02-03-2013, 23:07
OKULLARIMIZDA SATRANCIN YERİ
Satranç camiamızın değerli üyeleri,
Sevgili satranççılar,
Özellikle 2000-2001 yılından bu güne satrancın okullaşma süreci ile ilgili olarak, gerek okullarımızdan öğretmen, idareci, öğrenci ve öğrenci velilerinden ve gerekse camiamızın değerli satranççılarından gelen talepler üzerine, okullarımızdaki satranç uygulamaları ile ilgili - genel açıklamalar - yapma gereği duydum.
Bunun sebebi, konuyla ilgili olarak internet ortamından ülkemizin hemen hemen tüm coğrafi bölgelerinden aldığım bilgilenme amacına dayalı sayısız sorulardır.
Bana gelen mesajları en çok sorulan sorular şekline dönüştürerek camiamıza şu şekilde sunuyorum;
1. İlkokulda satranç derslerini okul yönetimimiz hangi temel dayanak maddesine göre seçebilir?
2 Ortaokulda satranç dersini ya da etkinliğini seçebilir miyiz?
3 Satranç derslerini haftada kaç saat seçebiliriz?
4 Satranç dersini nerede vermeliyiz?
5 Okulumuzda “Sosyal etkinlikler saatlerinde” satranç grubu oluşturabilir miyiz? Ne kadar süreyle çalışabiliriz?
6 “Sınıf öğretmeni olarak satrancı bilmiyorum ama öğrenci ve velilerimin bu konuda satranç dersi talepleri var ne yapabilirim?”
7Satranç derslerinin, etkinliklerinin yararları ve kazanımları konularında velilerimizi bilgilendirebileceğimiz kaynaklar var mıdır?
8.Serbest etkinlikler saatlerinde satrancı seçebilir miyim? Haftada kaç saat seçebilirim?
9.Satranç alanında hiç bilmeyen öğrencilerimin yanında çok yetenekli öğrencilerim de var. Her iki grubu aynı anda çalıştırmam konusundaki önerileriniz nelerdir?
10.Bu yetenekli öğrencilerimi nasıl değerlendirip, yönlendirebilirim?
11.İlimizde satranç ile ilgili resmi-özel kurumlara ilgili iletişimi nasıl kurabilirim? Bu kişileri okulumuza davet edebilir miyim?
12. Satranç 1.kademe yrd.ant. belgem var, ancak okulumda açmak istediğim satranç dersinin ya da ders dışı etkinliğinin örnek “ünitelendirilmiş yıllık ders planı” nı nereden bulabilirim?
13. Satranç bir meslek midir? Öğrencimi ve öğrenci velimi bu konuda aydınlatamıyorum, önerileriniz nelerdir?
14.Satranç oyun ve yarışma kuralları hakkında nereden bilgi edinebilirim?
15.Okulumun dışında satranç ders veya antrenmanlarını nerelerde yapabilirim?
16.Okul kulübü kurabilir miyim? Nereye başvurmalıyız? Bu konudaki süreç hakkında bilgilenebilir miyiz?
******************************
Genellikle okul kaynaklı olan bu soruların cevapları için;
MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın yürürlükte olan 20.07.2010 tarih ve 75 sayılı kararı var.
Bu kararın tamamını aşağıda satranç dersini ve okul içi çalışmalarını ilgilendiren bölümlerini kamuoyumuzun bilgilerine sunarım.
***** “ Serbest etkinliklerin amacı; öğretici ve eğlendirici uygulamalar yoluyla öğrencilerin okulunu daha çok sevmelerini, bir aile ortamı gibi benimsemelerini, okulda kendilerini rahat ifade edebilmelerini, güvende hissetmelerini, daha mutlu olmalarını sağlamak, diğer öğrencilerle etkileşimlerini artırarak sosyalleşmelerine yardımcı olmak, zihinsel, fiziksel, sosyal ve kültürel gelişmelerine katkı sağlamaktır. Serbest etkinlik saatlerinde uygulanacak etkinlikler yoluyla öğretmenler öğrencilerinin yeteneklerini ortaya çıkarabilecek ortamlar düzenlerken öğrenciler kendilerini tanıma imkanları elde edeceklerdir.
***** Serbest etkinlik saatlerinde öncelikle öğrencilerin eğlenerek öğrenmelerine, yaratıcı zekalarını ve hayal güçlerini; yardımlaşma, dayanışma, iş birliği, dürüstlük, empati kurma, öz güven, liderlik vb. özelliklerini geliştirmelerine, sosyal çevrelerini, yaşadıkları ortamı, milli, manevi ve evrensel değerleri tanımalarına, yaşadıkları sorunlara çözümler üretebilmelerine, toplumla uyumlu ve topluma katkısı olan bireyler olarak yetişmelerine imkan sağlayacak nitelikte uygulamalara yer verilmelidir.
***** Çocuğun kendini güvende hissetmesi psikolojik ve sosyal gelişimini etkilemektedir. İnsani ve ahlaki değerleri, doğruyu yanlışı, iyiyi kötüyü sosyal çevrede öğrenirken aynı zamanda kişilik özellikleri de şekillenmektedir.Bu nedenle öğrencilerin serbest etkinlik saatlerinde sosyal paylaşım içinde bulunmaları sağlanırken, aynı zamanda dostluk, arkadaşlık, yardımseverlik, adalet, sorumluluk, sevgi, nezaket, sabır hoşgörü empati, dürüstlük vb. değerleri kazanmalarına özen gösterilmelidir. Serbest etkinlik saatlerinde öğrencilerin yaşları ve kavrama düzeyleri dikkate alınarak kişilik gelişimine yönelik; kitap okuma, drama, film izleme, yarışma, oyun, gezi gözlem, spor, sanat etkinlikleri yapılmalıdır.
***** Kurum ve kuruluşlar ziyaret edilebilir.
Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda özel yeteneklerini geliştirmeye yönelik etkinlikler de düzenlenebilir.
Öğrencilerin zihinsel becerilerini geliştirmeye yönelik satranç turnuvaları, yarışmalar, bulmacalar, oyunlar, şenlikler, şiir ve müzik dinletileri vb. düzenlenebilir.
***** Sınıf öğretmenleri, gerektiğinde branş öğretmenleri ile işbirliği yaparak serbest etkinlik saatlerini günde bir –iki saat uygulayabilir.
Bu faaliyetler için yararlanılacak fiziki mekanlar okul yönetimi tarafından etkinliğin uygulamasına imkan verecek şekilde düzenlenmelidir.
***** Etkinlik uygulamaları ailelere mali külfet getirmeden okul ve çevre imkanları kullanılarak gerçekleştirilmelidir.
***** Serbest etkinlik saatinin içeriği ve işlenişi konusunda aileler de bilgilendirilerek gerekli iş birliği sağlanmalıdır.
****************************************************
Soru :1- Satranç derslerini okul yönetimimiz hangi temel dayanak maddesine göre seçebilir?
Serbest etkinlik saatlerinde öğrencilerin yaşları ve kavrama düzeyleri dikkate alınarak kişilik gelişimine yönelik; kitap okuma, drama, film izleme, yarışma, oyun, gezi gözlem, spor, sanat etkinlikleri yapılmalıdır.
Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda özel yeteneklerini geliştirmeye yönelik etkinlikler de düzenlenebilir.
Öğrencilerin zihinsel becerilerini geliştirmeye yönelik satranç turnuvaları, yarışmalar, bulmacalar, oyunlar, şenlikler, şiir ve müzik dinletileri vb. düzenlenebilir.
*************************************************
Soru:2- Ortaokulda satranç dersini ya da etkinliğini seçebilir miyiz?
Satrancı Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokullarında seçmeli derslerden Sanat ve Spor bölümünden Zeka Oyunları Dersi Öğretim Programı (TTK:14.9.2012 TARİHLİ VE 163 SAYILI KARAR) kapsamında 5.,6.,7. Ve 8. Sınıflarda Karma Zeka Oyunları ünitesinde seçebilirsiniz. Zeka Oyunları Dersi haftada 4 saat olarak programda yer almaktadır.
***************************************************
Soru:3- Satranç derslerini haftada kaç saat seçebiliriz?
Sınıf öğretmenleri, gerektiğinde branş öğretmenleri ile işbirliği yaparak serbest etkinlik saatlerini günde bir –iki saat uygulayabilir.
**************************************************
Soru:4- Satranç dersini nerede vermeliyiz?
Bu faaliyetler için yararlanılacak fiziki mekanlar okul yönetimi tarafından etkinliğin uygulamasına imkan verecek şekilde düzenlenmelidir.
**************************************************
Soru:5- Okulumuzda “Sosyal etkinlikler saatlerinde” satranç grubu oluşturabilir miyiz? Ne kadar süreyle çalışabiliriz?
Okul yönetimi tarafından haftada 2 ders saati sosyal etkinlik derslerinde satranç etkinlikleri düzenlenebilir.
Ayrıca 1.2.3 sınıflarda haftada 5 ‘er saat 4. Sınıflarda haftada 2 saat Oyun ve Fiziki Etkinlikler kapsamında okul yönetiminin uygun gördüğü saatlerde seçilebilir.
*************************************************
Soru:6- Sınıf öğretmeni olarak satrancı bilmiyorum ama öğrenci ve velilerimin bu konuda talepleri var ne yapabilirim?
Konuyla ilgili olarak önerilerimiz şu şekildedir:
a- Okulunuzda satranç çalıştırıcılık belgesi olan bir branş öğretmeniyle bu dersi paylaşabilirsiniz,
b- Bir başka okuldan geçici görevlendirme ile bir branş öğretmeni bulunabilir,
c- Dışarıdan antrenör belgesine sahip bir çalıştırıcı il-ilçe milli eğitim müdürlüğünce görevlendirilebilinir,
d- Kalıcı çözüm olarak satrancı temel eğitimini verebilecek kadar öğrenip uygulamaların içinde olmak, turnuvalara katılarak geliştirmek, antrenör kurs ve seminerleri takip etmek.
Satranç okullarımızda öğrencilerimizle paylaşılacak en güzel etkinliklerdendir.
************************************************
Soru:7- Satranç derslerinin, etkinliklerinin yararları ve kazanımları konularında velilerimizi bilgilendirebileceğimiz kaynaklar var mıdır?
Bu konuda TSF Eğitim Kurulu Sitesinde, önceki dönem Eğitim Kurulu Başkanı sn. Olgun KULAÇ’ ın Başlangıç Düzeyi ve Orta Düzey Satranç Kaynak Kitaplarını önerebiliriz. Ülkemizde ders kitabı olarak kabul edilmiş ve okutulmaktadır.
Ayrıca aynı yazara internetten de ulaşabilirsiniz.
**************************************************
Soru:8- Serbest etkinlikler saatlerinde satrancı seçebilir miyim? Haftada kaç saat seçebilirim?
Bu konuda daha önce de belirttiğimiz gibi okul yönetimiyle iletişime geçerek seçebilirsiniz. Genelde 1 saat seçilmektedir.
****************************************************
Soru:9- Satranç alanında hiç bilmeyen öğrencilerimin yanında çok yetenekli öğrencilerim de var. Her iki grubu aynı anda çalıştırmam konusundaki önerileriniz nelerdir?
Bu çalışma eğer sınıfta yapılan bir ders ise sınıfın tüm öğrencilerinin satranç temel bilgilerinden ve kazanımlarından faydalanmaları esastır. Bu konuda sınıf öğretmeni önlemleri almalıdır.
Seviye grupları oluşturabilirsiniz.
Ama yapılan çalışma bir antrenman ise seviye gruplarını kesinlikle ayrı ortam ve zamanlarda çalıştırmak uygundur.
Ders dinleme ve çalışma olgunluğu yeterli olarak gözlenen seviye gruplarının programları da ayrı yapılmalıdır.
*************************************************
Soru:10- Bu yetenekli öğrencilerimi nasıl değerlendirip, yönlendirebilirim?
Yetenekli öğrencilerimiz için en uygun olan çalışma önerilerimiz;
a- Yakın çevre, kulüp, satranç eğitim merkezlerine yöneltme,
b- Okul içinde ya da okul dışında profesyonel yardım almak
c- Yeterliliği bilinen satranç antrenörleriyle özel eğitim çalışmaları yapmak(satranç branşında bu çalışma gereklidir.)
**************************************************
Soru:11- İlimizde satranç ile ilgili resmi-özel kurumlara ilgili iletişimi nasıl kurabilirim? Bu kişileri okulumuza davet edebilir miyim?
Öncelikle bunu araştırmalısınız.
İl Temsilciliğinizin internet sayfasından bu konuda bilgilenebilir, farklı illerdeki uygulamaları da izleyebilirsiniz.
Okul yönetiminizin onayı ile bu kişileri okulunuza söyleşi, konferans, ders amaçlı davet edebilirsiniz. Bu konuda hiçbir engel yoktur
*************************************************
Soru:12- Satranç 1.kademe yrd.ant. belgem var, ancak okulumda açmak istediğim satranç dersinin ya da ders dışı etkinliğinin örnek “ünitelendirilmiş yıllık ders planı” nı nereden bulabilirim?
Bunun içinde yine internetten Olgun KULAÇ adresindan faydalanabilirsiniz.
Satranç Başlangıç Düzeyi ve Satranç Orta Düzey kaynak kitaplarından faydalanabilirsiniz.
*************************************************
Soru:13- Satranç bir meslek midir? Öğrencimi ve öğrenci velimi bu konuda aydınlatamıyorum, önerileriniz nelerdir?
Satranç ülkemizde antrenörlük , sporculuk ,hakemlik alanında tam anlamıyla henüz meslekleşememiştir. Bu konuda emek üreterek çalışan insanların beklentileri düzeyine henüz gelememiştir. Bu durumun düzeltilmesi için TSF ve satranç toplumuna görevler düşmektedir.
***********************************************
Soru:14- Satranç oyun ve yarışma kuralları hakkında nereden bilgi edinebilirim?
Satranç oyun kuralları için TSF Merkez Hakem Kurulu bu alanda en donanımlı ve yetkin kadroya sahiptir.
Ancak bu konuda bilgilenmek için kendi il temsilcinize başvurmanız doğru olur. Ayrıca TSF sitesinden de bu alanda temel iletişim bilgilerine ulaşabilirsiniz.
*************************************************
Soru:15- Okulumun dışında satranç ders veya antrenmanlarını nerelerde yapabilirim?
Bu konuda satranç kulüpleri, satranç eğitim merkezlerinde çalışmalar planlamak en uygun olan seçenektir. Ancak resmi ya da özel kuruluşların sosyal tesislerinde uygun mekan hazırlanarak çalışmalar da düzenlenebilir.
********************************************************
Soru:16- Okul kulübü kurabilir miyim? Nereye başvurmalıyız? Bu konudaki süreç hakkında bilgilenebilir miyiz?
Okul kulübü oluşturmak zaten okul yönetimlerinin planlamaları kapsamsındadır. Satranç kulübü, bilgisayar kulübü, resim kulübü gibi.
Ancak kastedilen eğer Spor Genel Müdürlüğünce tescilli spor kulübü kurmaksa, bu konudaki mevzuat için spor il müdürlüklerinden bilgi edinilebilir.
**************************************************
Sağlıcakla kalınız...
.
.
[size=18][/size]
Satranç camiamızın değerli üyeleri,
Sevgili satranççılar,
Özellikle 2000-2001 yılından bu güne satrancın okullaşma süreci ile ilgili olarak, gerek okullarımızdan öğretmen, idareci, öğrenci ve öğrenci velilerinden ve gerekse camiamızın değerli satranççılarından gelen talepler üzerine, okullarımızdaki satranç uygulamaları ile ilgili - genel açıklamalar - yapma gereği duydum.
Bunun sebebi, konuyla ilgili olarak internet ortamından ülkemizin hemen hemen tüm coğrafi bölgelerinden aldığım bilgilenme amacına dayalı sayısız sorulardır.
Bana gelen mesajları en çok sorulan sorular şekline dönüştürerek camiamıza şu şekilde sunuyorum;
1. İlkokulda satranç derslerini okul yönetimimiz hangi temel dayanak maddesine göre seçebilir?
2 Ortaokulda satranç dersini ya da etkinliğini seçebilir miyiz?
3 Satranç derslerini haftada kaç saat seçebiliriz?
4 Satranç dersini nerede vermeliyiz?
5 Okulumuzda “Sosyal etkinlikler saatlerinde” satranç grubu oluşturabilir miyiz? Ne kadar süreyle çalışabiliriz?
6 “Sınıf öğretmeni olarak satrancı bilmiyorum ama öğrenci ve velilerimin bu konuda satranç dersi talepleri var ne yapabilirim?”
7Satranç derslerinin, etkinliklerinin yararları ve kazanımları konularında velilerimizi bilgilendirebileceğimiz kaynaklar var mıdır?
8.Serbest etkinlikler saatlerinde satrancı seçebilir miyim? Haftada kaç saat seçebilirim?
9.Satranç alanında hiç bilmeyen öğrencilerimin yanında çok yetenekli öğrencilerim de var. Her iki grubu aynı anda çalıştırmam konusundaki önerileriniz nelerdir?
10.Bu yetenekli öğrencilerimi nasıl değerlendirip, yönlendirebilirim?
11.İlimizde satranç ile ilgili resmi-özel kurumlara ilgili iletişimi nasıl kurabilirim? Bu kişileri okulumuza davet edebilir miyim?
12. Satranç 1.kademe yrd.ant. belgem var, ancak okulumda açmak istediğim satranç dersinin ya da ders dışı etkinliğinin örnek “ünitelendirilmiş yıllık ders planı” nı nereden bulabilirim?
13. Satranç bir meslek midir? Öğrencimi ve öğrenci velimi bu konuda aydınlatamıyorum, önerileriniz nelerdir?
14.Satranç oyun ve yarışma kuralları hakkında nereden bilgi edinebilirim?
15.Okulumun dışında satranç ders veya antrenmanlarını nerelerde yapabilirim?
16.Okul kulübü kurabilir miyim? Nereye başvurmalıyız? Bu konudaki süreç hakkında bilgilenebilir miyiz?
******************************
Genellikle okul kaynaklı olan bu soruların cevapları için;
MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın yürürlükte olan 20.07.2010 tarih ve 75 sayılı kararı var.
Bu kararın tamamını aşağıda satranç dersini ve okul içi çalışmalarını ilgilendiren bölümlerini kamuoyumuzun bilgilerine sunarım.
***** “ Serbest etkinliklerin amacı; öğretici ve eğlendirici uygulamalar yoluyla öğrencilerin okulunu daha çok sevmelerini, bir aile ortamı gibi benimsemelerini, okulda kendilerini rahat ifade edebilmelerini, güvende hissetmelerini, daha mutlu olmalarını sağlamak, diğer öğrencilerle etkileşimlerini artırarak sosyalleşmelerine yardımcı olmak, zihinsel, fiziksel, sosyal ve kültürel gelişmelerine katkı sağlamaktır. Serbest etkinlik saatlerinde uygulanacak etkinlikler yoluyla öğretmenler öğrencilerinin yeteneklerini ortaya çıkarabilecek ortamlar düzenlerken öğrenciler kendilerini tanıma imkanları elde edeceklerdir.
***** Serbest etkinlik saatlerinde öncelikle öğrencilerin eğlenerek öğrenmelerine, yaratıcı zekalarını ve hayal güçlerini; yardımlaşma, dayanışma, iş birliği, dürüstlük, empati kurma, öz güven, liderlik vb. özelliklerini geliştirmelerine, sosyal çevrelerini, yaşadıkları ortamı, milli, manevi ve evrensel değerleri tanımalarına, yaşadıkları sorunlara çözümler üretebilmelerine, toplumla uyumlu ve topluma katkısı olan bireyler olarak yetişmelerine imkan sağlayacak nitelikte uygulamalara yer verilmelidir.
***** Çocuğun kendini güvende hissetmesi psikolojik ve sosyal gelişimini etkilemektedir. İnsani ve ahlaki değerleri, doğruyu yanlışı, iyiyi kötüyü sosyal çevrede öğrenirken aynı zamanda kişilik özellikleri de şekillenmektedir.Bu nedenle öğrencilerin serbest etkinlik saatlerinde sosyal paylaşım içinde bulunmaları sağlanırken, aynı zamanda dostluk, arkadaşlık, yardımseverlik, adalet, sorumluluk, sevgi, nezaket, sabır hoşgörü empati, dürüstlük vb. değerleri kazanmalarına özen gösterilmelidir. Serbest etkinlik saatlerinde öğrencilerin yaşları ve kavrama düzeyleri dikkate alınarak kişilik gelişimine yönelik; kitap okuma, drama, film izleme, yarışma, oyun, gezi gözlem, spor, sanat etkinlikleri yapılmalıdır.
***** Kurum ve kuruluşlar ziyaret edilebilir.
Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda özel yeteneklerini geliştirmeye yönelik etkinlikler de düzenlenebilir.
Öğrencilerin zihinsel becerilerini geliştirmeye yönelik satranç turnuvaları, yarışmalar, bulmacalar, oyunlar, şenlikler, şiir ve müzik dinletileri vb. düzenlenebilir.
***** Sınıf öğretmenleri, gerektiğinde branş öğretmenleri ile işbirliği yaparak serbest etkinlik saatlerini günde bir –iki saat uygulayabilir.
Bu faaliyetler için yararlanılacak fiziki mekanlar okul yönetimi tarafından etkinliğin uygulamasına imkan verecek şekilde düzenlenmelidir.
***** Etkinlik uygulamaları ailelere mali külfet getirmeden okul ve çevre imkanları kullanılarak gerçekleştirilmelidir.
***** Serbest etkinlik saatinin içeriği ve işlenişi konusunda aileler de bilgilendirilerek gerekli iş birliği sağlanmalıdır.
****************************************************
Soru :1- Satranç derslerini okul yönetimimiz hangi temel dayanak maddesine göre seçebilir?
Serbest etkinlik saatlerinde öğrencilerin yaşları ve kavrama düzeyleri dikkate alınarak kişilik gelişimine yönelik; kitap okuma, drama, film izleme, yarışma, oyun, gezi gözlem, spor, sanat etkinlikleri yapılmalıdır.
Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda özel yeteneklerini geliştirmeye yönelik etkinlikler de düzenlenebilir.
Öğrencilerin zihinsel becerilerini geliştirmeye yönelik satranç turnuvaları, yarışmalar, bulmacalar, oyunlar, şenlikler, şiir ve müzik dinletileri vb. düzenlenebilir.
*************************************************
Soru:2- Ortaokulda satranç dersini ya da etkinliğini seçebilir miyiz?
Satrancı Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokullarında seçmeli derslerden Sanat ve Spor bölümünden Zeka Oyunları Dersi Öğretim Programı (TTK:14.9.2012 TARİHLİ VE 163 SAYILI KARAR) kapsamında 5.,6.,7. Ve 8. Sınıflarda Karma Zeka Oyunları ünitesinde seçebilirsiniz. Zeka Oyunları Dersi haftada 4 saat olarak programda yer almaktadır.
***************************************************
Soru:3- Satranç derslerini haftada kaç saat seçebiliriz?
Sınıf öğretmenleri, gerektiğinde branş öğretmenleri ile işbirliği yaparak serbest etkinlik saatlerini günde bir –iki saat uygulayabilir.
**************************************************
Soru:4- Satranç dersini nerede vermeliyiz?
Bu faaliyetler için yararlanılacak fiziki mekanlar okul yönetimi tarafından etkinliğin uygulamasına imkan verecek şekilde düzenlenmelidir.
**************************************************
Soru:5- Okulumuzda “Sosyal etkinlikler saatlerinde” satranç grubu oluşturabilir miyiz? Ne kadar süreyle çalışabiliriz?
Okul yönetimi tarafından haftada 2 ders saati sosyal etkinlik derslerinde satranç etkinlikleri düzenlenebilir.
Ayrıca 1.2.3 sınıflarda haftada 5 ‘er saat 4. Sınıflarda haftada 2 saat Oyun ve Fiziki Etkinlikler kapsamında okul yönetiminin uygun gördüğü saatlerde seçilebilir.
*************************************************
Soru:6- Sınıf öğretmeni olarak satrancı bilmiyorum ama öğrenci ve velilerimin bu konuda talepleri var ne yapabilirim?
Konuyla ilgili olarak önerilerimiz şu şekildedir:
a- Okulunuzda satranç çalıştırıcılık belgesi olan bir branş öğretmeniyle bu dersi paylaşabilirsiniz,
b- Bir başka okuldan geçici görevlendirme ile bir branş öğretmeni bulunabilir,
c- Dışarıdan antrenör belgesine sahip bir çalıştırıcı il-ilçe milli eğitim müdürlüğünce görevlendirilebilinir,
d- Kalıcı çözüm olarak satrancı temel eğitimini verebilecek kadar öğrenip uygulamaların içinde olmak, turnuvalara katılarak geliştirmek, antrenör kurs ve seminerleri takip etmek.
Satranç okullarımızda öğrencilerimizle paylaşılacak en güzel etkinliklerdendir.
************************************************
Soru:7- Satranç derslerinin, etkinliklerinin yararları ve kazanımları konularında velilerimizi bilgilendirebileceğimiz kaynaklar var mıdır?
Bu konuda TSF Eğitim Kurulu Sitesinde, önceki dönem Eğitim Kurulu Başkanı sn. Olgun KULAÇ’ ın Başlangıç Düzeyi ve Orta Düzey Satranç Kaynak Kitaplarını önerebiliriz. Ülkemizde ders kitabı olarak kabul edilmiş ve okutulmaktadır.
Ayrıca aynı yazara internetten de ulaşabilirsiniz.
**************************************************
Soru:8- Serbest etkinlikler saatlerinde satrancı seçebilir miyim? Haftada kaç saat seçebilirim?
Bu konuda daha önce de belirttiğimiz gibi okul yönetimiyle iletişime geçerek seçebilirsiniz. Genelde 1 saat seçilmektedir.
****************************************************
Soru:9- Satranç alanında hiç bilmeyen öğrencilerimin yanında çok yetenekli öğrencilerim de var. Her iki grubu aynı anda çalıştırmam konusundaki önerileriniz nelerdir?
Bu çalışma eğer sınıfta yapılan bir ders ise sınıfın tüm öğrencilerinin satranç temel bilgilerinden ve kazanımlarından faydalanmaları esastır. Bu konuda sınıf öğretmeni önlemleri almalıdır.
Seviye grupları oluşturabilirsiniz.
Ama yapılan çalışma bir antrenman ise seviye gruplarını kesinlikle ayrı ortam ve zamanlarda çalıştırmak uygundur.
Ders dinleme ve çalışma olgunluğu yeterli olarak gözlenen seviye gruplarının programları da ayrı yapılmalıdır.
*************************************************
Soru:10- Bu yetenekli öğrencilerimi nasıl değerlendirip, yönlendirebilirim?
Yetenekli öğrencilerimiz için en uygun olan çalışma önerilerimiz;
a- Yakın çevre, kulüp, satranç eğitim merkezlerine yöneltme,
b- Okul içinde ya da okul dışında profesyonel yardım almak
c- Yeterliliği bilinen satranç antrenörleriyle özel eğitim çalışmaları yapmak(satranç branşında bu çalışma gereklidir.)
**************************************************
Soru:11- İlimizde satranç ile ilgili resmi-özel kurumlara ilgili iletişimi nasıl kurabilirim? Bu kişileri okulumuza davet edebilir miyim?
Öncelikle bunu araştırmalısınız.
İl Temsilciliğinizin internet sayfasından bu konuda bilgilenebilir, farklı illerdeki uygulamaları da izleyebilirsiniz.
Okul yönetiminizin onayı ile bu kişileri okulunuza söyleşi, konferans, ders amaçlı davet edebilirsiniz. Bu konuda hiçbir engel yoktur
*************************************************
Soru:12- Satranç 1.kademe yrd.ant. belgem var, ancak okulumda açmak istediğim satranç dersinin ya da ders dışı etkinliğinin örnek “ünitelendirilmiş yıllık ders planı” nı nereden bulabilirim?
Bunun içinde yine internetten Olgun KULAÇ adresindan faydalanabilirsiniz.
Satranç Başlangıç Düzeyi ve Satranç Orta Düzey kaynak kitaplarından faydalanabilirsiniz.
*************************************************
Soru:13- Satranç bir meslek midir? Öğrencimi ve öğrenci velimi bu konuda aydınlatamıyorum, önerileriniz nelerdir?
Satranç ülkemizde antrenörlük , sporculuk ,hakemlik alanında tam anlamıyla henüz meslekleşememiştir. Bu konuda emek üreterek çalışan insanların beklentileri düzeyine henüz gelememiştir. Bu durumun düzeltilmesi için TSF ve satranç toplumuna görevler düşmektedir.
***********************************************
Soru:14- Satranç oyun ve yarışma kuralları hakkında nereden bilgi edinebilirim?
Satranç oyun kuralları için TSF Merkez Hakem Kurulu bu alanda en donanımlı ve yetkin kadroya sahiptir.
Ancak bu konuda bilgilenmek için kendi il temsilcinize başvurmanız doğru olur. Ayrıca TSF sitesinden de bu alanda temel iletişim bilgilerine ulaşabilirsiniz.
*************************************************
Soru:15- Okulumun dışında satranç ders veya antrenmanlarını nerelerde yapabilirim?
Bu konuda satranç kulüpleri, satranç eğitim merkezlerinde çalışmalar planlamak en uygun olan seçenektir. Ancak resmi ya da özel kuruluşların sosyal tesislerinde uygun mekan hazırlanarak çalışmalar da düzenlenebilir.
********************************************************
Soru:16- Okul kulübü kurabilir miyim? Nereye başvurmalıyız? Bu konudaki süreç hakkında bilgilenebilir miyiz?
Okul kulübü oluşturmak zaten okul yönetimlerinin planlamaları kapsamsındadır. Satranç kulübü, bilgisayar kulübü, resim kulübü gibi.
Ancak kastedilen eğer Spor Genel Müdürlüğünce tescilli spor kulübü kurmaksa, bu konudaki mevzuat için spor il müdürlüklerinden bilgi edinilebilir.
**************************************************
Sağlıcakla kalınız...
.
.
[size=18][/size]
- MATRANÇ -