OKULDA SATRANÇ
#1
[size=large][font=Verdana]                     OKULDA SATRANÇ[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Okullarımız bugün ülkemizde yapılan spor dallarının büyük bir çoğunluğunun alt yapısını ve temel zeminini teşkil etmektedir. Öğrencilerimiz neredeyse tüm spor dallarıyla ilk kez okullarında tanışırlar. Gizli kalmış yetenekleri ilk kez buralarda ortaya çıkar. Sporcu-öğrenci tanımı da bunun için tanımlanmıştır.

 Yeri geldiğinde sınıf öğretmeni ya da beden eğitimi öğretmenince keşfedilerek daha üst çalışma zemini olan kulüplere ya da eğitim merkezlerine yönlendirilirler.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Spor kulüplerinin yeri ayrıdır. O spor dalında daha temelden yapılan çalışmaları kapsar. Deneyimli ve alanında tecrübeli çalıştırıcı antrenörler sayesinde küçük sporcular yarışma olgusuyla tanıştıkları için sportif eğitim bu kulüp çalışma sürecinde yapılır. Bu dönem elit sporculuk yönlerinin başladığı ve geliştiği dönemdir.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Bir Beden Eğitimi Öğretmeni olarak bu süreci en yakından izleyen bir kişiyim. Okul olanakları ile kulüp olanakları yerine göre farklılıklar arz etse de genelde kulüplerin daha elit ve geniş kapsamda çalıştığını biliriz. Bünyesinde daha uzman ve aktif eğitimciler barındırır. Her ne kadar bu durum zamanımızda zaman zaman olanakları daha uygun olan okullardan yana gözükse de yine de kulüp ve eğitim merkezlerinin yeri çok ayrıdır.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Satranç, 2005 yılından bu yana içinde büyük ve önemli konu başlıklarının tartışıldığı bir süreç yaşamıştır. Aslında alt yapı(zemin) olarak okullarımız birçok kulübe göre çok daha uygun daha az gideri olan zeminler olmasına rağmen eldeki eğitimci yetersizliği yüzünden kaliteli bir eğitim süreci çok gecikmiştir.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] Okullarda satranç eğitimi iki farklı alanda yapılmaktadır:[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]A-DERS OLARAK SATRANÇ[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Ders olarak satranç haftalık ders programına alınmışsa eğer tüm sınıfların haftada bir ders saati olarak görüldüğü bir konumdadır. Ders kitabı BAŞLANGIÇ DÜZEYİ SATRANÇ KAYNAK KİTABI (1. 2 SINIFLAR) ve İLERİ DÜZEY SATRANÇ KAYNAK KİTABI’DIR (3. , 4. ,5. SINIFLAR). Ancak bu süreç MEB de yapılan yeni düzenlemeler sebebiyle değişmiştir.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]B-DERS DIŞI ÇALIŞMASI OLARAK SATRANÇ[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Bu çalışma ise haftalık ders programının dışında ve haftada 6 saat ders dışı olarak yapılan ve genellikle okul takımlarının çalışma sürecini kapsadığı alandır. Okulda alan bilgisi ve belgesi olan öğretmenler tarafından ya da okul dışından kurum onayı ile görev alan çalıştırıcılar tarafından yaptırılır. [/font][/size]
...
(DEVAM EDECEK)
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#2
[size=large][font=Verdana]Satrancın bir eğitim aracı olarak benimsendiğini ve bu amaçla okul ders programlarına konulduğundan bahsetmiştim. Bu uygulama okul sürecinde gelişme göstermekte ve çocuğun yaş gruplarına göre gelişim özellikleriyle yakından ilişkilidir.[/font][/size]

[size=large][font=Verdana]Yapılan programlama çalışmalarında en önemli konu olarak bu önceliğe alındı ve alan uzmanlarından; Eğitim Yönetimi ve Teftiş Planlama Uzmanı, İÖGM Program Şube Müdürü, Program Geliştirme Uzmanı ve  Danışmanları, Üniversite Eğitim Fakültesi Eğitim Programları ve Öğretimi ABD ndan uzmanlar, Ölçme Değerlendirme Uzmanı ve Sınıf Öğretmenlerinden oluşturulan bir komisyonca hazırlandı.[/font][/size]

[size=large][font=Verdana]Hazırlanan kitapta eğitim görecek çocuğun eğitim normlarına göre en verimli noktalar dikkate alınmıştır. Yazı karakteri, harf büyüklüğü, cümledeki kelime sayıları, ifadeler, resimlendirme ve renklendirmeler hepsi kabul edilebilir normlarda olmalıydı.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]2001-2005 döneminde okullaşma süreci öncesinde MEB ile yapılan görüşmelerde bakanlığın bizden istediği 3 ana öge vardı:[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]A-Müfredat, B- Alt Yapı, C-Dünyada uygulama örnekleri.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Alt yapımız okullarımızdı. Ancak bu ders Eğitim Fakültelerinde okutulan bir ders olmamasının yanı sıra öğretmenler hazır değildi. Bunun eğitimi öğretmenlere ilk zamanlar 96 saatlik hizmet içi eğitim seminerlerinde verilmekteydi. Bu eğitim süreci uzundu ve 16 günü kapsıyordu. Zamanla bakanlıkla yapılan görüşmelerde 1. Kademe yardımcı antrenörlük kursları önerildi. Öneri benimsendi ve uygulamaya konuldu.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Müfredat Eğitim Kurulunca hazırlandı. Sunuldu ve kabul gördü.

 Sunum dosyamızda ise bizden en öncelikle istenen bir konu, Dünyada Uygulama Örnekleri de vardı. O zaman şu örnekler vardı ve bunlardan kısaca bahsetmek isterim:
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]***[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Frank, A. (1973-1974) yıllarında, Kongo Demokratik Cumhuriyetinde (Zaire’de) satrancın zeka, yaratıcılık, matematik ve sözlü beceriler gibi çeşitli beceriler üzerindeki etkisini görmek için, 16-18 yaş grubundan oluşan toplam 92 öğrenci üzerinde deneysel bir araştırma yürütmüştür. Araştırma sonunda, satranç eğitimi alan deney grubunun, idari yetenek, matematik ve sözlü beceride kontrol grubuna oranla daha başarılı olduğunu görmüştür. Deney sonunda, satrancın genel zekâ, yaratıcılık, [/font][/size][size=large][font=Verdana]muhakeme, hızlı ve doğru kavrama, şekil-uzay bilgisi üzerinde de olumlu etkileri olduğu anlaşılmıştır(Ferguson, !995). [/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]*** [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Johan Christiaen (1974[/font][/size][size=large][font=Verdana]-[/font][/size][size=large][font=Verdana]1976) yılları arasında Belçika’da, bir ilköğretim okulunda yürüttüğü [/font][/size][size=large][font=Verdana]çalışmaya 10 yaş grubundan toplam 40 çocuk katılmıştır. Deney ve kontrol grubu olarak ikiye ayrılan öğrencilere 5. ve 6. sınıfın sonlarında J.Piaget’nin kavrama gelişimi testleri uygulanmış ve satranç oynayan öğrencilerin daha başarılı oldukları görülmüştür.

