OKULLARIMIZDA SATRANCIN YERİ.
#1
OKULLARIMIZDA SATRANCIN YERİ

Satranç camiamızın değerli üyeleri,

Sevgili satranççılar,

Özellikle 2000-2001 yılından bu güne satrancın okullaşma süreci ile ilgili olarak, gerek okullarımızdan öğretmen, idareci, öğrenci ve öğrenci velilerinden ve gerekse camiamızın değerli satranççılarından gelen talepler üzerine, okullarımızdaki satranç uygulamaları ile ilgili - genel açıklamalar - yapma gereği duydum.

Bunun sebebi, konuyla ilgili olarak internet ortamından ülkemizin hemen hemen tüm coğrafi bölgelerinden aldığım bilgilenme amacına dayalı sayısız sorulardır.

Bana gelen mesajları en çok sorulan sorular şekline dönüştürerek camiamıza şu şekilde sunuyorum;


1. İlkokulda satranç derslerini okul yönetimimiz hangi temel dayanak maddesine göre seçebilir?

2 Ortaokulda satranç dersini ya da etkinliğini seçebilir miyiz?

3 Satranç derslerini haftada kaç saat seçebiliriz?

4 Satranç dersini nerede vermeliyiz?

5 Okulumuzda “Sosyal etkinlikler saatlerinde” satranç grubu oluşturabilir miyiz? Ne kadar süreyle çalışabiliriz?

6 “Sınıf öğretmeni olarak satrancı bilmiyorum ama öğrenci ve velilerimin bu konuda satranç dersi talepleri var ne yapabilirim?”

7Satranç derslerinin, etkinliklerinin yararları ve kazanımları konularında velilerimizi bilgilendirebileceğimiz kaynaklar var mıdır?

8.Serbest etkinlikler saatlerinde satrancı seçebilir miyim? Haftada kaç saat seçebilirim?

9.Satranç alanında hiç bilmeyen öğrencilerimin yanında çok yetenekli öğrencilerim de var. Her iki grubu aynı anda çalıştırmam konusundaki önerileriniz nelerdir?

10.Bu yetenekli öğrencilerimi nasıl değerlendirip, yönlendirebilirim?

11.İlimizde satranç ile ilgili resmi-özel kurumlara ilgili iletişimi nasıl kurabilirim? Bu kişileri okulumuza davet edebilir miyim?

12. Satranç 1.kademe yrd.ant. belgem var, ancak okulumda açmak istediğim satranç dersinin ya da ders dışı etkinliğinin örnek “ünitelendirilmiş yıllık ders planı” nı nereden bulabilirim?

13. Satranç bir meslek midir? Öğrencimi ve öğrenci velimi bu konuda aydınlatamıyorum, önerileriniz nelerdir?

14.Satranç oyun ve yarışma kuralları hakkında nereden bilgi edinebilirim?

15.Okulumun dışında satranç ders veya antrenmanlarını nerelerde yapabilirim?

16.Okul kulübü kurabilir miyim? Nereye başvurmalıyız? Bu konudaki süreç hakkında bilgilenebilir miyiz?

******************************

Genellikle okul kaynaklı olan bu soruların cevapları için;

MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın yürürlükte olan 20.07.2010 tarih ve 75 sayılı kararı var.

Bu kararın tamamını aşağıda satranç dersini ve okul içi çalışmalarını ilgilendiren bölümlerini kamuoyumuzun bilgilerine sunarım.



***** “ Serbest etkinliklerin amacı; öğretici ve eğlendirici uygulamalar yoluyla öğrencilerin okulunu daha çok sevmelerini, bir aile ortamı gibi benimsemelerini, okulda kendilerini rahat ifade edebilmelerini, güvende hissetmelerini, daha mutlu olmalarını sağlamak, diğer öğrencilerle etkileşimlerini artırarak sosyalleşmelerine yardımcı olmak, zihinsel, fiziksel, sosyal ve kültürel gelişmelerine katkı sağlamaktır. Serbest etkinlik saatlerinde uygulanacak etkinlikler yoluyla öğretmenler öğrencilerinin yeteneklerini ortaya çıkarabilecek ortamlar düzenlerken öğrenciler kendilerini tanıma imkanları elde edeceklerdir.


