OKULLARIMIZDA SATRANCIN YERİ.
#2
Satranç Öğretim Programı ve Çok Boyutlu Zekâ

Satranç dersi öğretiminde öğrencilerin zihinsel ve duyuşsal gelişimine, onların ilgi ve yetenekleri doğrultusunda katkı getirmek amaçlanmıştır.

Sınıflarımızda farklı ilgi, ihtiyaç ve yeteneklere sahip öğrenciler yer almaktadır. Bu durum, bir grup içinde her öğrenene uygun, farklı öğrenme seçeneklerinin sunulmasının gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır.

Çok boyutlu ve geniş bir öğrenme mönüsüne ihtiyaç duyan öğrenciler öğretme-öğrenme etkinliklerinde kendi ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri ve bilgiyi kendi şemaları doğrultusunda özümseyerek örgütleyebilmeleri için, bu programda çok boyutlu zekâ (çoklu zekâ) kuramına da yer verilmiştir.

Satranç programında çok boyutlu zekâ kuramı, iki amacı gerçekleştirmek için kullanılmıştır:

Birincisi … programda yer alan kazanımlar yoluyla öğrencilerin çok boyutlu zekâlarını geliştirmek,
İkincisi … ise öğrenme sürecinde çok daha kolay ve kalıcı öğrenmeyi sağlamaktır.

Öğrenciler satranç programındaki kazanımları gerçekleştirdikçe çok boyutlu zekâ alanlarını geliştirecek; diğer taraftan öğretme-öğrenme etkinliklerinde çok boyutlu zekâlarını kullanarak bilgi ve beceriyi kendileri için anlamlı hale getireceklerdir. Böylelikle öğrenciler, bilgi ve becerileri uzun süreli belleklerine depolayabilir.

Bilgi ve becerinin anlamlı bir biçimde kodlanarak uzun süreli belleğe atılması, bilgi ve becerinin kalıcı olmasını sağlayacaktır.

Çok boyutlu zekâ kuramı, öğrencileri sınıflamak amacıyla kullanılmamalıdır. Satranç dersindeki çok boyutlu zekâ uygulamaları, öğrenenin sadece baskın olan zekâ boyutlarını değil, tüm zekâlarını kullanmalarını ve geliştirmelerini amaç edinmiştir. Bu nedenle öğretmenler öğrencilerin sadece baskın olan zekâlarına değil, aynı anda birden çok zekâ alanlarına hitap edecek çoklu zekâ etkinlikleri düzenlemelidir.

*********************
2011-2013 Öğretim Yılı “İLKOKULLAR VE ORTAOKULLAR HAFTALIK DERS ÇİZELGESİ” ne göre satranç etkinliği (ders diyemiyorum) şu şekilde yapılabiliyor ;
İLKOKULLAR:
Zorunlu dersler toplamı 1.sınıflarda 26, 2.,3.sınıflarda 28, 4. Sınıflarda 30 saat.
Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi 1.,2.,3. Sınıflarda 5’er saat, 4. Sınıfta 2 saat.
Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi içinden sınıf öğretmeni ve okul yönetimi, alan bilgisi ve belgesi olan bir uzman kişiye kurum onayı ile bu dersin seçilmesine olanak tanıyabiliyor.

ORTAOKULLAR:
Ortaokullarda Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi yok.
Onun yerine SEÇMELİ DERSLER bölümünün Sanat ve Spor alanından haftada 2 saat olan Zeka Oyunları Dersi içinde bir ünite konusu satranç. Ünite 5. Karma Zeka Oyunları. Kap aktarma, Go, Nehir Geçme gibi oyunlardan.

Sonuç olarak satranç bir ders değil ne yazık ki. Göstermelik konu olarak konmuş.
Okullarda bir de 6 saat ders dışı etkinlikler var. Genellikle Beden Eğitimi öğretmenlerinin seçtiği. Haftada 6 saat satranç çalışması bu yolla da yapılabilir. Ancak çalıştırıcı belgesi ve kurum onayı gerekli.

Eğitim Kurulumuz olarak satrancı ders olarak benimsetmek için alt yapı çalışmalarımızda, Eğitim Fakültelerinin Sınıf Öğretmenliği bölümü ve BESYO lar başta olmak üzere çalışmalar planlıyoruz.

Selam ve sevgilerimle…
- MATRANÇ -
Ara
Cevapla


Bu Konudaki Yorumlar
SATRANÇ ÖĞRETİM PROGRAMI ve ÇOKLU ZEKA - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 29-03-2013, 12:25
[Konu Başlığı Yok] - Yazar: Hakan Aktaş - 27-07-2013, 21:49
[Konu Başlığı Yok] - Yazar: hsdalkiran - 27-07-2013, 22:26
[Konu Başlığı Yok] - Yazar: M.Aşkın TAŞAN - 29-07-2013, 13:15
[Konu Başlığı Yok] - Yazar: hsdalkiran - 29-07-2013, 20:23



Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi