki Yorumlar
OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 15-03-2016, 13:10
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 15-03-2016, 14:31
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 15-03-2016, 23:35
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: Miyazaki - 16-03-2016, 07:23
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 16-03-2016, 13:38
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 17-03-2016, 12:02
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: Miyazaki - 16-03-2016, 14:31
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 16-03-2016, 21:18
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: Miyazaki - 16-03-2016, 22:28
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 17-03-2016, 11:00
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: Mojo Jojo - 17-03-2016, 11:55
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 17-03-2016, 22:41
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 18-03-2016, 13:05
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 23-03-2016, 14:19
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 23-03-2016, 14:32
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 23-03-2016, 15:07
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 23-03-2016, 15:18
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 23-03-2016, 15:24
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 23-03-2016, 22:58
RE: OKULDA SATRANÇ - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 23-03-2016, 23:04



Konuyu Okuyanlar: 2 Ziyaretçi