*** [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]1977-1979 yıllarında Hong Kong Çin Üniversitesi öğretim üyelerinden Dr. Yee Wang Fung tarafından üniversitenin sayısal bölümlerinde okuyan öğrenciler üzerinde yapılan çalışmalarda; satranç eğitimi alan öğrencilerin matematik ve fen başarılarında ortalama % 15’lik bir artış sağladıkları ifade edilmektedir.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]***[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]1979-1983 yılları arasında yapılan bir başka araştırma da Venezuela’da idi. “Düşünmeyi Öğrenmek Projesi” isimli çalışmada, satrancın zeka seviyesi üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla araştırma hemen hemen her sosyo-ekonomik düzeyden toplam 4266 (kız ve erkek) 2. sınıf [/font][/size][size=large][font=Verdana]öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Araştırmalar sonucunda; satrancın sistemli bir şekilde öğretilmesiyle küçük yaş gruplarındaki tüm öğrencilerin IQ’ larını arttırdığı belirlenmiştir.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]***
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]1985-1987 yılları arasında Moldova Cumhuriyeti’nin başkenti Kişniyev’de N.F.Talisina tarafından gerçekleştirilen araştırmalarda, satrancın hafıza, hayal gücü, yaratıcı zeka ve ekip çalışmasına yatkınlık üzerinde olumlu etkileri olduğu bulunmuştur. Çalışmalar Moldova Cumhuriyeti Eğitim Bakanlığı tarafından desteklenmiş ve bakanlık raporları arasına girmiştir.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]***[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]1989-1992 yılları arasında Kanada’nın New Brunswıck Eyaletinde 437 tane 5. sınıf öğrencisinin katıldığı bir çalışma yapılmıştır. Ders yoğunluğuna göre 3 gruba ayrılan öğrencilerden, en yoğun [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]satranç dersi alan grubun problem çözmede daha başarılı oldukları ortaya çıkmıştır. Bu çalışmayla birlikte New Brunswıck eyaletinde satranç okullarda ders olarak okutulmaya başlanmıştır.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Örnekleri çoğaltabilirim. Ancak satrancın bir eğitim aracı olarak kabul edilmesinde bu örnekler yeterli olmuştur.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]( Devam edecek)[/font][/size]
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#3
[size=large][font=Verdana]Satrancın okullaşma süreci ülkemizde özellikle son 14-15 yıldır büyük ivme kazanmıştır. Özellikle 2005 sonrası...[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Bu bilinmiyor. Çünkü kaynaklarda olmasına rağmen ya okunmamış ya da duyulmamış. 1982'lerden kalma bir bilgi olarak satranç okullarda sadece okullar arası yarışmaları yapılan bir etkinlik alanıyla sınırlı kalmış akıllarda...[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Oysa durum çok başkadır. Bu dersi alacak ve kazanımlarından faydalanacak olan ülkemizin milyonlarca çocuğunu ve onlara bu eğitimi kazandıracak olan on binlerce öğretmeni ilgilendiren bir eğitim süreci vardır.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Bu gerçek bir süreçtir ve son derece ciddidir![/font][/size][size=large][font=Verdana] Bazı arkadaşlarımızın düşüncelerinde yansıdığı gibi komik bir yaklaşımda bulunmak yakışıksız ve haksızlık olacaktır.
[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]SATRANÇ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE YAPILANDIRMACI ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜRECİ[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Yapılandırmacı öğretme-öğrenme etkinlikleri hazırlanırken ve uygulanırken; öğrencilerin işbirliğine dayalı öğrenmeleri, problem çözmeleri, gözlem yapmaları, buluşa dayalı yaklaşımlar sergilemeleri, araştırma yapmaları, sorgulamayı bir yöntem olarak kullanmaları, yorumlama ve açıklama yapmaları gibi bilgiyi içselleştirebilecekleri yaklaşımları kullanmaları sağlan[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]malıdır. Öğretmenler öğretme-öğrenme etkinliklerini düzenlerken ve uygularken aşağıda aşamaları verilen “5E” yaklaşımından yararlanabilirler.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana]1. Giriş Etkinlikleri (Engage): [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Öğrencilerin dikkatlerini kazanım üzerinde yoğunlaştırmak, [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]onların kazanımlarla ilgili ön öğrenmelerini hatırlamalarını sağlayarak zihinlerindeki şemalarla bağ kurmalarına, niçin öğrenmeleri gerektiğini anlamalarına ve kendi motivasyonlarını yükseltmelerine yardımcı olmak amacıyla giriş etkinlikleri düzenlenir.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]2. Keşfetme (Explore): [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Dikkati çekilmiş, güdülenmiş, yeni öğrenme ürünleriyle ilgili ön [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]öğrenmeleri arasında bağ kurmuş bir öğrenenden bu aşamada; çıkarımlar yapması, sorgulama ve tahminlerde bulunması tartışmalara katılması, sorunların çözüm yolları üzerine düşünmesi beklenir.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]3. Açıklama (Explain): [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Bu aşamada, öğrenciler; problemleri nasıl tanımladıklarını, hangi çözüm yollarını belirlediklerini gruplar halinde çalışarak açıklamaya çalışırlar; böylece kendi planlarını oluşturmaya çalışırlar. Öğretmen de açık uçlu sorularla öğrencilerin kendi yaptıkları işi anlamalarına, yansıtıcı düşünmelerine yardımcı olur. Bu sayede gruplar sorunları tanımlar, sorgular, yaptıkları üzerinde tartışmalar yaparak çalışmalarını yansıtabilirler.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]4. Derinleşme (Elaborate): [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Bu aşamada öğrencilerden, gruplar halinde paylaşımlar yapmaları [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]ve problemlerin çözümüne yönelik olarak derinleşmeleri beklenir. Öğrenciler gruplar halinde olayları, durumları sorgulamaya, ortak çözümler üretmeye yönelik görüşmeler, incelemeler, araştırmalar yapabilirler. Elde edilen veriler diğer gruplarla eleştirel ve yansıtıcı bir görüş açısıyla paylaşılır.[/font][/size]
[size=large][font=Verdana] [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]5. Değerlendirme (Evaluate): [/font][/size]
[size=large][font=Verdana]Öğrencilerin öğrenme yaşantılarını planlama, uygulama süreci titizlikle gözlenir. Sınıf içinde bireyler ve gruplar belli ölçütler belirlerler. Yapılan çalışmalar öğrenciler tarafından belirlenen ölçütlere uygun olarak değerlendirilir. Her bir grup neler planladığını, nasıl çalıştığını, nasıl bir ürün ortaya koyduğunu değerlendirerek sonuçları sınıfla paylaşır. Bu çalışmalar, dereceli puanlama anahtarı (puanlama yönergesi) ile bireysel olarak veya grup halinde değerlendirilir. Tüm bu aşamalarda öğretmenler, grupla birlikte çalışır ve gerektiğinde gruba kılavuzluk yaparlar.


(devam edecek)[/font][/size]
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#4
Bravo işte budur!

Açtığınız başlıktan anlaşılacağı gibi "okulda satranç";

"okul satrancı" diye bir kavram yoktur.

Komiklik buradaydı....
Ara
Cevapla
#5
(16-03-2016, 07:23)Miyazaki Nickli Kullanıcıdan Alıntı: Bravo işte budur!

Açtığınız başlıktan anlaşılacağı gibi "okulda satranç";  

"okul satrancı" diye bir kavram yoktur.

Komiklik buradaydı....

Neden komik ki?

Okul satrancı; yapılış zemini, yeri, süresi, mütevazi koşulları, öğretmen ve öğrencileriyle ve seviyesiyle anlaşılır bir bütündür.
Okul satrancı okulda yapılan satrancı ve çalışmalarını anlatmıyor mu?

Okul sporcusu, okul sporları, okul sporları federasyonu, okul futbol takımı, okul satranç takımı...

Okul satrancı...
Satranç Okulu, o ayrı bakın.

Kulüp satrancı, okulda yapılan satranç çalışmalarına örnek teşkil eder değil mi?
Kulüp satrancı okul satrancından daha eski, ama ondan çok daha ileridedir, değil mi?

Yanlış mı?
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#6
Yanlış
FİDE okulda satranç diyor.

Uydurmayalım.

Yeni bir kavram ise açıklayın, satranç dünyasına kazandırın.
Ara
Cevapla
#7
(16-03-2016, 14:31))Miyazaki Nickli Kullanıcıdan Alıntı: Yanlış
FİDE okulda satranç diyor.

Uydurmayalım.

Yeni bir kavram ise açıklayın, satranç dünyasına kazandırın.

Kavram kargaşası yok.
Okulda satranç derken ne kast edildiği çok açık. Genel bir olguyu, oluşumu anlatır. O bir başlıktır. Yakında bir kurulu da çıkabilir.
Örneğin: Okulda Satranç Kurulunun kapsama alanı okul içi satranç çalışmaları ile sınırlı kalır.

Okul satrancı ise bir işleyişi, okul imkanlarıyla yapılan satranç çalışmaları ve etkinliklerini anlatmaktadır. Yani öğrencilerin katıldığı, bir eğitici gözetiminde, ancak bir izinle ve programlama dahilinde yapılan satranç etkinlikleri...

Okul sporları, okul sporları federasyonu, okul spor takımı gibi...
İfadelere çok takıldınız.
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#8
Vezir gambiti ile şah gambiti aynı kategoride değildir.    Sleepy
Ara
Cevapla
#9
(16-03-2016, 22:28)Miyazaki Nickli Kullanıcıdan Alıntı: Vezir gambiti ile şah gambiti aynı kategoride değildir.    Sleepy

Bunu biliyorum ve ilk kez de sizden duymuştum seminerde. Bilgilenmiştim.
Ancak her ikisinde de şekil olarak gambit vardır. İçerik, nitelik ve kapsam farklı olabilir elbette.
Ama çelmeyi yiyenlerin sendelemesi de farklı etkilerde olabilir.
Kimisi düşer, kimisi toparlar ayakta kalır.

Ama ÇELME (gambit) atılmıştır kere...

Değil mi? Cool
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#10
Okulda satranç olarak pazarlanan şey, dolandırıcılıktır.
Ara
Cevapla
#11
(16-03-2016, 07:23)Miyazaki Nickli Kullanıcıdan Alıntı: Bravo işte budur!

Açtığınız başlıktan anlaşılacağı gibi "okulda satranç";  

"okul satrancı" diye bir kavram yoktur.

Komiklik buradaydı....

Bilgisayar satrancı- Bilgisayarda Satranç
Çin daması- Çin’de Dama
Okul sporu- Okulda Spor
Okul tiyatrosu- Okulda Tiyatro
Okul satrancı- Okulda Satranç

...

Bunlar söylenişi benzer ama içerik açısından detay farklılıklara sahip tamlamalardır.

Yakup Hocam,
OKULDA SATRANÇ geneli ifade eder. Her ikisi de bir başlık olarak kullanılabilir. Sırf bu sebeple bir kurul kurulabilir hani.
Okul Satrancı belirtisiz isim tamlamasıdır. Geneli ifade eder. Yani okullarda yapılan tüm satranç çalışmalarını, etkinliklerini ve hazırlık çalışmalarını…
 
Ama (X) okulu satrancı dediğiniz zaman özele indirgersiniz. O okulda yapılan satranç etkinliklerinin tümünü kastedersiniz.
 
Ama ben OKUL SATRANCI derken, sahip (sahiplik tamlaması var dikkat edin) olduğu zeminin şartlarına göre yapılan tüm çalışmaları kast ediyorum.
Yeterince açık olabildim mi, bilmiyorum.
SELAMLAR.
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#12
(17-03-2016, 11:55)Mojo Jojo Nickli Kullanıcıdan Alıntı: Okulda satranç olarak pazarlanan şey, dolandırıcılıktır.

Lütfen sn. by Jojo

Ya kanıtlayamayacağınız ithamlardan kaçının, ya da böylesi önemli dolandırıcılığı ispatlayıp değerli toplumumuzu ve özellikle de beni aydınlatınız.

Selam, sevgi ve saygılarımla Cool

Artık böyle...
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#13
[size=large][font=Verdana]Satranç dersi öğretiminde öğrencilerin zihinsel  ve  duyuşsal  gelişimine,  onların  ilgi  ve yetenekleri  doğrultusunda  katkı  getirmek  amaçlanmıştır.[/font][/size]

[size=large][font=Verdana]  Sınıflarımızda  farklı  ilgi,  ihtiyaç  ve yeteneklere  sahip  öğrenciler  yer  almaktadır.  Bu  durum,  bir  grup  içinde  her  öğrenene  uygun,  farklı öğrenme  seçeneklerinin  sunulmasının  gerekliliğini  ortaya  çıkarmaktadır.[/font][/size]

[size=large][font=Verdana]  Çok  boyutlu  ve  geniş  bir öğrenme  mönüsüne  ihtiyaç  duyan  öğrenciler  öğretme-öğrenme  etkinliklerinde  kendi  ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri  ve  bilgiyi  kendi  şemaları  doğrultusunda  özümseyerek  örgütleyebilmeleri  için,  bu  programda çok boyutlu zekâ (çoklu zekâ) kuramına da yer verilmiştir.[/font][/size]

[align=justify][size=large][font=Verdana]Çok  boyutlu  zekâ  kuramı,  iki  amacı  gerçekleştirmek  için  kullanılmıştır:
[/font][/size]
[/align]
[align=justify][size=large][font=Verdana]Birincisi  programda  yer  alan  kazanımlar  yoluyla  öğrencilerin  çok  boyutlu  zekâlarını  geliştirmek,
 İkincisi  ise  öğrenme  sürecinde  çok  daha  kolay  ve  kalıcı  öğrenmeyi  sağlamaktır.
 
 Öğrenciler  satranç programındaki  kazanımları  gerçekleştirdikçe  çok  boyutlu  zekâ  alanlarını  geliştirecek;  diğer  taraftan öğretme-öğrenme  etkinliklerinde  çok  boyutlu  zekâlarını  kullanarak  bilgi  ve  beceriyi  kendileri  için anlamlı  hale  getireceklerdir.

  Böylelikle öğrenciler,  bilgi ve  becerileri  uzun  süreli  belleklerine depolayabilir. Bilgi ve becerinin anlamlı bir biçimde kodlanarak uzun süreli belleğe atılması, bilgi ve becerinin kalıcı olmasını sağlayacaktır.

(Devam edecek)[/font][/size][/align]
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#14
[size=large] SATRANÇ, OKUL DERSLERİNDE ÖĞRENCİLERİN ANLAMA-ÖĞRENME KAPASİTESİNİ GELİŞTİRİR VE KATKI SUNAR

[/size]

Kesinlikle doğru ve gözlenmiş bir sonuçtur. Şimdi burada size konuyla ilgili ülkemizde ve dünyadan onlarca örnek verebilirim.

Aslında  “Disiplinli bir oyuncu, tam olarak doğru olduğunu hesaplayamasa bile yanlış seçenekleri elemeyi bilir. Satrancın formal eğitime sunabileceği katkı budur” ...
Derken okul öğrencilerine olan onlarca kazanımdan birisine girmiş oluruz farkında olmadan...
Bu kazanım KIYASLAMA yeteneğinin gelişimidir!


[align=justify]Okul satranç çalışmalarında çok boyutlu zekâ kuramını, öğrencileri sınıflamak amacıyla kullanmıyoruz.
 Bu uygulama ile öğrenenin sadece baskın olan zekâ boyutlarını değil, tüm zekâlarını kullanmalarını ve geliştirmelerini amaç ediniyoruz. Bu nedenle öğretmenler öğrencilerin sadece baskın olan zekâlarına değil,  aynı anda birden çok zekâ alanlarına hitap edecek şekilde çoklu zekâ etkinlikleri düzenlemelidir diyoruz.

 Bakın satrancın öğrenme alanlarına göre derslerle ilişkisine:[/align]
[align=justify]TÜRKÇE DERSİ: Dinleme öğrenme alanı, konuşma öğrenme alanı, okuma öğrenme alanı, yazma öğrenme alanı, görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanları.[/align]
MATEMATİK DERSİ: Sayılar öğrenme alanı, geometri öğrenme alanı, ölçme öğrenme alanı, veri öğrenme alanı istatistik ve olasılık öğrenme alanı.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ: Birey ve Toplum, Gruplar, Kurumlar ve Sosyal Örgütler, Yönetim ve Toplum.
Tüm bunların okullarda görev yapan sınıf ve branş öğretmenleri için hedef ve kazanımlar açısından anlaşılır bir yönü vardır.

Programda diğer derslerle ilişkileri de vardır onları buraya almadım. Ana derslerin hedef ve kazanımları üzerinden örneklendirdim.

(DEVAM EDECEK)
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#15
[size=medium]SATRANÇ GÜNÜMÜZDE İÇERİĞİNİ BİLİMSEL TEMELLERDEN ALAN BİR SPOR DALIDIR[/size]

Satranç oyun temelli bir spor dalıdır!
Diğer tüm spor dallarında olduğu gibi oyun ve eğlence temellidir.
Son modernleşme sürecinden satranç da payını almıştır.
Sadece kas gücüne dayalı spor tarifi yetersiz ve geçersizdir artık! Buna dayalı tanımlamada satrancı spor tanımlamasının dışına itemez!
Bundan 50-60 yıl önceki spor dalları gibi değildir durum.
Bunu anlamak için biraz araştırma yapmak yeterlidir. Oysa kasların emir aldığı ve İNSANIN AKLINA HİTAP EDEN BU OYUN yapılan son düzenlemelerle modernleşerek spor özelliklerine kavuşmuş ve organizasyonlarına alınmıştır.

Bir kere, antrenmanı vardır değil mi?

Yani;
 Sporcunun sistematik ve pedagojik olarak organize olmuş bir şekilde; gelişiminin kontrol edildiği çalışmalara antrenman denir. (Matveyev, 1981)
Kişinin (sporcunun) fizik, psikolojik, entelektüel ve mekanik performansının hızlı bir şekilde geliştirilmesi için organize edilmiş alıştırmaların tümüne denir. (Harre,1982)
[align=justify]Kişinin (sporcunun) yaşadığı yaşam biçimi baskı ve zorluklarına başarılı bir uyum sağlamak için uygulanan kontrollü alıştırmalardır.[/align]
Size spor antrenman kökenli üç tanım verdim.

Hem “Detaylı kuralları olan, belli bir disiplin ve uzmanlık gerektiren, ciddi bir oyundur.” diyeceksiniz, hem de bu etkinlik için yapılan tanımlamaları ret edeceksiniz.
Spor olması için kas gücü, enerji ve ATP sarfiyatı, ter akıtma ve yorgunluk belirtileri mi arıyorsunuz? Hem de belli bir disiplin içinde… Buyurun,  satranca o zaman!

Ertan KILCIGİL ile yapılan tartışmayı bilirsiniz.
 Üstat : “ -Spor olması için kas gücü gerekli. Kitap almak için rafa uzanırsam bu da bir enerji gerektirir. O zaman raftan kitap almak da bir spordur” demişti.
Bu görüşü paylaşabilir misiniz?

 Oysa satranç oyunu-sporu içindeki enerji kaybının belli bir; irade, disiplin, rekabet, organizasyon kazanç-kayıp baskısı vb. gibi onlarca sportif nedene dayalı olduğunu bilmesine rağmen, bir kere vermiş olduğu TEZ ÇALIŞMASI İLE ÇAKIŞMAMASI İÇİN kabul etmemişti. Çok önceki yıllarda hazırladığı bu tezinin eksik ve yetersiz gözlem ve kanıtlara dayandığını, o zamanın hazırlanış şartlarına uygun olduğunu ve gün gibi örneklerden yararlanılmadığını kabul etmesini bekledik hep.
Yapmadı ve tartışmayı da bıraktı!
 
Oysa okul satrancında uzman kişi ve kurumlarca benimsenmiş olan ve aşağıdaki kazandırılmak istenen özelliklerin hepsi de sportif temellidir:

[font=Symbol][size=x-small][font=Times New Roman] [/font][/size][/font]Oyun, yarışma ve müsabaka kavramlarının anlamını belirtir.  
Spor türlerini bilir.
Spora başlamadan önce yapılması gerekenleri belirtir.
Dinlenme ve kaliteli uykunun önemini kavrar.
Spor türlerine göre kuralların neler olduğunu bilir.
Dengeli beslenmenin sağlığımıza ve sportif başarıya katkısını kavrar 
Sporda kurallara uymamanın sonuçlarını tartışır.
Spor aracılığıyla zamanı doğru kullanır.
Antrenman ve hazırlık çalışmalarının önemini kavrar. 
İnsanların geçmişten günümüze oynadığı oyunlar ve yaptığı sporları araştırır.
Spor etkinliklerinin kültür farkı gözetmeksizin yapıldığını belirtir.
Uluslararası spor karşılaşmalarının ülkeleri birbirine yaklaştırmadaki katkısını nedenleriyle açıklar.
Sporun ülkeler arası barış ve kaynaşmayı sağlamadaki rolüne örnekler verir.
 
[size=small][font=Calibri][size=large]Bunları satranca uyarlayın bakalım, neler ile karşılaşacaksınız?[/size][/font][/size]


(devam edecek)
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#16
SATRANÇ EĞİTİMİ ÇOCUK KİŞİLİK GELİŞİMİNE VE SOSYALLEŞMESİNE KATKI SUNAR

Neden yanlış olsun ki?
Satrançla sosyalleşen öğrenciler var. Bunlar okulların rehberlik kayıtlarında rapor olarak vardır. Örneklerini anlatabilecek öğretmenlerin mail adreslerini verebilirim. Çok zeki bir çocuk, sayısal alanda müthiş! Ancak lise de sözel ağırlıklı alana bilerek yönlendirilmiş. Başarılı bir sonuç da alınmış. Ülkemizin 2200 ELO civarında bir oyuncusu şu anda. 90 lı yılların sonundan aynı okuldan öğrencilerim var.
Yakın dostluklar kurarak daha çok sosyalleşen, arkadaş edinen, farklı şehirlerden edindiği arkadaşlarıyla mektuplaşan, sosyal paylaşım sitelerinde arkadaşlıklar kuran öğrencilerimi tanırım.
Satranca olan aşırı düşkünlüğü sebebiyle tek düze yaşayan ve asosyal olanlarla karıştırmayalım.
BECERİLER KAZANDIRIR
Satranç öğretim programı, satrancı kullanarak  öğrencilerin  çeşitli  becerileri  kazanmalarına  ve  olumlu  kişisel  nitelikler  geliştirmelerine yardımcı  olacak  şekilde  hazırlanmıştır.  Satranç  dersinde  yer  alan  beceriler  iki  başlık  altında  toplanabilir.  Bunlardan  birincisi  zihinsel beceriler,  ikincisi  ise  öğrencilerin  duyuşsal  açıdan  gelişimlerine  katkı  getirecek  olan  duyuşsal özelliklerdir.  Ayrıca  bazı  becerilerin  satranç  dersinin  özelliği  gereği  doğrudan  doğruya  geliştirileceği düşünülerek uygun basamaklarda kazanım olarak ifade edilmiştir.
Satranç  programında  geliştirilecek  becerilerle  kazanımlar  arasında  bağ  kurulmuştur.  Ancak aşağıda  verilen  ve  satranç  kazanımlarıyla  bağ  kurulabilecek  becerilerin  hepsi  ile  programda  yer  alan kazanımlar  arasında  bağlantılar  gösterilmemiştir.  Bu  becerilerin  yer  alması  satranç  dersi  öğretim programını uygulayacak öğretmenlere seçme şansı tanımak amacıyla örnek olarak verilmiştir. Öğretmen yeri ve zamanı geldiğinde programın esnek yapısından yararlanarak diğer becerilerle de bağ kurabilir.

Temel gelişim özelliklerinin bir çok alanda katkısının olduğu son derece açıktır.
Bu en fazla da EĞİTİM PROGRAMLARINDA yer aldığı için öğretmenlerin bilmesi gerekli bir konudur.

Alan uzmanlığı farklı olanların bilmemesini de son derece doğal ve normal karşılıyorum.

ELEŞTİREL DÜŞÜNME YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Bilmediklerini ve bildiklerini ayırt etme.
Bildiklerinin doğruluğunu belirleme
Sunulan bilginin doğruluğunu ve bütünlüğünü belirleme
Sunulan bilgideki mantıksızlıkları ve yanlış akıl yürütmeleri tanımlama
Gerçekler ve kanaatler (olgular ve fikirler) arasındaki farkı fark etme
Bir eylemin veya davranışın değerini ya da uygunluğunu değerlendirmek için mantıklı ölçütleri teşhis etme
Fikirler ve görüşler arkasındaki mantığı ifade etme
Yargıya bağlı sonuçlara ulaşma

 YARATICI DÜŞÜNME YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Orijinallik ve özgünlük / yeni fikirler oluşturma
İmgeleme, hayal etme
Sıra dışı bağlantılar kurma
Sezgi, duygu ve tutkulara açık olma
Risk alma, cesaret ve meydan okuma

PROBLEM ÇÖZME YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Problemi fark etme
Problemi aydınlatmak için uygun sorular oluşturma
Problemi tanımlama ve açıklama
Probleme özgü bilgi kaynaklarını tanıma, çözüm yollarını belirleme
Her çözüm yolunun muhtemel sonuçlarını düşünme, çözüm yollarını deneme
Problemin çözümünde, yardıma gereksinim olup olmadığını belirleme
Çözüm yolları ile ilgili veri toplama, verileri analiz etme
En uygun yolu seçme
Uygun çözüm yolunu uygulama


(devam edecek)
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#17
[size=medium]SATRANÇ YETERLİ AKIL VE ZEKA DÜZEYİNE SAHİP İNSANLARIN OYNAYABİLECEĞİ BİR OYUN VE SPOR DALIDIR[/size]
    
Bilgiyi kullanmak bilimsel bir şart ve değer ise o zaman satrancın bilimsel bir özelliği de vardır değil mi? Satrancı belli bir muhakeme yeteneğine sahip her insan öğrenebilir ve oynayabilir. Özel eğitim merkezlerinde çalıştınız mı hiç? Bu merkezlerdeki satranç eğitimlerinden ve uygulamalarından örnek gördünüz mü?
Programda ana hedef ve kazanımları üzerinden örnekler verdim.

(devam edecek)
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#18
[color=#3333ff]Okulda Satranç Programın ana hedeflerinden ve çok önemli kazanımlardan hangisi satrançla ilgili değildir?

Ya da bazı eğitimcilerce iddia edildiği gibi çocuk kişiliğini geliştirmez, onu sosyalleştirmez...

[/color]
[color=#3333ff]Söyler misiniz?[/color]

KARAR VERME YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI

Hangi konuda karar vereceğini belirleme
Alternatif üretme
Verilebilecek kararların sonuçlarını düşünme
Değerleri betimleme
En uygun kararı verme
Kararı uygulama
Verdiği kararın ve sonuçlarının sorumluluğunu üstlenme

ARAŞTIRMA YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI
Soru
Gözlem
Tahmin
Veri toplama
Verileri kaydetme
Verileri düzenleme
Verileri açıklama
Araştırma sonuçlarını sunma

?...
 (devam edecek)
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#19
[font=Verdana]Başarılı öğrenci aynı zamanda başarılı sporcu da olabilir öyle değil mi?[/font]
[font=Verdana]Satrancın okul öğrencilik sürecine, öğrencinin başarısına katkısı bir çok yetenek alanlarının gelişimiyle de yakından ilişkilidir.
[/font]
[size=large][font=Verdana]İLETİŞİM YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI[/font][/size]
[font=Verdana]Dinleme[/font]
[font=Verdana]Duygularını ve düşüncelerini yazılı, sözlü veya beden diliyle ifade etme[/font]
[font=Verdana]Geri bildirim alma-verme[/font]
[font=Verdana]İletişim araçlarını kullanma[/font]
[font=Verdana]Davranışsal incelikler sergileme[/font]
[font=Verdana]Tartışma[/font]
[font=Verdana]Bağlantı kurma[/font]
[font=Verdana]Açık fikirli olma[/font]
[font=Verdana]İkna etme[/font]
[font=Verdana]Ortak bir amaç çevresinde toplanma.

Bunları inkar edebilir misiniz?

(devam edecek)
[/font]
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#20
Günümüzde bir çoksatranç merkezinde kullanılan yöntemleri artık yakından tanıyoruz. İletişimin gelişmesi okullarımıza da yansımıştır.

Bakın,

[size=large][font=Verdana]BİLGİ TEKNOLOJİLERİNİ KULLANMA YETENEĞİNİN GELİŞİMİNE KATKISI[/font][/size]

[font=Verdana]Yönergeyi kullanarak bilgisayarı işletme[/font]
[font=Verdana]Farklı kaynaklardan toplanmış bilgiyi kaydetme, biçimlendirme, tekrar kullanma[/font]
[font=Verdana]Biçimlendirdiği bilgiyi sunma[/font]
[font=Verdana]Metin, grafik, renk, ses efektleri kullanarak çoklu ortamda rapor hazırlama[/font]
[font=Verdana]Bilgiyi bulma[/font]
[font=Verdana]Kullanılabilir biçimde bilgiyi planlama[/font]
[font=Verdana]Kütüphaneden ve yazılı kaynaklardan yararlanma[/font]
[font=Verdana]Toplumdaki bilgi kaynaklarını kullanma[/font]
[font=Verdana]Toplumdaki bireylerle görüşmeler yapma
...

Tüm bunların çalışma alanı okullarda var ve hedef kazanım olarak planlanıp programlara konulmuştur.
Okul öğretmenlerimiz bunları bilir ve bu hedef ve kazanımlardan yola çıkarak çalışma programlarını yaparlar.

Bilgisi olmayanlar ancak inkar ederler. Oysa bu kazanımlar önemli hedeflerdir.

(devam edecek)
[/font]
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla




Konuyu Okuyanlar: 9 Ziyaretçi