***** Serbest etkinlik saatlerinde öncelikle öğrencilerin eğlenerek öğrenmelerine, yaratıcı zekalarını ve hayal güçlerini; yardımlaşma, dayanışma, iş birliği, dürüstlük, empati kurma, öz güven, liderlik vb. özelliklerini geliştirmelerine, sosyal çevrelerini, yaşadıkları ortamı, milli, manevi ve evrensel değerleri tanımalarına, yaşadıkları sorunlara çözümler üretebilmelerine, toplumla uyumlu ve topluma katkısı olan bireyler olarak yetişmelerine imkan sağlayacak nitelikte uygulamalara yer verilmelidir.


***** Çocuğun kendini güvende hissetmesi psikolojik ve sosyal gelişimini etkilemektedir. İnsani ve ahlaki değerleri, doğruyu yanlışı, iyiyi kötüyü sosyal çevrede öğrenirken aynı zamanda kişilik özellikleri de şekillenmektedir.Bu nedenle öğrencilerin serbest etkinlik saatlerinde sosyal paylaşım içinde bulunmaları sağlanırken, aynı zamanda dostluk, arkadaşlık, yardımseverlik, adalet, sorumluluk, sevgi, nezaket, sabır hoşgörü empati, dürüstlük vb. değerleri kazanmalarına özen gösterilmelidir. Serbest etkinlik saatlerinde öğrencilerin yaşları ve kavrama düzeyleri dikkate alınarak kişilik gelişimine yönelik; kitap okuma, drama, film izleme, yarışma, oyun, gezi gözlem, spor, sanat etkinlikleri yapılmalıdır.

***** Kurum ve kuruluşlar ziyaret edilebilir.
Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda özel yeteneklerini geliştirmeye yönelik etkinlikler de düzenlenebilir.
Öğrencilerin zihinsel becerilerini geliştirmeye yönelik satranç turnuvaları, yarışmalar, bulmacalar, oyunlar, şenlikler, şiir ve müzik dinletileri vb. düzenlenebilir.


***** Sınıf öğretmenleri, gerektiğinde branş öğretmenleri ile işbirliği yaparak serbest etkinlik saatlerini günde bir –iki saat uygulayabilir.
Bu faaliyetler için yararlanılacak fiziki mekanlar okul yönetimi tarafından etkinliğin uygulamasına imkan verecek şekilde düzenlenmelidir.


***** Etkinlik uygulamaları ailelere mali külfet getirmeden okul ve çevre imkanları kullanılarak gerçekleştirilmelidir.


***** Serbest etkinlik saatinin içeriği ve işlenişi konusunda aileler de bilgilendirilerek gerekli iş birliği sağlanmalıdır.


****************************************************
Soru :1- Satranç derslerini okul yönetimimiz hangi temel dayanak maddesine göre seçebilir?

Serbest etkinlik saatlerinde öğrencilerin yaşları ve kavrama düzeyleri dikkate alınarak kişilik gelişimine yönelik; kitap okuma, drama, film izleme, yarışma, oyun, gezi gözlem, spor, sanat etkinlikleri yapılmalıdır.
Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda özel yeteneklerini geliştirmeye yönelik etkinlikler de düzenlenebilir.
Öğrencilerin zihinsel becerilerini geliştirmeye yönelik satranç turnuvaları, yarışmalar, bulmacalar, oyunlar, şenlikler, şiir ve müzik dinletileri vb. düzenlenebilir.
*************************************************
Soru:2- Ortaokulda satranç dersini ya da etkinliğini seçebilir miyiz?

Satrancı Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokullarında seçmeli derslerden Sanat ve Spor bölümünden Zeka Oyunları Dersi Öğretim Programı (TTK:14.9.2012 TARİHLİ VE 163 SAYILI KARAR) kapsamında 5.,6.,7. Ve 8. Sınıflarda Karma Zeka Oyunları ünitesinde seçebilirsiniz. Zeka Oyunları Dersi haftada 4 saat olarak programda yer almaktadır.
***************************************************
Soru:3- Satranç derslerini haftada kaç saat seçebiliriz?


Sınıf öğretmenleri, gerektiğinde branş öğretmenleri ile işbirliği yaparak serbest etkinlik saatlerini günde bir –iki saat uygulayabilir.


**************************************************
Soru:4- Satranç dersini nerede vermeliyiz?

Bu faaliyetler için yararlanılacak fiziki mekanlar okul yönetimi tarafından etkinliğin uygulamasına imkan verecek şekilde düzenlenmelidir.

**************************************************

Soru:5- Okulumuzda “Sosyal etkinlikler saatlerinde” satranç grubu oluşturabilir miyiz? Ne kadar süreyle çalışabiliriz?

Okul yönetimi tarafından haftada 2 ders saati sosyal etkinlik derslerinde satranç etkinlikleri düzenlenebilir.
Ayrıca 1.2.3 sınıflarda haftada 5 ‘er saat 4. Sınıflarda haftada 2 saat Oyun ve Fiziki Etkinlikler kapsamında okul yönetiminin uygun gördüğü saatlerde seçilebilir.
*************************************************


Soru:6- Sınıf öğretmeni olarak satrancı bilmiyorum ama öğrenci ve velilerimin bu konuda talepleri var ne yapabilirim?

Konuyla ilgili olarak önerilerimiz şu şekildedir:
a- Okulunuzda satranç çalıştırıcılık belgesi olan bir branş öğretmeniyle bu dersi paylaşabilirsiniz,

b- Bir başka okuldan geçici görevlendirme ile bir branş öğretmeni bulunabilir,

c- Dışarıdan antrenör belgesine sahip bir çalıştırıcı il-ilçe milli eğitim müdürlüğünce görevlendirilebilinir,

d- Kalıcı çözüm olarak satrancı temel eğitimini verebilecek kadar öğrenip uygulamaların içinde olmak, turnuvalara katılarak geliştirmek, antrenör kurs ve seminerleri takip etmek.
Satranç okullarımızda öğrencilerimizle paylaşılacak en güzel etkinliklerdendir.

************************************************

Soru:7- Satranç derslerinin, etkinliklerinin yararları ve kazanımları konularında velilerimizi bilgilendirebileceğimiz kaynaklar var mıdır?

Bu konuda TSF Eğitim Kurulu Sitesinde, önceki dönem Eğitim Kurulu Başkanı sn. Olgun KULAÇ’ ın Başlangıç Düzeyi ve Orta Düzey Satranç Kaynak Kitaplarını önerebiliriz. Ülkemizde ders kitabı olarak kabul edilmiş ve okutulmaktadır.
Ayrıca aynı yazara internetten de ulaşabilirsiniz.

**************************************************


Soru:8- Serbest etkinlikler saatlerinde satrancı seçebilir miyim? Haftada kaç saat seçebilirim?

Bu konuda daha önce de belirttiğimiz gibi okul yönetimiyle iletişime geçerek seçebilirsiniz. Genelde 1 saat seçilmektedir.

****************************************************


Soru:9- Satranç alanında hiç bilmeyen öğrencilerimin yanında çok yetenekli öğrencilerim de var. Her iki grubu aynı anda çalıştırmam konusundaki önerileriniz nelerdir?

Bu çalışma eğer sınıfta yapılan bir ders ise sınıfın tüm öğrencilerinin satranç temel bilgilerinden ve kazanımlarından faydalanmaları esastır. Bu konuda sınıf öğretmeni önlemleri almalıdır.
Seviye grupları oluşturabilirsiniz.
Ama yapılan çalışma bir antrenman ise seviye gruplarını kesinlikle ayrı ortam ve zamanlarda çalıştırmak uygundur.
Ders dinleme ve çalışma olgunluğu yeterli olarak gözlenen seviye gruplarının programları da ayrı yapılmalıdır.


*************************************************

Soru:10- Bu yetenekli öğrencilerimi nasıl değerlendirip, yönlendirebilirim?


Yetenekli öğrencilerimiz için en uygun olan çalışma önerilerimiz;
a- Yakın çevre, kulüp, satranç eğitim merkezlerine yöneltme,
b- Okul içinde ya da okul dışında profesyonel yardım almak
c- Yeterliliği bilinen satranç antrenörleriyle özel eğitim çalışmaları yapmak(satranç branşında bu çalışma gereklidir.)

**************************************************



Soru:11- İlimizde satranç ile ilgili resmi-özel kurumlara ilgili iletişimi nasıl kurabilirim? Bu kişileri okulumuza davet edebilir miyim?

Öncelikle bunu araştırmalısınız.

İl Temsilciliğinizin internet sayfasından bu konuda bilgilenebilir, farklı illerdeki uygulamaları da izleyebilirsiniz.
Okul yönetiminizin onayı ile bu kişileri okulunuza söyleşi, konferans, ders amaçlı davet edebilirsiniz. Bu konuda hiçbir engel yoktur

*************************************************


Soru:12- Satranç 1.kademe yrd.ant. belgem var, ancak okulumda açmak istediğim satranç dersinin ya da ders dışı etkinliğinin örnek “ünitelendirilmiş yıllık ders planı” nı nereden bulabilirim?

Bunun içinde yine internetten Olgun KULAÇ adresindan faydalanabilirsiniz.
Satranç Başlangıç Düzeyi ve Satranç Orta Düzey kaynak kitaplarından faydalanabilirsiniz.

*************************************************


Soru:13- Satranç bir meslek midir? Öğrencimi ve öğrenci velimi bu konuda aydınlatamıyorum, önerileriniz nelerdir?

Satranç ülkemizde antrenörlük , sporculuk ,hakemlik alanında tam anlamıyla henüz meslekleşememiştir. Bu konuda emek üreterek çalışan insanların beklentileri düzeyine henüz gelememiştir. Bu durumun düzeltilmesi için TSF ve satranç toplumuna görevler düşmektedir.

***********************************************

Soru:14- Satranç oyun ve yarışma kuralları hakkında nereden bilgi edinebilirim?


Satranç oyun kuralları için TSF Merkez Hakem Kurulu bu alanda en donanımlı ve yetkin kadroya sahiptir.
Ancak bu konuda bilgilenmek için kendi il temsilcinize başvurmanız doğru olur. Ayrıca TSF sitesinden de bu alanda temel iletişim bilgilerine ulaşabilirsiniz.
*************************************************


Soru:15- Okulumun dışında satranç ders veya antrenmanlarını nerelerde yapabilirim?

Bu konuda satranç kulüpleri, satranç eğitim merkezlerinde çalışmalar planlamak en uygun olan seçenektir. Ancak resmi ya da özel kuruluşların sosyal tesislerinde uygun mekan hazırlanarak çalışmalar da düzenlenebilir.
********************************************************


Soru:16- Okul kulübü kurabilir miyim? Nereye başvurmalıyız? Bu konudaki süreç hakkında bilgilenebilir miyiz?

Okul kulübü oluşturmak zaten okul yönetimlerinin planlamaları kapsamsındadır. Satranç kulübü, bilgisayar kulübü, resim kulübü gibi.
Ancak kastedilen eğer Spor Genel Müdürlüğünce tescilli spor kulübü kurmaksa, bu konudaki mevzuat için spor il müdürlüklerinden bilgi edinilebilir.
**************************************************
Sağlıcakla kalınız...















.



.



























[size=18][/size]
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#2
Satranç Öğretim Programı ve Çok Boyutlu Zekâ

Satranç dersi öğretiminde öğrencilerin zihinsel ve duyuşsal gelişimine, onların ilgi ve yetenekleri doğrultusunda katkı getirmek amaçlanmıştır.

Sınıflarımızda farklı ilgi, ihtiyaç ve yeteneklere sahip öğrenciler yer almaktadır. Bu durum, bir grup içinde her öğrenene uygun, farklı öğrenme seçeneklerinin sunulmasının gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır.

Çok boyutlu ve geniş bir öğrenme mönüsüne ihtiyaç duyan öğrenciler öğretme-öğrenme etkinliklerinde kendi ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri ve bilgiyi kendi şemaları doğrultusunda özümseyerek örgütleyebilmeleri için, bu programda çok boyutlu zekâ (çoklu zekâ) kuramına da yer verilmiştir.

Satranç programında çok boyutlu zekâ kuramı, iki amacı gerçekleştirmek için kullanılmıştır:

Birincisi … programda yer alan kazanımlar yoluyla öğrencilerin çok boyutlu zekâlarını geliştirmek,
İkincisi … ise öğrenme sürecinde çok daha kolay ve kalıcı öğrenmeyi sağlamaktır.

Öğrenciler satranç programındaki kazanımları gerçekleştirdikçe çok boyutlu zekâ alanlarını geliştirecek; diğer taraftan öğretme-öğrenme etkinliklerinde çok boyutlu zekâlarını kullanarak bilgi ve beceriyi kendileri için anlamlı hale getireceklerdir. Böylelikle öğrenciler, bilgi ve becerileri uzun süreli belleklerine depolayabilir.

Bilgi ve becerinin anlamlı bir biçimde kodlanarak uzun süreli belleğe atılması, bilgi ve becerinin kalıcı olmasını sağlayacaktır.

Çok boyutlu zekâ kuramı, öğrencileri sınıflamak amacıyla kullanılmamalıdır. Satranç dersindeki çok boyutlu zekâ uygulamaları, öğrenenin sadece baskın olan zekâ boyutlarını değil, tüm zekâlarını kullanmalarını ve geliştirmelerini amaç edinmiştir. Bu nedenle öğretmenler öğrencilerin sadece baskın olan zekâlarına değil, aynı anda birden çok zekâ alanlarına hitap edecek çoklu zekâ etkinlikleri düzenlemelidir.

*********************
2011-2013 Öğretim Yılı “İLKOKULLAR VE ORTAOKULLAR HAFTALIK DERS ÇİZELGESİ” ne göre satranç etkinliği (ders diyemiyorum) şu şekilde yapılabiliyor ;
İLKOKULLAR:
Zorunlu dersler toplamı 1.sınıflarda 26, 2.,3.sınıflarda 28, 4. Sınıflarda 30 saat.
Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi 1.,2.,3. Sınıflarda 5’er saat, 4. Sınıfta 2 saat.
Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi içinden sınıf öğretmeni ve okul yönetimi, alan bilgisi ve belgesi olan bir uzman kişiye kurum onayı ile bu dersin seçilmesine olanak tanıyabiliyor.

ORTAOKULLAR:
Ortaokullarda Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi yok.
Onun yerine SEÇMELİ DERSLER bölümünün Sanat ve Spor alanından haftada 2 saat olan Zeka Oyunları Dersi içinde bir ünite konusu satranç. Ünite 5. Karma Zeka Oyunları. Kap aktarma, Go, Nehir Geçme gibi oyunlardan.

Sonuç olarak satranç bir ders değil ne yazık ki. Göstermelik konu olarak konmuş.
Okullarda bir de 6 saat ders dışı etkinlikler var. Genellikle Beden Eğitimi öğretmenlerinin seçtiği. Haftada 6 saat satranç çalışması bu yolla da yapılabilir. Ancak çalıştırıcı belgesi ve kurum onayı gerekli.

Eğitim Kurulumuz olarak satrancı ders olarak benimsetmek için alt yapı çalışmalarımızda, Eğitim Fakültelerinin Sınıf Öğretmenliği bölümü ve BESYO lar başta olmak üzere çalışmalar planlıyoruz.

Selam ve sevgilerimle…
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#3
Bende bu konu hakkında nacizane fikirlerimi aktarmaya çalışacağım.

Bende bir okulda satranç öğretmeni olarak görevliyim. Herhangi bir okulda satrancın var olduğunu olmak beni hep heyecanlandırıyor. Elimden gelenin fazlasını yapmaya çalışıyorum. 3 normal turnuva 1 simultane turnuvası düzenledim. Öğrencilerimi kendi vaktimden alarak haftasonları turnuvalara götürdüm. Bir çok öğrenci ile boş olduğum vakitlerde birebir satranç çalıştım. İçinde satranç olan resim, fotoğraf ve karikatür yarışmaları düzenledim. Bilemiyorum elimden daha fazla ne gelir. Ancak okul yönünden bakınca satranca benim kadar sıcak bakmadıklarını ne yazık ki görüyorum. Sadece kendi görevli olduğum okulda değil bütün satrancın var olduğu okullarda bence şu şartlar kesinlikle olmalı:

1)Satranç sınıfı kesinlikle havasız kalmamalı ve küçük olmamalı.

2)Sınıfın içerisi çok dolu olmamalı. Satranç sınıfları olabildiğince sade olmalıdır.

3)Sınıflar 15 kişinin tek başına oturabileceği büyüklükte olmalı. Öğrenciler ile birebir ilgilenebilme olanağı antrenörler için çok önemli. Karşılıklı oturan 2 öğrenci ile ilgilenme daha zordur.

4)Projeksiyon kesinlikle olmalı. Satranç üzerine gösterilecek görseller bunun ile sağlanmalı.

5)Satranç sınıfının yeri diğer sınıflardan olabildiğince uzak olmalı. Öğrenciler öğretilenleri uygulama safhasına geçince hali ile biraz konuşma ihtiyacı güdüyorlar. Takdir edersiniz ki sıfır sessiz bir satranç sınıfı olmaz. Bu sebep ile satranç sınıfından çıkabilecek gürültüden diğer sınıfların etkilenmeyeceği bir yerde olursa daha iyi oluyor. Aksi takdirde sınıfı sessiz tutmak zorunda kalıyoruz ve buda alacağımız verimi azaltıyor.

6)Satranç her sınıfta en az haftada 2 saat olmalı veya bütün sınıfların toplanıp maç yapabileceği kulüp saatine benzer bir saat dilimi seçilmeli ve öğrenciler bu saatte maç yapmalı. Ben bunun sıkıntısını aşırı derecede çok yaşadım. Haftada 40 dakikada verebileceğim şeyler sınırlı ve bu süreyi maç yapmak için mi konu anlatmak için mi kullanacağım? Bu da önemli bir kriter.

7)Kesinlikle bir satranç takımı oluşturulmalı. Satranç takımında yer alan herkes ile ekstra saatlerde yine çalışılmalı.

8)Satranç saatleri son saatlere denk gelmemeli. Satranç zihinsel olarak dinç olmayı gerektiriyor. Bir öğrenci sabahtan akşama bütün derslerin getirdiği zihinsel yorgunlukla satrançtan verim alamaz.

Bu kriterlerin olduğu bütün okullarda satrançtan güzel sonuçlar alınır.


Okullarımızda satranç var olmalıdır. Özel okulların bazılarında bütün sınıfların müfredatında satranç yer alıyor. Devler okullarının ise hemen hemen hepsinde kulüp saati olarak gösteriliyor. Artık satrancın okullarda iyiden iyiye yer alması gerek. Biliyorum bunu yıllardır söylüyoruz ama daha da söylemekten bıkmamalıyız. En azından anasınıflarında satrançta yoğunluk verilebilir. Bu da oldukça önemli bir seçenektir.


Herşey bir kenarıya okullarda görevli olacak antrenörlerinde hakikatten antrenör olması gerekli. Derse gelip çocuklara haydi maç yapın diyerek serbest bırakan bir antrenör değil, başarı için satranç için fazladan saatlerini günlerini haftaları yıllarını harcamaktan korkmayan antrenör gerekli. Ne yazık ki kağıt üzerinde 10 bin küsür antrenör olmasına rağmen gerçek antrenör belki de 300 küsürlerdedir. Bu ne yazık ki acı bir gerçek!

Saygılarımla...
Her başarının altında sistemli bir çalışma yatar...
Ara
Cevapla
#4
Değerli Üstadım,
Müsaadenle küçük bir düzeltmede bulunmak istiyorum. Okullarda satranç 1982 yılından itibaren Milli Eğitim Bakanlığı himayesinde başladı ve 1983 yılında tebliğler dergisinde faydalı bir zihin sporu olarak okullara tavsiye edildi. Satrancın yaygınlaşmasına bu olay katkı sağlarken, kalite açısından düşüş de kendiliğinden belki de doğal olarak ortaya çıktı. Ancak bu alınabilecek tedbirler ile giderilebilecek bir konu iken demokratik TSF 1954'ün hukuk dışı biçimde kapatılarak atanmış TSF 1991'in yerine gelmesi bir takım problemleri beraberinde getirdi. Bunların önemli kısmı camiamızın çabaları sayesinde belli bir nispette düzeltilebildi bu nedenle kalitenin yükselmesi konusu ele alınamadı. 2004 yılında Milli Eğitim Bakanlığımızın ilk kez düzenlediği Üstün Yetenekli Çocukları Eğitim Kongresinde, TBMM Başkanlığında yaklaşık 40 kişilik bilim heyeti ve yurdun pek çok yanından 300'ün üzerinde eğitimcinin katılımı sonunda alınan karar ile Satrancın okullarda" Eğitsel Kol" çalışmalarından çıkartılarak "Seçmeli Ders "haline getirilmesi kararı alındı. TSF bu gelişme üzerine 2005 yılında Milli Eğitim Bakanlığı ile bir protokol imzaladı. Ancak tüm bu gelişmelerin öncesinde Nevzat Süer'in kişisel gayretleri ile Cumhuriyet ve Tercüman Gazetelerinin okullar arası düzenledikleri satranç turnuvaları ilk tabanın oluşmasına neden olmuştur. Yine 1994- 2002 yılları arasında yaklaşık 2000 'e yakın öğrencinin katıldığı SGM- AXA OYAK Satranç Turnuvaları okullar arasında önemli bir rekabetin doğmasına ve yeni bir istihdam alanı açılmasına neden oluşturmuştur. Tüm bunları hangi kıstası alarak belirlediğinizi anlayamadığım 2000'li yılların tarihini sanki okul satrancı o tarihlerde başlamış gibi sunmanızdan ötürü küçük bir hatırlatmada bulunmak istedim. 2000 ' lere gelene kadar zaten ülkemizde okullarda satranç konusu oturmuş ve önemli bir aşamaya gelmişti. Elbette daha sonra yukarıda belirttiğim ve sizin de belirttiğiniz gelişmeler doğrultusunda daha ileri adımlar atılmış olduğu da bir gerçektir. Ancak, lütfen geçmişi unutmayalım ve unutturmayalım. Çalışmalarınızda başarılar diliyorum. Sevgi ve saygılarımla
Halil Sertaç DALKIRAN
hsdalkiran
Cevapla
#5
Sevgili Sertaç DALKIRAN,
Öncelikle sizi benim için geç de olsa, satranç camiamızın arasında yeniden görmek, duymak ve yazılarınızı okumak keyfinden dolayı duyduğum sevinci belirtmek isterim.

Geçmişte ne yaşamış olursanız olun, Sizi satranca vermiş olduğunuz emek, enerji ve sonsuz satranç sevginizle hep hatırladım ve öylece hatırlayacağımı sanıyorum.

...


Siz ve döneminiz, satrancımızın bugünlere ulaşmasında en önemli köprü işlevini, tarihsel bir görev olarak üstlenmiştiniz. Bunu asla unutamaz ve yadsıyamayız!

Benim ise yazınızda da belirttiğiniz üzere bu dönemi unutmak ya da unutturmak gibi fikrim, amacım ya da bir görevim asla olamaz! Bilakis o dönemlerin eşsizliğini çok özlüyorum!
Ben kendi dönemimi bilgi, öneri, iletişim ve haber aktarımı olarak ele alıyorum.


İstanbul ve SGM merkezli turnuvalara, Türkiye birinciliklerine yurdun hangi köşesinde ya da köyünde olursam olayım, koşarak geldiğimi, o eşsiz örnek kişilikteki duayenlerimizi görebilme heyecanımı nasıl unutabilirim?

Bunu en iyi bilenlerden olduğunuzu tahmin ederim.

Bu olayı bir bayrak yarışı olarak görüyorum. Bayrak hasbel kader 2000 li yıllarda elime gelmişti. Ben kendi dönemimi anlattım.

Ayrıca bahsettiğimiz bu iki dönem arasında çok önemli bazı farklar da mevcuttur.

Madem konu açıldı bahsetmeli ve aydınlığa kavuşturmalıyız. Kendimden bahsetmeyi bu satırlarda artık uygun görmüyorum. Ancak anlatacaklarımı lütfen kişi, dönem bazında değil de ürün dosyası olarak değerlendirmenizi arzu ederim.

Ali ya da Veli, kim olsa benim çabam bugün olduğu gibi satranç içindir!

Bahsettiğiniz dönemlerde ülke satrancımız en önemli şahsiyetlerinin üstün ve kararlı çabaları sonunda okullaşma sürecine başlamıştı. Bu doğrudur.
Ancak 2000 li yıllardan sonra olay teknolojik olarak boyut değiştirmişti!
Bu önemli bir kıstastır!
O yıllardaki seçim sonrası oluşan yönetim, tarihinde ilk defa Milli Eğitim’ in kalbine girerek Talim ve Terbiye Kurulu ile yapılan randevulu görüşmeler sonrasında satranç, önce okullarda Beden Eğitimi Derslerinin yapılamadığı gün ve koşullarda yapılabilecek olan bir zihinsel etkinlik olarak kabul edildi ve 2001 yılında ekim ayında okullara bir kararname ile bildirildi. Bu arşivlerde mevcuttur. Satranç, özellikle birkaç şehirdeki gelişiminin yanı sıra, ülke geneline ve okullarına yayılmasını hızlandırmıştı.
Bu da önemli bir kıstastır!

Ardından da ben 3 ay geçici görevlendirme ile görevli-izine ayrılarak Eğitim Kurulumla birlikte Satranç Dersinin müfredat çalışmalarına başladık ve tamamladık. Dosyamızı sunduk. Kabul gördü. Satranç, “seçmeli mi olsun, zorunlu bir ders mi olsun ?” tartışmaları arasında seçmeli dersler arasında MEB ile 2005 de yapılan bir protokol ile, daha önce hiç olmadığı bir biçimde haftalık ders programı çizelgelerinde 1 saatlik ders olarak yerini aldı. Bu, geçmişten gelen olgunlaşma sürecinin meyvelerinden sadece birisiydi.
Bu da çok önemli bir kıstastı.

Zamanla sevgili Olgun KULAÇ, ayrıca; hem çok önemli bireysel çalışmalarıyla hem de Milli Eğitim bünyesinde kurulan komisyonla beraber bugün okullarda ders kitabı olarak okutulan iki aşamalı ders kitaplarını hazırladı.
Talim ve Terbiye Kurulu onaylı!
Bu, çok önemli kıstastır!

Ayrıca bu dönemde il temsilcilikleriyle iletişim ilk defa internet sayesinde ve TSF resmi sitesiyle beraber olağanüstü bir birliktelik oluşturdu. Her şey anında duyuruluyor ve haberdar ediliyordu.

Başka kıstaslar da var dönemimize ait sayın DALKIRAN!
Okullarla olan iletişim!

Sonrasındaki okulların temel olarak alındığı onlarca yepyeni etkinlikler. Bunlar TSF sitesinde ve il temsilcilikleri sayfalarında mevcuttur, ayrıca girmek istemiyorum.

Bahsettiğiniz gibi okul satrancımız 2000 li yıllarda başlamadı. Bu fikrin aksini söyleyenin karşısında en önlerde ben karşı çıkarım.
Bence bu en anlaşılır kıstastır!

Satranç 2000 li yıllarda sadece bambaşka bir ivme kazandı sn. DALKIRAN.
Anlatmak istediğim konunun özü budur.

En kısa sürede görüşebilmek dileğimle sevgi ve selamlarımı iletirim,
Sağlıcakla kalınız.
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla
#6
Değerli Üstadım,
Açıklamalarınız için teşekkür ederim. Ben de zaten daha sonra bir şeyler yapılmadı demedim !! Sadece daha önce bu konuda imkansızlıklar ve yetkisizlikler içinde verilen olağanüstü mücadelenin unutulmaması için küçük bir hatırlatma yapmak istedim. Gayretli çalışmalarınızı uzaktan da olsa merak etmeyin takip ediyorum. Size ve Türk satrancına hizmet veren tüm herkese en içten sevgi ve saygılarımı sunuyorum ! Smile
hsdalkiran
Cevapla




Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi