Acemi Satranç Öğretmeni Kendisini Nasıl Geliştirir?
#1
Selam ben Taylan Canca eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği bölümü mezunuyum. Yaklaşık 15 yıllık öğretmenim çocukluk dönemimden beri satranç biliyorum ama son 6-7 yıldır öğrencilerimle satranç oynuyorum. Şuana kadar ilkokul ve ortaokul öğrencileri ile çalışmalarımı sürdürdüm ilerleyen dönemde bölümde değiştirip(Ayrıca felsefe lisans mezunuyum) lise öğrencileri ile de çalışmak istiyorum. Bu yıl yaptığım çalışmaları bir proje haline getirdim. Yaptığım her şeyi bu projenin içerisine sığdıramasam da benim gibi olan arkadaşlara bir fikir vermesi için paylaşmak istiyorum. Projeyi tamamen ben yazdığım için isteyen istediği gibi faydalanabilir.

Amacım sadece bu projeyi paylaşmak değil  benim gibi arkadaşlarla neler yapabilirizi tartışmak, deneyimli antrenör arkadaşlardan tavsiyeler almaktır.  

Okulumuzun sitesi: http://agaclihoyukortaokulu.meb.k12.tr/t...INO=348646 site link

Satranç Çalışmalarını yaptığım okul koridorumuzun videosu: http://agaclihoyukortaokulu.meb.k12.tr/m...4526_video video link

2015 yılından beri  65 resmi turnuva katılımımız var bu turnuvalarda öğrencilerimiz 300 civarı derece elde etti.

EĞİTİMDE İYİ ÖRNEKLER PROJESİ
PROJE BAŞVURU FORMU
Proje Adı: SATRANÇ OKULU

Proje Özeti
..............İlk-Ortaokulu .........'a 15 km, ......'ya yaklaşık 70 km uzaklıkta bulunan taşıma merkezli bir köy okuldur. Okulumuzun ilkokul kademesinde 65 ortaokul kademesinde 133 sayıda öğrenci bulunmaktadır. Bu öğrencilerin 133 tanesi 7 farklı bölgeden okulumuza taşımalı olarak gelmektedir.
Projemizin amacı öğrencilerin sporsal anlamda kendi kapasitelerini keşfetmelerini sağlamak ve onları gelişen dünya şartlarında köy ortamının dışına çıkarıp kişisel becerilerinin  gelişimini sağlamaktır. Hedef kitlemiz ilk ve ortaokul öğrencileridir. Projemizin beklenen etkileri:Yakın dostluklar kurup daha çok sosyalleşmelerine yardımcı  olmak. Kurallara uymayı, dostça oynamayı, kaybetmeyi kabullenmeyi, kazananı kutlamayı öğrenmek. Başarısızlıklar karşısında yılmamayı, başarı için daha da çok çalışmanın gerekli olduğunu öğrenmek. Başarıya ancak ve ancak sistemli ve disiplinli bir çalışmayla varılabileceğini görmek. Konulara karşı şüpheci yaklaşımı benimseyip, ezberci zihniyetten uzaklaşmak. Süratli, doğru  ve çabuk düşünebilme, olaylara doğru yorumlarla  yaklaşabilme yeteneklerini geliştirmektir.
Projemiz 2023 eğitim vizyonumuzda  bulunan Tasarım-Beceri Atölyeleri'nden yola çıkarak hazırlanmıştır. Satranç koridoru düzenlenmesi hedeflenmektedir.Satranç koridorunun düzenlenmesinde, satranç masalarının yapımında öğrenciler aktif görev alacaklardır. Elli öğrencinin aynı anda satranç oynayabileceği bir ortam oluşturulacak, okuldaki tüm öğrenciler satranç oynamaya davet edilecektir. Satranç oynamak isteyen öğrencilerle ..............İlk-Ortaokulu Satranç Grubu oluşturulacaktır. Hafta içi her gün belirlenen  teneffüste bir satranç  maçı yapılacak.. Bu maçlar  turnuva şeklinde düzenlenecek ve öğrenci performansları düzenli şekilde takip edilecektir. Koridor maçlarına paralel olarak egzersiz, kurs ve kulüp çalışmalarıyla satranç eğitimi desteklenecektir. Türkiye Satranç Federasyonunun düzenlediği mahalli bölgesel ve ulusal satranç turnuvalarına katılımlar yapılmaya çalışılacaktır.  

2.PROJENİN AMACI
2023 Eğitim Vizyonunun gerektirdiği hedefleri yakalamak amacıyla eğitim ortamlarının kalitesini arttırmak .
Öğrencilerin boş vakitlerini verimli değerlendirmeleri için onlara güzel bir ortam oluşturmak.
Öğrencileri satrançla tanıştırmak ve onlara satrancı sevdirmek.
Öğrencilerin düzenli şekilde bir spor dalıyla ilgilenmelerini sağlamak.

3.PROJENİN HEDEFİ
Öğrencilerin, yakın dostluklar kurup daha çok sosyalleşmelerine yardımcı  olmak.
Öğrencilerin, kurallara uymayı, dostça oynamayı, kaybetmeyi kabullenmeyi, kazananı kutlamayı öğrenmesi.
Öğrencilerin, başarısızlıklar karşısında yılmamayı, başarı için daha da çok çalışmanın gerekli olduğunu öğrenmesi.
Öğrencilerin, başarıya ancak ve ancak sistemli ve disiplinli bir çalışmayla varılabileceğini görmelerini sağlamak.
Öğrencilerin, konulara karşı şüpheci yaklaşımı benimseyip, ezberci zihniyetten uzaklaşmalarını sağlamak.
Öğrencilerin süratli, doğru  ve çabuk düşünebilme, olaylara doğru yorumlarla  yaklaşabilme yeteneklerini geliştirmek.

4.YÖNTEM
- Hedef kitlemiz büyük çoğunluğu taşımalı eğitim alan, sporsal ve sosyal faaliyetlere ulaşmakta zorluk çeken ilk ve ortaokul öğrencileri.
- Katılımcıların kazanım, deneyim ve görüşlerini belirtmek için etkinlik katılımlarından sonra her öğrenci tarafından  ''Öğrenci Etkinlik Değerlendirme Formu'' doldurulacaktır.
- Okulda yapılacak satranç turnuva etkinliklerinde Swiss Manager isimli program kullanılacaktır. İlk koridor turnuvası etkinliğinde tüm öğrencilere 1000 rating puanı verilecek. Her turnuva sonunda öğrenci performansları program yardımıyla güncellenecektir. Bu işlem ile öğrencilerin güç sıralamaları oluşturulacak ve sürekli güncel tutulacaktır.  Bu turnuvalar; fiziksel imkanların elverdiği ölçüde, olabildiğince çok öğrenci ile sene boyunca aralıksız şekilde yapılacaktır. Her gün belirlenen bir teneffüste turnuvanın bir turu oynanacaktır. Okulun ikinci dönemi öğrenciler arasından takımlar oluşturulacaktır. Takımların güçlerinin birbirine yakın olmasına dikkat edilmesi çok önemlidir. Takımlı turnuvalar sayesinde her öğrencinin sürekli kendi seviyesine yakın olan öğrencilerle maç yapması sağlanacak, takım ruhu oluşacak ve sorumluluk bilinci gelişecektir.  
- Egzersiz, kurs ve kulüp çalışmalarının planlanması. İlkokul kademesinde egzersiz çalışmaları yapılacak ortaokul kademesinde ......... Halk Eğitim Müdürlüğü aracılığı ile satranç kursları açılacak. Bu kursların yanında okul satranç kulübü de kurulacaktır. Planlanan bu çalışmalar tüm yıl boyunca düzenli şekilde yapılacaktır.

Çalışma ortamının oluşturulması:
   a) Türkiye Satranç Federasyonundan malzeme talebinde bulunulacak. Satranç Federasyonu İş Bankası sponsorluğu ile talep eden her okula satranç sınıfı kurmaktadır. Başvuru yapan her okula 10 satranç takımı, 10 adet satranç kaynak kitap ve büyük boy satranç panosu temin edilmektedir.
  b) Satranç Masalarının temini: Bir satranç takımının, satranç saatinin ve notasyon kağıdının sığabileceği büyüklükte masalara ve yeterli sayıda tabureye ihtiyaç vardır. Okul idaresi, öğrenciler ve okul aile birliği ile beraber hareket edilerek en uygun maliyette satranç masası ve tabure temin edilecek.
1.      183-366 cm boyutlarında büyük plaka sunta satın alınacak. (Sunta Fiyatı 150 TL)
2.      Ham Sunta 61-77 cm boyutlarında 3 adet iki kişilik ve  61-144 cm boyutlarında 6 adet dört kişilik masa şeklinde projelendirilip marangoza kestirilecek. (İşçilik maliyeti100 TL)
3.      2-2 cm profil kullanılarak masaların ayakları demircide yaptırılacak. (6 m profil fiyatı 15 TL)
4.      Masaların üzerine cnc ile satranç kareleri,harfler ve sayılar çizilecek. (İşçilik 100 TL  ancak  İsteğe bağlı masalarda tabanlıklar da kullanılabilir)
5.      Boya ve vernik alınıp profil ayaklar ve satranç kareleri öğrencilerle birlikte boyanacak. (Boya, vernik, fırça fiyatı 100 TL)
6.      Tabureler için ilçedeki diğer okullarla iletişime geçilip kullanılmayan eski taburelerin olup olmadığı araştırılacak. Bulunamaması durumunda plastik tabureler satın alınacak. (En uygun adet fiyatı 10 TL)  
   c) Satranç saatlerinin temini: Olabildiğince çok masada saat bulundurmak hedeflenecek. 15 adet DGT 1002 satranç saati alınmaya çalışılacak. Satranç saati çok gerekli maçların zaman olarak sınırlandırılması gerekiyor. Sınırlandırılmayan maçlar teneffüsler boyunca sürebilir, bir günde bitmeyen maçlar olabilir.  (Saat adet fiyatı 140 TL)  
   d)   Geniş bir sınıfa satranç malzemeleri yerleştirilecek. Sınıf olmaması durumunda koridorlar kullanılacak.

Türkiye Satranç Federasyonu sporcu lisanslarının oluşturulması. Resmi satranç turnuvaları katılım planlamaları.
    a) Lisans işlemleri için sağlık raporlarının çıkarılması ve veli izin belgelerinin doldurulması. Bu iki evrak Türkiye satranç federasyonunun sitemine taratılarak yüklenecek ve lisans başvuruları yapılacak.
    b) Resmi turnuva katılım planlamaları:
1.      ......... Cumhuriyet Kupası Satranç Turnuvası  
2.      ......... Küçükler-Yıldızlar İlçe Birinciliği Satranç Turnuvası
3.      ......... Kadınlar İlçe Birinciliği Satranç Turnuvası
4.      ...... Küçükler-Yıldızlar İl Birinciliği Satranç Turnuvası
5.      Türkiye Küçükler Yıldızlar Satranç Turnuvası
6.      ...... Okul sporları İl birinciliği Satranç Turnuvası
7.      Denizli Okul Sporları Bölge Birinciliği Satranç Turnuvası
8.      Sivas Okul Sporları Türkiye Satranç Turnuvası

     Bir, iki ve üçüncü  turnuva katılımları için bir ön şart bulunmamaktadır. Öğrencilere turnuva duyurusu yapılacak isteyen her öğrenci kendi imkanları ile turnuvaya katılım sağlayacaktır.
     Dördüncü turnuva için okulda yapılan koridor turnuvalarındaki performanslar değerlendirilerek bir turnuva ekibi oluşturulacak ve turnuvaya katılım sağlanmaya çalışılacak. Okul aile birliğinden ulaşım desteği talep edilecek. Turnuva ......'da düzenlenmekte ve 2 gün sürmektedir.
      Beşinci turnuva için ilde derece yapan ve okul koridor turnuvalarında üst düzey başarı gösteren öğrenciler belirlenerek turnuva ekibi oluşturulacak. İlde derece yapan öğrenciler olması durumunda ......... Milli Eğitim Müdürlüğü'nden de yardım istenecek. Okul aile birliği ile bir bütçe oluşturulup ve turnuvaya katılım yapılmaya çalışılacak. Turnuva Antalya'da düzenlenmekte ve 7 gün sürmektedir.
      Altıncı turnuva takımlı şekilde yapılmaktadır. Olabildiğince fazla katılım hedeflenmektedir. 6 şar kişilik 7 takım oluşturulup turnuvaya katılım yapılmaya çalışılacak. ...... Büyük Şehir Belediyesi'nden ulaşım yardımı talep edilecek. Yardım alınamaz ise takım sayısı düşürülecek ve okul aile birliğinden yardım talep edilecektir. Turnuva ......'da düzenlenmekte ve 3 gün sürmektedir. Bu turnuvadan önce okul sporları evraklarını düzenlenmesi gerekmektedir. Öğrenci sayısı da çok olduğu için düzenlenecek evrak çok fazladır. Bu işlemler için özel zaman ayrılması gerekmektedir.  
       Yedinci turnuva, okul sporları il birinciliği satranç turnuvasında ortaokul kademesinde dört kategori bulunmaktadır. Bu kategorilerin birincileri bölge turnuvasında ilimizi temsil etme hakkı elde etmektedir. Ortaokul kadememiz ile bu dört kategorinin üçüne katılım sağlıyoruz. Belirtilen kategorilerde birinci olmamız durumunda Denizli'de düzenlenecek ve 4 gün sürecek olan bölge turnuvasına katılım sağlanmaya çalışılacak. Bu turnuva katılımı için turnuva maliyetini tam olarak karşılanmasa da ...... Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü  maddi destek vermektedir.
         Sekizinci turnuva, bölge turnuvasında  ilk dört derece elde edilmesi durumunda. Sivas'ta düzenlenecek ve dört gün sürecek olan Okul Sporları Türkiye Şampiyonası'na katılım sağlanmaya çalışılacak.

5.PROJE PLANI VE ÇALIŞMA TAKVİMİ
1.      Türkiye Satranç Federasyonundan ilk ve ortaokul için ayrı ayrı malzeme talebi yapılacak.
2.      Satranç masa ve tabureleri temin edilecek. (Tahmini Maliyet 500 TL)
3.      15 adet DGT 1002 Satranç Saati alınacak. (Tahmini Maliyet 2000 TL)
4.      Kurs, egzersiz ve satranç kulübü çalışma planları yapılacak.
5.      TSF satranç lisansları oluşturulacak.
6.      Koridor turnuvalarına başlanacak. Yıl sonuna kadar devam ettirilecek,
7.      Kurs, egzersiz ve satranç kulüp çalışmaları yıl sonuna kadar devam edecek.
8.      Okul Sporları Satranç Lisansları oluşturulacak.
9.      ......... Cumhuriyet Kupası Satranç Turnuvası katılımı yapılacak.
10.   ......... Küçükler-Yıldızlar İlçe Birinciliği Satranç Turnuvası katılımı yapılacak.
11.   ......... Kadınlar İlçe Birinciliği Satranç Turnuvası katılımı yapılacak.
12.   ...... Küçükler-Yıldızlar İl Birinciliği Satranç Turnuvası katılımı yapılacak. (Tahmini Maliyet 800 TL)
13.   Antalya Türkiye Küçükler Yıldızlar Satranç Turnuvası katılımı yapılacak. (Tahmini Maliyet 7000 TL)
14.   Okul Sporları İl Satranç Turnuvasına katılımı yapılacak. ( Tahmini Maliyet 2000 TL)
15.   Denizli Okul Sporları  Bölge Satranç Turnuvası katılımı yapılacak. (Tahmini Maliyet 2000 TL)
16.   Sivas Okul Sporları Türkiye Satranç Turnuvası katılımı yapılacak. (Tahmini Maliyet 3000 TL)

     Projemiz yukarıdaki adımlar izlenerek bir yıl boyunca devam edecektir. Satranç çalışma ortamının oluşturulmasında okul aile birliğinin desteği alınacaktır.  İlçe dışında yapılacak her  turnuva için ilçe ve  il belediyelerinden ulaşım desteği talep edilecek dilekçe ile başvuru yapılacaktır.......'yı temsil hakkı kazanılan her turnuva için ......... İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünden maddi destek talep edilecek, dilekçe ile başvuru yapılacaktır. İl şampiyonluğu derecesi elde edilirse Türkiye şampiyonası için ...... Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünden maddi destek talep edilecek, dilekçe ile başvuru yapılacaktır. Okul sporları bölge ve Türkiye şampiyonalarına katılım hakkı elde edilirse ...... Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü'nden maddi destek talep edilecek , dilekçe ile başvuru yapılacaktır.

Çalışma Takvimi
- Türkiye Satranç Federasyonu'ndan Malzeme Talebi (Takım ve Satranç panosu)
- Satranç Masaları Yapımı
- Satranç Saati Temini
- Kurs Planlamaları
- Egzersiz Planlamaları
- Kulüp Çalışmaları Planlanmaları
- TSF satranç lisanslarının oluşturulması
- Kurs ve Egzersiz Çalışmalarının yapılması
- Koridor Turnuvaları
- Okul Sporları Satranç Lisanslarının oluşturulması
-  ......... Cumhuriyet Kupası Satranç Turnuvası Katılım
-  ......... Küçükler-Yıldızlar İlçe Birinciliği Satranç Turnuvası Katılım
-  ......... Kadınlar İlçe Birinciliği Satranç Turnuvası Katılım
-  ..... Küçükler-Yıldızlar İl Birinciliği Satranç Turnuvası Katılım
- Türkiye Küçükler Yıldızlar Satranç Turnuvası Katılım
- Okul Sporları İl Satranç Turnuvasına Katılım
- Okul Sporları  Bölge Satranç Turnuvası Katılımı
- Okul Sporları Türkiye Satranç Turnuvası Katılım

6.PROJENİN YAYGIN ETKİSİ  
Türkiye'de ilk ve ortaokul düzeyinde satranca olan ilgi çok fazladır. Bu ilgili kısım Türk satrancının tabanını oluşturmaktadır ancak tabanda yapılan satranç çalışmalarının nitelikleri olması gereken seviyenin altındadır. Üst düzey başarı elde eden sporcular tamamen kişisel gayretleriyle bu başarıları yakalamışlardır. Okulda yapılacak düzenli satranç çalışmaları ile ilçe ve il çapında hatta ülke çapında yapılan yarışmalarda başarı elde etmek düşünüldüğü kadar zor değildir. Ancak asıl önemli olan bu başarılar değil satrancın öğrencilere kattığı olumlu etkilerdir. Satranç bir düşünce sporudur. Analitik düşünceye katkıları bilimsel olarak kanıtlanmıştır. Öğretmenler için çok iyi bir araçtır. Öğrencilerin boş zamanlarını satranç ile anlamlı bir hale getirebilir. Bu spor dalı ile öğrencilerin zihinlerini her zaman dinç tutulabilir. 
Okullarda yapılan nitelikli çalışmaların yaygınlaşması Türk satrancına da büyük katkı sağlayacaktır. Türkiye Satranç Federasyonu isteyen her okula satranç sınıfları kurmaktadır. Satranç kursları çocukların sadece ''Hadi oynayın!'' diyerek satranç oynadığı kurslar olarak faaliyet göstermemelidir. Çok iyi planlamalar yapılmalı ve uygulanmalı ayrıca satranç oynayan öğrenciler ve öğrencilerin velileri ülkemizde gerçekleşen satranç faaliyetlerinden de haberdar edilmelidir. Satranç kurslarının sayısı artmalıdır ancak ilkokul kademesi üzerindeki kademelerde satranç kursları açabilmek çok zordur. Dyk kursu açabilecek çoğu öğretmen satranç kursu açmak istememektedir. Satranç kursu açmak isteyen öğretmenler de öğrenci bulamadıkları için kurs açamamaktadırlar. Bu konuyla ilgili düzenlemeler yapılmalı satranç kurslarının açılmasını engelleyen koşullar düzeltilmelidir. Satrançla ilgilenmeye başlayan herkes belli bir süre sonra bu spor dalının ''Zengin Sporu'' olarak nitelendirildiğini görecektir. Ne yazık ki Türkiye Şampiyonası isimli turnuvaların beş yıldızlı otellerde düzenlenmesi  bu ifadeyi destekler şekildedir.  '' Satranç Oynamak İçin Tek yapman Gereken Şey İstemek'' düşüncesi ile bu projeye başlanılmıştır. Keyifli bir çalışma ortamı oluşturulmuştur.  Turnuva maçlarında  her zaman mücadelenin en üst seviyede olması hedeflenmiştir. Maç-turnuva sonuçlarına odaklı bir çalışma kesinlikle yapılmamıştır.   Maç kazanmak ilk amaç olmamış her maç için en iyi oyunu ortaya koymak prensibi benimsenmiştir.. Satrancın herkes tarafından oynanabileceğini,  düzenli ve planlı çalışmalar ile her öğrencinin satrançta başarılı olabileceğini gösterilmiştir.  
......'da satranç okullarının yaygınlaşmalıdır. Daha çok öğrenci satrançla tanışmalı, satrancın olumlu yönlerinden de daha fazla öğrenci faydalanmalıdır. Ayrıca yaygınlaşan bu çalışmalar Türk Satrancı'na da büyük katkı sağlayacaktır.  

7.PROJENİN SONUCU
Büyük çoğunluğu taşımalı eğitim alan, sporsal ve sosyal faaliyetlere ulaşmakta zorluk çeken 100 öğrenci satrançla tanıştı. 60'a yakın öğrencinin satranç lisansı oluşturuldu. 50'ye yakın öğrenci resmi satranç turnuvalarında mücadele etti. 10'a yakın öğrenci satranç kulüplerine katıldı.    

  50 öğrencinin aynı anda hamle yapabileceği satranç koridoru oluşturuldu. 30 kişilik masa öğrencilerle birlikle büyük bir emekle yapıldı, kalan masalar okul sıralarından oluşturuldu. Merkezdeki okulların birinden kullanılmayan 40 a yakın tabure temin edildi, 10 tabure okul deposundaki kullanılmayan taburelerle tamamlandı. 20 takım federasyon tarafından gönderildi, 5 takım ......... Belediyesinden temin edildi.. 15 tane satranç saati satın alındı (1800 TL) .  İki kişinin satranç oynayabileceği bir satranç masası için  yaklaşık 35 TL harcandı. 50 kişilik bu alanın oluşturulması için yaklaşık 2400 TL harcandı.    

  Koridor turnuvaları tüm sene boyunca devam ettirildi. Öğrenci performansları sürekli güncellendi. Okul takımı öğrenci seçim-sıralamaları, turnuva öğrenci seçimleri bu performanslara göre belirlendi. Öğrencilerin resmi turnuvalarda gösterdikleri performans ve topladıkları puanlarla okul performans ve puanlarının paralellik gösterdiği görüldü.    

  İlkokul düzeyinde haftalık  3 saatlik egzersiz çalışmaları sene boyunca düzenli şekilde yapıldı. Ortaokul düzeyinde sekizinci sınıf öğrencileri LGS çalışmalarının yoğunluğundan dolayı planlamanın dışında tutuldu geri kalan sınıflardan da yeterli sayıda öğrenci bulunamadığından satranç kursu açılamadı. İlk ve ortaokul kademelerinde satranç kulübü kuruldu, satranç koridorundaki kulüp  panoları aktif şekilde kullanıldı.    

  Katıldığımız resmi satranç turnuvaları:  
 1)      03.11.2019/ ....../ ......... Cumhuriyet Kupası Satranç Turnuvası'na 8 öğrenci ile katılım sağlandı. Turnuvada 157 sporcu mücadele etti. Turnuva ilçe merkezinde düzenlendi ve iki gün sürdü. Aşağıda belirtilen kategorilerde dereceler elde edildi.  
 8 Yaş altı Kategorisi : 4. lük    
 10 Yaş altı Kategorisi: 1. lik   
 12 Yaş Altı Kategorisi: 9. luk   
 Açık Kategori: 8. lik   
 2)      14.12.2019/....../ ...... Küçükler-Yıldızlar İl Birinciliği Satranç Turnuvası'na 16 öğrenci ile katılım sağlandı. Turnuvada ......'nın değişik yerlerinden gelen yaklaşık 200 sporcu mücadele etti.Turnuva Akyaka'da düzenlendi ve iki gün sürdü. Okul aile birliğinden ulaşım desteği sağlandı.Aşağıda belirtilen dereceler elde edildi. (800 TL ulaşım gideri)  
 10 Yaş Kızlar Kategorisi  
  İl Şampiyonu    
  İl Üçüncüsü  (Eş puan)  
  İl Üçüncüsü  (Eş Puan)  
 11 Yaş Kızlar  
  İl İkincisi    
 12 Yaş Kızlar  
  İl Üçüncüsü    
 13 Yaş Kızlar  
  İl İkincisi    
 14 Yaş Kızlar  
  İl Üçüncüsü    
 14 Yaş Genel    
  İl Üçüncüsü    
 3)      21.12.2019/....../ ......... Küçükler-Yıldızlar İlçe Birinciliği Satranç Turnuvası'na 18 öğrenci ile katılım sağlandı.Turnuvada 164 sporcu mücadele etti. İl birinciliğine katılan ve Türkiye şampiyonasına katılmayı planladığımız beş başarılı öğrenci ilçe birinciliği turnuvasına kurallar gereği katılamadı ama yine de çok iyi sonuçlar alındı.Aşağıda belirtilen dereceler elde edildi.    
 8 Yaş Kızlar Kategorisi  
  İlçe İkincisi    
 10 Yaş Kızlar Kategorisi  
  İlçe İkincisi    
  İlçe Üçüncüsü    
 11 Yaş Kızlar  
  İlçe Şampiyonu    
  İlçe İkincisi    
 12 Yaş Kızlar  
  İlçe Şampiyonu    
 13 Yaş Kızlar  
  İlçe Şampiyonu    
  İlçe İkincisi    
  İlçe Üçüncüsü    
 14 Yaş Kızlar  
  İlçe Şampiyonu    
  İlçe İkincisi    
 14 Yaş Genel    
  İlçe Şampiyonu    
  İlçe İkincisi    
 4)      29.12.2019/....../ ......... Kadınlar İlçe Birinciliği Satranç Turnuvasına 3 sporcu ile katılım sağlandı. Turnuvada 13 sporcu mücadele etti.Turnuva ......... ilçe merkezinde düzenlendi. Aşağıda belirtilen dereceler elde edildi.  
  1. Al  
  5.    
  7.    
 5)      18.25.2020/....../ Türkiye Küçükler Yıldızlar Satranç Turnuvası'na 5 öğrenci 2 öğretmen ile katılım sağlandı. Turnuvada yaklaşık 3000 sporcu mücadele etti. Antalya'da düzenlenen turnuva yedi gün sürdü. 10 Yaş kızlar kategorisinde 6 puan toplayan sporcu milli takım havuzuna girmeye hak kazanırken. .......... 9 turda 5 puan topladı. 14 yaş açık kategorisinde 5,5 puan toplayan sporcu milli takım havuzuna girmeye hak kazanırken .........9 turda 5 puan topladı.  Turnuva giderleriokul aile birliği tarafından karşılanmıştır.Turnuvaya katılan tüm sporcularımız ve kategorileri aşağıda belirtilmiştir. (6000 TL turnuva gideri)  
 10 Yaş Kızlar Kategorisi  
  Aleyn..........  
 14 Yaş Açık Kategorisi  
  Sül..............  
  A..............  
  Yi...............  
 14 Yaş Kızlar Kategorisi  
  Na.................  
 6)      20.02.2019 /....../ Okul Sporları İl Birinciliği Satranç Turnuvası'na 7 takım 40 öğrenci ile 6 farklı kategoride katılım sağlandı. Turnuvada 600 sporcu mücadele etti. Katılan okulların büyük bir kısmı özel okulken köy okulları bir elin parmaklarını geçmeyecek sayıdaydı. Turnuva ...... merkezde düzenlendi ve üç gün sürdü. ...... Büyükşehir Belediyesi üç gün boyunca ulaşımımızı sağladı. Ortaokul kademesinde kurs açılamamasına rağmen girilen üç kategoride de çok iyi sonuçlar elde edildi. Küçük kızlar kategorisinde şampiyon olarak ......'yı temsil hakkı elde edildi. Diğer iki  kategorilerde de ikinci olunarak ...... temsil hakkı kıl payı kaçırıldı. Aşağıda belirtilen dereceler elde edildi.    
     
 Minik Kızlar Kategorisi  
 İl Birincisi: ..............İlkokulu    
    
 Küçük Kızlar Kategorisi  
 İl Birincisi: ..............Ortaokulu  
    
 Yıldız Kızlar Kategorisi  
 İl İkincisi: ..............Ortaokulu  
 
 Yıldız Genel Kategorisi  
 İl İkincisi:  .............. Ortaokulu  
 
 Planlanan turnuvalardan iki tanesi Okul Sporları Bölge Satranç Turnuvası ve Okul Sporları Türkiye Satranç Turnuvası ileri tarihlerde düzenlenecekler. Bölge turnuvasına küçük kızlar takımı ile katılma hakkı kazanıldı, katılım sağlanmaya çalışılacak. Bölgede ilk dört derece elde edilebilirse Okul Sporları Türkiye Satranç Turnuvasına da katılım sağlanmaya çalışılacak..    
 Turnuvalar hakkında genel olarak belirtilmesi gereken konular şunlardır: Turnuvalar genellikle altı tur üzerinden oynanır. İlk maçlar genellikler sabah 10.00 da oynanmaya başlanır, öğleden sonra 16-17.00 da başlayan maçlar da o günün son maçlardır. İl birinciliği turnuvası için sabah 7.30 da yola çıkılmış öğrenciler  gece 22.00 da evlerine dönebilmişlerdir. Günün son turlarında iki üç öğrencinin maçı kesinlikle  üç saatin üzerinde sürer. Bu da her zaman dönüşleri çok geç saatlere atar. Öğrenciler geri dönüş yolunda genellikle  uyuya kalırlar.  
 Türkiye Şampiyonası günde en fazla iki turun oynandığı bir turnuvadır. Katıldığımız iki kategori 9 tur bir kategori ise 7 tur oynanmıştır. Öğrencilerimizin bütün maçları üç saatin üzerinde sürmüştür,  dört saatin üzerine çıkan maç sayısı da çok fazladır. Satrancın fiziksel dayanıklılık gerektiren bir spor dalı olduğunu bu turnuva da çok iyi anlaşılmıştır. Beslenme şeklinin, uyku düzeninin de çok önemli olduğunu görülmüştür. Türkiye'nin her yerinden gelen binlerce sporcu ile aynı anda hamle yapmanın heyecanını yaşanmıştır. Herkesle mücadele edebileceği görülmüş başarılı olunabileceği hissedilmiştir.  
         
 (Projeyle ilgili akla takılan her türlü soruyu, benim çalışmalarımla ilgili merak edilen tüm soruları yanıtlarım)    
 .....................................................................................................................................  

 Bu paylaşımdan sonra diğer amacım olan tartışma kısmına geçmek istiyorum.    

 Öğretmenim ve satranç antrenörüyüm. Bu cümleyi kurduğunuzda satrancın içinden gelen antrenörlerin size çok ön yargılı şekilde yaklaştığını göreceksiniz. Tabii bu işin içine biraz girdiyseniz. Aslında haksız da sayılmazlar. Devlet okullarında satranç kursu açan öğretmenlerin %60'ı internetten indirdiği plana bile bir defa bakmadan ''Hadi çocuklar oynayın.'' diyerek satranç derslerini sürdürüyor.  %20'lik bir kısım satranç bildiğini zannediyor ama hatalı öğretimlerle çocukların yanlış bir satranç temeli almasına sebep oluyor. Bu %80'lik grup için yapabileceğimiz bir şey yok zaten kendileri burada yazılanları da hiç bir zaman okumayacaklar.    

 Başlığımız %20 lik grup için. Burası da ikiye ayılıyor; hem öğretmen hem de satrancın içinden gelen işini mükemmel şekilde yapanlar bir de satranç bilen ama satranç kulübü kültürü olmayan (Hasan Amcalarla karşılaşmamış), satranç turnuvalarına hiç katılmamış ama kendilerini geliştirmek isteyen kişiler. (Ben kendini geliştirmek isteyenler arasındayım)  

 Yıllardır bir yer arıyorum. Kendimi geliştirebileceğim, her türlü soruyu sorabileceğim, tartışarak öğrenebileceğim... Yok, öyle bir yer yok. Bazen güçlü bir sporcu bulursunuz soru sormaya başlarsınız sizi derin bakışlarla dinlemeye başlar. Derinlik zamanla artar Smile ... Çalışmak gerekiyor der... Sonra da başka soru sormazsınız.  Kitap önerisi istersiniz bir sürü kitap ismi sıralanır, seviye gözetilmeden.  Ama siz kaçırmışsınızdır bazı şeyleri zamanınız azalmıştır, çünkü bu işin içinden gelmemişsinizdir. Sizden güçlü sporcu olmanız beklenir, öneriler hep o yöndedir... Sizin derdiniz ben bu işi çocuklara en doğru şekilde nasıl öğretirimdir ama bunu bir türlü anlatamazsınız.  

 ''Satrancın inceliklerini nerede öğreneceğiz?'' benim gibiler için çok önemli bir sorudur. Birinci kademe antrenörlük kurslarında mı(?), hayır! Katılımcıların %60'ı sadece bir belge elde etmek için kursa katılım sağlar. Mat varken neden veziri almıyoruz diye soru soranlar hadi bunu geçtim fil ile piyonu ayırt edemeyenler bile olabilir... Belki de ikinci kademe kursları daha verimli olacak. Ama yakın bir zamanda ikinci kademe için gelişim seminerlerine katıldım.  Biraz hayal kırıklığına uğramadım desem yalan olur. Sanki antrenörlük kursu değil de sporcu eğitim kursu gibiydi. Çok fazla soru çözümü yapıldı. Nasıl anlatılır, nelere dikkat edilir, yaş gruplarına göre anlatım şekilleri nasıl olur, satranç dersi kaç ana başlığa ayrılır bu derslerin ağırlıkları nasıl olur, vs vs...  Bizler eğitim fakültelerinde Matematik Öğretimi, Türkçe öğretimi gibi dersler gördük biraz bu şekilde dersler beklemiştim aslında Oyun Sonu Öğretimi ve Prensipleri, Satranç Açılışları Öğretimi ve Prensipleri, Taktik Motifler Öğretimi ve Satranç Düşünce Sistemi gibi... Dersler nasıl işlenebilirdi; sorular önceden bizlere verilip çözmemiz-çalışmamız istenebilirdi oyun sonu motifleri, mat soruları, açılışlar her şey... Açılışların isimlerini devam yollarını bilmiyorsak öğrenelim her yerde var, soruları da önceden karşılaşmadıysak oturup çözelim zaten belli kalıplar onlar da her yerde var. Sonrasında bu konular neden-nasıl öğretilmeli, bu konular hangi prensiplerle sporcuya öğretilmeli, bu konuların öğretimi için kaç saat çalışma yapılmalı, bu konuların ölçme değerlendirmeleri nasıl yapılmalı vs gibi konular üzerinde durulabilirdi... Peki orada bu eleştiriyi dile getirdin mi diye sorarsanız? Hayır, aslında soruldu da ama ben bir şey demedim hatta özellikle hazırladığım soruları bile sormadım. Çünkü şöyle bir olay yaşadım ; ilk dersimizde mat soruları çözüldü taktik motifler işlendi iki üç farklı dersten sonra farklı bir hocamız ilk gün çözülen soruların aynısından çözmeye başladı. Bir oldu iki oldu kimse sesini çıkarmıyor beş altı oldu ben dayanamadım söyledim. Kursiyer arkadaşların tepkisi beni biraz şaşırttı. ''Hocam lütfen devam edin, böyle bizim için de tekrar oluyor...'' Çoğunluk, bu seminerde mat sorusu çözmekten memnun hatta aynı soruların bir daha çözülmesinde de memnun... Öyle olunca biraz hevesim kaçtı. Ama hocalarımız konulara gerçekten de hakimdi, yeri geldi prensiplerden de bahsettiler. Kazandığım şeyler oldu ama biraz daha fazlası olabilir miydi? Hocalarımız kendilerini kanıtlamış kişiler benim eleştirim onlara değil kesinlikle yanlış anlaşılmazın sadece seminerin yapısının biraz farklı olmasını beklerdim.  Başta dediğim gibi asıl 2. kademe antrenör kursları belki de daha farklı olacak bilemiyorum.    

 Satranç.biz sanırım beş altı yıldır takip girdiğim bir site. İlginç bir site; genellikle farklı tartışmaların yaşandığı, tartışmaların çoğunlukla da kişiselleştiği ve tartışma değeri olmayan konuların da pek yorum almadığı bir yer. Ateş beyin seviyesi, konulara yaklaşımı, konuşmaları beni çok etkilediği için belli bir süre takip ettim ama onu kaybettikten sonra şu son zamana kadar belki de hiç girmemiştim. Bugüne kadar sadece bir yorum yaptım. Hatta o yorumu yazmak için üye olmuştum. Hep arayış içindeyim ya o dönem, nereden ne öğrenebilirim diye....  Satranç antrenörlerinin hakemlerinin  dikkatine diye iddialı bir başlık vardı. Konu sahibi yazıyor, sonra bir daha yazıyor , anlatıyor da anlatıyor. Farklı yorumcular bir şeyler yazıyor ama sanki konu sahibinin yazdıklarını tam olarak okuyan yok. Konu sahibi o yazanlara da yanıtlar vererek  yazmaya devam ediyor yazdıkça yazıyor, belli yazmayı çok seviyor... Ben de ne anlatmak istediğini çözmek için epey uğraştım Smile . Ve sırf o düşünceye destek bir yorum yazmak için siteye üye oldum. Feti bey şöyle diyordu: ''Diyetisyene gittim bana bir diyet listesi verdi eve geldiğim de bir de baktım ki hiç bir şey yazmıyor. Böyle iş olur mu hiç(!) bir şey yazmayacaksan neden liste verdin bana? Şimdi ben hiç bir şey yemeyecek miyim yoksa bana her şey yemek serbest mi?''  Kendisinin anlayışına sığınarak bunları yazıyorum umarım beni yanlış anlamaz... Feti bey beni anladın diye bir mesaj atmıştı sonra o başlığa başka bir yorum gelmedi. Bilmiyorum yazdıklarım mantıklı mıydı yoksa konunun tartışma değeri mi kalmamıştı, katıldığım ilk tartışma orada son buldu...  Peki bu başlığı neden burada açtım? Satrancın içinden gelen kişiler yorum yazmasalar da burayı takip ediyorlar diye düşünüyorum. Onların benim gibi kişilere ne önerileri var merak ediyorum. Kişisel tartışmalardan uzak her seviyede satranç konusunu tartışmak istiyorum.  Öğrenmek istiyorum. Benim gibi öğrenmek isteyenlerle konuşmak istiyorum . Benim gibi arkadaşların neler yaptıklarını merak ediyorum.    
 İlk olarak dikkat çekmesi için kendi yaptıklarımı yukarıda paylaştım. Bilmiyorum buraya kadar okuyan olur mu? Yazdıklarım biraz düzensiz olabilir. Konudan konuya atlamış da olabilirim ama aklımda çok şey var. Şimdiden kusura bakmayın... Nasıl yapılır, nasıl yapmalıyım, siz nasıl yapıyorsunuz? İlerleyen yorumlarda daha hedefe yönelik sorularım olacak.    

 Mesela  ilk sorum şu olsun: İnternette gezinen, halk eğitim merkezlerinin de otomatik olarak çıkardığı satranç yıllık planları nasıl düzenlenebilir? Dünya ve Türkiye  şampiyonları o planların sonunda olur planı takip eden bir çok öğretmen genellikle o konuyu es geçer. Ama satranç, şampiyonlarla birlikte verilirse daha anlamlı hale gelecek diye düşünüyorum. İlk dersten başlayarak tüm Dünya Türkiye şampiyonlarının da anlatıldığı bir plan nasıl yapabilirim? Kız öğrenciler için Polgar ailesi, kadın Dünya ve Türkiye şampiyonları  bu planın nerelerinde olabilir? Sorumu biraz daha açayım önümüzdeki dönem de mat kalıplarını verirken Deniz Seyhanoğlu ve Yiğit Yazgının Dünya Şampiyonlarından Matlar kitabını kullanacağım. Hem Dünya Şampiyonları hem de mat kalıplarının öğretilmesi için.  Açılışlar-oyun sonu  konularında nasıl hangi şampiyonlardan bahsedelebilirim?  Hangi şampiyon hangi dersin anlatımında kullanılabilir. Böyle bir araştırmaya giriştim ama ben satrancın içinden gelmiyorum, biraz içine girdim ama bir şeyler hep eksik kalıyor. Oturup tek tek tüm şampiyonları da tarayabilirim ama bu çok büyük bir zaman... Amacım çocukların satranç çalışmalarının daha kalıcı hale gelmesi, şampiyonlar sayesinde bu soyut oyunu biraz daha somutlaştırmak.  

 Umarım bu konu yorum içerir. Teşekkürler
Ara
Cevapla


Bu Konudaki Yorumlar
Acemi Satranç Öğretmeni Kendisini Nasıl Geliştirir? - Yazar: T.CANCA - 10-07-2020, 00:57



Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi